Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplicerat (?) nätverk, hur göra?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Komplicerat (?) nätverk, hur göra?

Jag kan ingenting om nätverk och undrar nu hur jag ska göra.
    Jag vill alltså kunna använda mitt adslmodem för att kunna lyssna på webbradio (på xboxen). Förutsättningar:
    Jag har två datorer (A och B).
    A har inkopplat adslmodem. Den dator jag ska koppla till xboxen(B) har bara ett nätverkuttag och adslmodemet är på A datorn. Hur ska jag nu göra för att få in adsl både på dator B och xbox (samtidigt). Måste man köpa router/switch eller vad det heter eller går det att fixa med vanliga nätverkskablar, tex en "tvågrenad" kabel eller liknande?
    Hoppas att ni förstår, annars, fråga gärna vad jag menar :P

Lustigkurrar göra sig icke besvär!

EDIT: Är det så att man måste ha två nätverkskort i datorn, eller går det inte att skala på sladden på något sätt?
    Last edited by Androas; 2005-03-07, 21:15.

det räcker med att du köper ett nätverkskort och sätter in det i en av datorerna och låter den agera som en router.

Comment

Eftersom du förmodligen bara kan få ett ipummer från din internetleverantör (du kan ju fråga dom) så kan bara en enhet synas utåt. Dvs du måste ha en router. Det ger dig två alternativ:
      1. Ett till nätverkskort i dator A och låta den agera router (den måste alltså stå på när du vill ha kontakt med internet från xbox/dator B)
      2. Köpa en router.

Utöver detta behöver du en switch/hub för att ansluta både dator B och xbox samtidigt till router/dator A. Om du köper en router så innefattar det så gott som alltid en switch/hub så du behöver du inte oroa dig över det.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
      Auto-Saved
      Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes:
      x
      Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
      x
      x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
      Working...
      X