Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätverks problem(igen)

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nätverks problem(igen)

Tja.
    jag försöker connecta 360n till min PC(winxp sp2)

och det är som vanligt alltid något problem.

har nyss installerat ett gammalt nätverkskort då routern jag försökt med har pajat.
    jag började med att prova köra samma nätverks-inställningar som man gjorde på gamla xboxen (192.168.0.1) och det funkade förstås inte. vad som hände var att mitt internet slutade funka. det kom nått meddelande som sa att datorn gav TELIA nån annan IP än vad det skulle ha.
    alltså. jag connectar till ett nytt nätverkskort och då blir det det fel på min ISP för han blandar ihop IP adresserna eller nått.

då ställde jag in datorn på "erhåll en ip-adress automatiskt" och då står det "begränsad eller ingen anslutning på status"

blir helt galen. nån som vet vad som kan göras?
    vill först och främst få igång nätverket så man kan streama. och sen eventuellt få igång LIVE så man kan tanka updateringar på spelen och så.
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

Du har alltså två nätverkskort i datorn.
    Det ena går rakt mot din ISP och det andra har en korsad kabel som går till XBOX'en?
    Vilka ip-adresser använder du på datorn och XBOX'en?
    Jag antar att nätverkskortet mot ISP'n är inställd för DHCP? ("erhåll automatiskt"). Det ska dock inte kortet mot XBOX'en, eller själva XBOX'en vara. Där är det statiska adresser som gäller.

Antagligen är problemet att du specifierat en default-gateway på nätverkskortet som går mot XBOX'en. Den är helt onödig i ditt fall och riskerar bara att strula till det med din internet-anslutning.

Comment

japp. jag har två nätverkskort i datorn. den ena går som sagt till DSL modemet och ISPn och den andra(korsad) rakt in i xboxen.

hur ställer jag in eller rättare sagt ställer jag inte in en default-gateway? det lär vara det som är problemet då när jag hade xboxen med statiska så krånglade det med ISPn

Comment

klicka på mitt namn kolla min sida se länken nätvekinställningar
        "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Jag körde också med två nätverkskort i datorn tidigare och hade inga som helst problem med gammla xboxen. Däremot funkade det riktigt dåligt med 360:n. Fick det att lira efter ett tag, men varje gång jag stängde av 360:n var jag tvungen att pilla med inställningarna för att det skulle fungera igen.
          Tröttnade till slut och testade istället med en speedtouch router och nu fungerar det klockrent, både kopplingen mot pc:n och mot live.

Comment

hmm pege. din sida verkar inte funka "Du har försökt att ladda en sida som inte finns på Passagens medlemsservrar"

Comment

försökte även att använda samma Ip range som ISPn "217.210.53.47"
              provade att ta samma fast .2 på nätverkskortet och .3 till xboxen
              gatewayen är .1

hursom helst så var det samma prob.
              *xboxen ser inte datorn "IP failed" när man kollar på infon så står det nått om att gateway adressen är fel.
              *Internet slutar funka, antingen en IP konflikt nånstans, gaah blir galen

Comment

1. Nätverkskortet mot ISP ska ha "erhåll ip automatiskt"
                2. Nätverkskortet mot XBOX ska ha en statisk ip. Fyll bara i IP och subnetmask. Det får inte vara samma adress som mot ISP. Förslag: IP 192.168.1.1 Subnetmask 255.255.255.0
                3. XBOX ska ha statisk ip på samma nät som PC'ns nätverkskort. Förslag: 192.168.1.2 subnetmask 255.255.255.0 Här kan du också fylla i gateway, som isåfall ska vara datorns nätverkskort. I mitt exempel 192.168.1.1

Då ska du kunna komma åt allt. Men XBOX'en kan inte komma åt internet. Börja där så löser vi det sen.
                Last edited by frejac; 2006-07-16, 12:49.

Comment

okej. när jag ställde in det som du sa så fick jag fram följande:"your gateway did not respond to a network request"

ps// ska jag lämna gateway fältet tomt i datorns nätverkskort?
                  Last edited by klasminator; 2006-07-16, 12:56.

Comment

Ok, vi tar en grundkurs:

Om en dator ska kommunicera med en annan så börjar den med att titta om den andra datorn sitter på samma nätverk som den själv gör. Det görs med hjälp av ip-adress och subnätmask. Sitter den andra datorn på ett annat nät så måste han skicka den till en router som transporterar paketen över till det andra nätet. Den routern benämns (default) gateway.

Du kan skippa gateway-inställningen just nu om du vill, eftersom xboxen just nu inte kommer komma åt internet. Men om vi sedan ändrar konfigurationen på PC'n som möjligör det så måste alltså xbox'en skicka nätverkspaketen som ska till internet via PC'n. Som alltså blir XBOX'ens default gateway. Datorns default gateway i sin tur är ISP'n. Men det konfigureras när du valt "erhåll adress automatiskt". En PC kan bara ha en default gateway. Specificerar du det på datorns båda nätverkskort vet alltså PC'n inte vilket kort den ska skicka trafiken på för att nå internet. Därför får du inte sätta någon gateway på PC'ns kort mot XBOX'en.

Comment

aah ok. tackar tackar. nu till mitt andra prob
                      ändrade bara min förra post

Comment

Och det meddelande fick du varnågonstans? I PC'n? I XBOXen?

Comment

i xboxen. efter det står "IP failed" så trycker man på details eller nått liknande. och då står det

Comment

Det är helt okej att få ""your gateway did not respond to a network request" eftersom datorn just nu inte skickar vidare någonting ut på internet. Du borde inte få meddelandet om du tar bort inställningen för default gateway på XBOX'en.

Men i varje fall så borde PC'n och XBOXen kunna kommunicera.

Vad händer om du går till kommandoprompten på PC'n och skriver:
                            ping 192.168.1.2

Comment

skickar signaler med 32 byte
                              begäran gjorde timeout

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :(
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X