Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem igen :P

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av naforce Visa Inlägg
    Kopplar in en kabel som 1an åsså tar du en kabel te datan å en kabel te xboxet... de e vad jag har gjort iaf.. så slipper man brandväggen å de, man får bara en kabel som deals upp i fler kablar i stort sett.
    Fast då har du en router i systemet nånstans antar jag? En switch är ju helt ointelligent. Routern kör ju DHCP-servern och tilldelar alla klienter ip-nummer.... eller kör du DHCP-server på datorn?
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

Comment

jo tor där e en router i adsl modemet men modemet förstör nog lite för mig för den ger mig fast ip typ på 192,168,0,2 ??? konstigt .. sen säger xboxen att de e problem med gateway ?

Comment

Antingen har du korsad kabel från datorn till xboxen eller så kopplar du direkt från router/switchen med en likadan som du har från routern till pcn även till xboxen.

Ta sladden från datorn och stoppa in i xboxen. funkar det? då borde det funka precis lika bra med en sladd till som går in i xboxen. Förutsatt att du verkligen har inbyggd switch i din router (eller layer 3 switch).

routern ger dig väl ändå inget fast ip? hela konceptet att routern ger dig ett ip != fast ip.

Routern har ett interface på samma nätsegment som din dator och xbox (gissar på 192.168.0.1. Sedan delar det interfacet med hjälp av dhcp ut en ip till alla som sitter på samma broadcast domain, förenklat de som sitter ihopkopplad med det interfacet via switchen.

Har du allt default på både xbox, pc och router borde du få följande:

router: 192.168.0.1
        pc 192.168.0.2 (eller nån annan i det nätet)
        xbox 192.168.0.3 (eller nån annan i det nätet)

Allt det ska ske automatiskt.

som sagt, Läs vad jag skrev förrut. Du bad om hjälp och jag gav en länk som beskriver precis hur du ska göra för att få din xbox att komma åt live genom din pc. Try it out.

edit:

Enklast: förutsatt att din leverantör ger dig mer än en ip ur ditt adsl modem och du inte redan har fler portar på det så är utan tvivel enklast att köpa en switch för ~100 kr.
        Last edited by LjumLjum; 2006-12-05, 22:04.

Comment

ok tackar så mycket ska testa allt imorn , du gav mig många fina svar och det känns som jag har hyfsat koll nu för att klara av det ..

Comment

man behöver ej en router om man till exempel har bbb-fiber eller bbb-adsl och kör med switch. BBB ger dig upp till 5 egna IP adresser mot nätet.

För BBB-fiber:
            Koppla nätverkskabeln ur väggen till UPLINK porten på switchen, koppla in PCn och Xboxen till 1x 2x på switchen (vilken port som helst egentligen)
            Sen funkar det klockrent och du har egna ipadresser ut mot nätet. Se bara till att allt är på "automatisk tilldelning på ip,dns och dhcp inställningarna.

Jävla skönt när man ska lira lan med 3-4 polare med burkarna hemma hos sig och ska lira någe spel på nätet. inge tjafs med inställningar.

Har du bbb-vdsl/adsl får du med ett eget litet modem som har en inbyggd switch (iaf har jag det, och funkar likadant där.) Behöver inte ens en switch då. Men har du vanligt adsl modem så kör du tp-kabeln från adsl modemet till UPLINK på switchen och VOILA. du har delat internet.

Comment

Kopplar in en kabel som 1an åsså tar du en kabel te datan å en kabel te xboxet... de e vad jag har gjort iaf.. så slipper man brandväggen å de, man får bara en kabel som deals upp i fler kablar i stort sett.

naforce:
              Kör du så med en adslbaserad lösning? Mig veterligen går inte det om du inte får flera ipn tilldelade av din isp med dhcp?
              Läs FAQ:n samt sök i forumet innan du frågar något!

Och så vill jag önska alla en fin vinter för att vara lite positiv i signaturen också

Comment

nej de får samma ip men ja kan tanka ner, surfa, spela data och spela 360 live samtidigt ändå.. dynamisk ip men jag e dock ganska säker på att den är densamma på datorerna som på 360t!

Comment

En switch kan inte fördela samma ipadress till 2 nics såvitt jag vet.
                  Vilken bredbandsleverantör har du?

Och så vill jag önska alla en fin vinter för att vara lite positiv i signaturen också

Comment

tdc

Comment

Okej skumt att det funkar då man får 1 fast ipadress...
                      Aja, kul att det gör det, som standard gör det nog inte det dock om man inte har en adsloperatör som ger fler än 1 ip.

Comment

okaj..de funkar iaf =)

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                        Auto-Saved
                        Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek:
                        x
                        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                        x
                        x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                        Working...
                        X