Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DVDn har slutat läsa skivor

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• DVDn har slutat läsa skivor

Hej!

Köpte mitt 360 för 1 månade sedan ungefär, flashade den själv (en Hitachi 0078) och allt fungerade perfekt fram till igår då den slutade läsa skivor helt. Nu när jag sätter in skivor så ljuder 3 signaler och sen står det Unreadable Disc i "dashboard" menyn. Någon som vet vad man ska göra för att få igång läsare?

hade samma problem med en box

är du säker på att skvian börjar spinna upp när du sätter i den?
    låter den normalt om den gör det?

min lät väldigt konstigt
    så så jag öppnade upp min dvd. å insäg att det sitter en magnet som ska som låsa (centrera) plasten som skivan sätt fast mot eller hur man ska förklara.
    den magneten hade hade låsnat från fästet som den ska sitta i.. så jag gick lös med lite snabblim å sen så funkade den prima..

kan försöka förklara bättre sen. om det nu är det problemet du har..

/Robban

Comment

shysst för svaret, ska skruva upp och kika.. Tror inte skivan spinner igång något alls för det kommer ju som jag skrev 2-3 läten sen står det unreadable disc i "dashboard" menyn.. men ska testa och skruva upp.. Vart hittar jag magneten isåfall ? : P

Comment

Vågar man verkligen skruva upp en dvd läsare så där?

Comment

inga problem

Det är inga problem att ta lös skalet från dvdn.. om den ändå är trasig så kan det ju inte bli sämmre..
          men du ska ju inte pilla på lasern å bryta för mycket på dreven å så..

men till problemet, så fort du tar bort skalet från dvdn så ser du där skivan ska ligga är som en svart plast centrering å i mitten av så sitter det en magnet.(den ska sitta fast in åka upp) i mitt fall så satt den kvar på metal chassit som man tar bort,,

men prova ta en järn bit som magneten fastnar mot. å lägg den på magneten, så ser du om den följer med upp när du lufter lös magneten från den där svarta centreings saken..

ska ta ner min dvdn på fredag då kan jag öppna upp den å fixa lite bilder, om du inte förstår vad jag skriver.,

Comment

Prova först med vanliga cd-skivor (musik) och tex dvd-film/orginal spel, fungerar inte något av dom så kan det va mekaniskt fel (och läge att skruva isär)..
            Fungerar tex cd så är det möjligen lasern som är trasig eller kan behöva justreras.
            Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

Comment

Jag tror jag förstr vad du menar och jag tror det är det problemet jag har också men är inte säker. Skulle vara riktigt schysst om du kunde läga upp lite pics så man kan kika om det är lika problem, får hoppa satt det är det iaf

Comment

Skruvade upp nyss och limmade som du skrev, fungerade perfekt tack för hjälpen! men lägg upp bilderna ändå ifall någon annan får samma problem

Comment

det är ju tur att man kan göra någon gald iaf

nice att det löste sig för dig oxå..
                  /Robban

Comment

Min 360 började flippa igår, utan anledning, verkade vara samma problem som detta.
                    Tesate att limma ihop, låter den torka nu, använde karlsons lim, hade inte super lim. Tips!: tryck ner magneten hårt när du limmar fast den, samtidigt som du tar emot på undersidan.

Rapporterar om det fixade sig eller inte.

EDIT1: Funkade tack för guiden, och hoppas ni får användning av bilderna.
                    EDIT2: samma fel igen, disc unreadable och konstiga ljud. Kanske måste använda starkare lim, öppnar imorgon igen och kollar.
                    EDIT3: öppnade maskinen igen och tryckte ner magneten ännu mer, funkar perfekt nu, men hur länge till? =)
                    Last edited by tOPO; 2007-07-09, 18:21.

Comment

hätlg där kom guden som jag innte hunnit skriva..

men inte ska man använde sådan skit lim..
                      men sen så kan du ha råkat vända magneten fel väg..
                      om jag inte mins fel så ska magnet sidan vara uppåt men nu var det dock ett tag sen jag fixade min..

jag tog bara lite snabb lim. å sen la jag bara dit magneten höll lät i kanske 3 sek sen var det klar å den har funkat nu i några månader utan nå problem..

tack för att du gjorde en bra guide.

Comment

jag hade bara det =/
                        hittade denna guide kl 22 typ, ville göra det på en gång :P
                        Öppnade för övrigt driven igen, och tryckte ner magneten ännu mer nu, funkar perfekt nu, fast det är väl en tidsfråga innan den lossnar igen, då blir det superlim av något slag

Comment

det kan ju funka ändå

jag använde super attack eller hur det nu stavas är det en 0078 du hade?

Comment

nä det var en 0059DJ ^^

Comment

Min sade upp 5dagar efter flash,kunde inte läsa något,varken musik,dvd eller orginalspel,så jag tog isär min samsung 28-läsare o satte ihop den igen så funkade det,men hade inte det här problemet innan jag hade flashat den,körde ett år "orginal" utan några som helst problem,kan det ha något o göra med firmware´n?Eller är det bara tidens gång?Vem vet....

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X