Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför funkar inte brännda spel (längre) - steg för steg guide?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Varför funkar inte brännda spel (längre) - steg för steg guide?

Hej på er!

Har ägd en 360 själv och då brännde jag spel och de fungerade utan problem. Nu har jag såld min till förmån av en Wii så jag har tappat 'touchen' lite kanske... en kompis har köpt en 360 före sommaren dock och de få DL skivor jag hade kvar brännde jag spel på åt honom, och de fungerar finfint. Nu bad han mig om flera, så jag har köpt 25st Verbatim DVD+r DL. Men de första 2 försök (Forza_Motorsport_2_PAL_XBOX360-GST & NHL 08 PAL MULTI4 XBOX360-WAR3X) fungerar ej. NHL bränndes på max speed (utav misstag), Forza 2 på 2.4x.

Jag använde mig av CloneCD 5.3.0.1, laddade in .dvd filen och brännde. Visst var det väl inget mer än så man behövde göra?

Såvid jag vet har jag samma brännare som förut (NEC ND-3550A) och det är Verbatim skivor 2.4x DVD+R DL Printable (fast första spelet tror jag nog att den brännde snabbare än 2.4x när inställningar stog på 'max', men det är jag ej säker på).

Gör jag något fel eller har jag fått ett fel batch med skivor eller vad kan det bero på?

Vill nog helst inte sumpa bort flera skivor. Ska jag testa med ett annat brännprogramm?

Gärna råd!

*edit*
    jag får hem hans box över helgen för att testa lite. Men vill nog helst inte bränna bort skivor som inte kommer fungera...
    Last edited by TePeL; 2007-09-28, 21:30.

Hej,

Tyvärr så är inte Verbatim märket en garanti för att skivorna du köpt är bra, det finns olika grader även på dessa skivor, personligen slutate jag använda verbatim för 2 år sedan efterom dom var för dåliga.

NEC 3550 skall nog fungera, det jag tror är att du fått en dålig batch av skivor samt att 360:n du provar på är lite kinkig, varje DVD läsare måste ses som en egen individ. Vill du köra på säkra kort köper du traxdata eller andra märken som har en yta från Ritek, eller CMC (mitsubishi) .

När du hittat rätt är det nog bara att köra.

/Gem

Comment

Enda rådet jag kan ge dig spontant (för det låter som att du gör rätt i övrigt) är att bränna i 4x. Det verkar fungera bäst med många nya releaser.
      Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
      » Xbox360 FAQ

Comment

Ska testa om det går att bränna i 4x... och om det ger bättre resultat.

annars sitter jag med en dryga 20st Verbatim skivor som jag har 0,0 användning till... fasen trodde det var Verbatim som gällde

Tack för svaren får testa lite senare när jag är hemma.

*edit*

Är det någon som bor i Uppsala-trakten som äger en 'icke-skinkig' Xbox 360 kanske? Skulle nog gärna testa om skivorna fungerar då över huvudtaget, mao om det är själva boxen som är aningen trist eller om det helt enkelt är kass skivor.

Kan nog även tänka mig skicka skivorna till någon som har en 'snäll' box, bara för att få reda på detta. Hjälper gärna kompisen men orkar inte ifall det visar sig att han har en kinkig box. Fast den klarade de första par skivor jag fixade åt honom. De var dock vid eftertanke inga Verbatim tror jag...
        Last edited by TePeL; 2007-09-28, 13:51.

Comment

Testade lite med boxen nu, felmeddelandet som kommer upp är

'To play this disc, put it in an Xbox 360 console'

eh

Comment

Bara en tanke som säkert är fel, men det är möjligtvis inte så, att han har en stelth-flashad läsare i boxen och de spelen som inte fungerar ej är patchade så.
            Har själv en box flashad med gammal firmware, tror att det är 5.2 så jag har ingen koll på vilka releaser som är stelthpatchade.
            Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Comment

Har för mig att jag fick det felmeddelandet när jag glömde att sätta layerbreak till 1913760, eller booktype till dvdrom för dvd+r DL i imgburn.
              Men som sagt tidigare, har en gammal firmware och enligt bl.a. hansi så spelar det där med booktype ingen roll i nyare firmware.
              Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Comment

Jag har ingen aning... de 2 releaser jag testade med nu är rätt så nya och de kom med .dvd fil. Jag brännde med CloneCD genom att läsa in .dvd filen, och då ställer den väl in layer break automatisk såvid jag vet?

Kollade men det verkar vara en Samsung DVD-läsare i boxen i alla fall.

Comment

testat img-burn?

ett par spel för mig i början funkade ej med CloneCd men funkade i IMGburn.
                  Tycker IMGburn är överlägset CloneCd.

Comment

Original inlägg av TePeL Visa Inlägg
                    Jag har ingen aning... de 2 releaser jag testade med nu är rätt så nya och de kom med .dvd fil. Jag brännde med CloneCD genom att läsa in .dvd filen, och då ställer den väl in layer break automatisk såvid jag vet?

Kollade men det verkar vara en Samsung DVD-läsare i boxen i alla fall.
                    Vet inte hur CloneCD funkar, har aldrig gillat det av nån underlig anledning, har inte fått det att fungera som jag vill, men med IMGburn så ställer layerbrake efter *.dvd-filen. Booktype får man ställa manuellt i IMGburn i alla fall, så det är kanske samma med CloneCD.

Comment

Får prova med imgburn och se hur det blir då... något specifik version man ska ha?

upprepar detta, kanske försvann lite i diskussionen:

Är det någon som bor i Uppsala-trakten som äger en 'icke-skinkig' Xbox 360 kanske? Skulle nog gärna testa om skivorna fungerar då över huvudtaget, mao om det är själva boxen som är aningen trist eller om det helt enkelt är kass skivor.

Kan nog även tänka mig skicka skivorna till någon som har en 'snäll' box, bara för att få reda på detta. Hjälper gärna kompisen men orkar inte ifall det visar sig att han har en kinkig box. Fast den klarade de första par skivor jag fixade åt honom. De var dock vid eftertanke inga Verbatim tror jag...

Comment

För fan

Testade just FIFA_08_PAL_XBOX360-WAR3X och brännde med IMGBURN på 4x

Ställde in Layerbreak manuellt men Booktype kunde jag inte hitta... brännde på HTPC'n (tänkte kolla om det gör något med annan dator) och det sitter en Sony DVD brännare i den. Fanns inte något Sony med i Booktype menyn till IMGburn dock.

Har jag då i detta fall brännd fel eller?
                        Ska man göra fler inställningar till imgburn? Det enda jag gjorde var alltså väl att fixa layerbreak på det som står i .dvd filen.

Jag orkar ju fan inte!! Köpte 25st skivor, fodraler och förtryckta A4 speciellt åt kompisen (han betalade ju för det, det är inga grejer jag själv har det minsta användning av); får bara skit istället

Sälja 20 skivor och testa med annat märke? Jag minns ej vad det var för skivor jag brännde på förut men det går nog kanske att ta redo på. Det är mest så förjävligt att man ska köpa hem de i större mängder och det är lite väl tråkigt om det sedan visar sig att de inte fungerar heller....

*edit*

Någon som har en eller två skivor av bra kvalite som SKA fungera (förutsatt att jag bränner ok) och som kan skickas hit? Jag betalar såklart för de genom banköverföring. Då kan jag åtminstone testa om det är skivorna som är problemet.

Gör det något att jag testar med nya spel, som precis släpptes, förresten?
                        Last edited by TePeL; 2007-09-28, 21:32.

Comment

Men kom igen nu... inte ens någon som jag kan skicka skivor till bara för att testa?

Vad är det här för 'xbox 360 forum'

Jag vill bara få redo på om det är skivorna eller boxen som är problemet. Är det skivor så får jag sälja de jag har kvar eller bränna HD film på de eller dyllikt, och köpa annat. Är det boxen så får jag nog dra mig ur det hela för då är det inte mycket att göra.

Comment

Funkar orginal spel? Låter som att han inte slängt in en nyckel i den hackade firmwaren.

Comment

Men kom igen nu... inte ens någon som jag kan skicka skivor till bara för att testa?

Vad är det här för 'xbox 360 forum'
                              Vet inte med andra, möjligt att jag är paranoid, men själv föredrar jag att vara anonym och inte lämna ut mitt namn och adress till andra users i ett forum som mer eller mindre handlar om att kopiera spel till alla möjliga format och dessutom tanka och dela ut copyrightskyddat material på nätet.
                              Hade det funnits ett annat sätt hade jag och säkert fler gladeligen hjälp dig. Försök få tag i hansi, t.ex. i affären på dagtid och be att de testar att bränna på en av dina skivor, har sett att han i olika trådar, om inte skrivit det rakt ut, i alla fall antytt att han själv bränner spel, och han är ju inte direkt anonym.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X