Original inlägg av VoRa
Visa Inlägg
Viktigt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bättre att bränna med högre hastighet?
Collapse
X
-
Med samsung SH-S182D finns nog inget val högre än 2,4, inte med min i alla fall. Att som Enlund föreslår bränna i 4X med skivor som är certifierade för 2,4x verkar vara lite vanskligt, certifieringen till den hastigeheten betyder att de är till 100 procent kompatibla att bränna i den hastigheten. Givetvis kan man bränna snabbare om ens brännare/firmware stöder det, vilket t.ex hemmagjorda firmware brukar, men det är ju givetvis helt på chans. Använd verifiering för att kontrollera att bränningen har blivit rätt, för skulle det visa sig att det inte går att köra den typen av skiva i boxen, så kan du i alla fall läsa av den igen och bränna på en annan skiva och slippa ladda ner den igen.Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original
- Citat
- Flag
-
Jag har originalfirmare i min NEC-brännare.
I början brände jag spel i 2.4X å det funkade förvisso bra, men så fick jag tipset att bränna i 4X å det har jag gjort sedan dess (nästan 60 spel).
Men i sak håller jag med dig. Står det 2.4X på kartongen så är det den hastighet de är optimerade för....Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
» Xbox360 FAQ
- Citat
- Flag
Comment
-
Grejen är den att i just fallet Verbatim DVD+R DL 2.4X (mediacode: MKM-001) så har det kommit "nya" skivor med upp till 6-8X.. men det verkar va exakt samma mediacode.. mao samma skiva men att brännarna har tweakats med nya firmware..Original inlägg av Game_Freak_se Visa InläggMed samsung SH-S182D finns nog inget val högre än 2,4, inte med min i alla fall. Att som Enlund föreslår bränna i 4X med skivor som är certifierade för 2,4x verkar vara lite vanskligt, certifieringen till den hastigeheten betyder att de är till 100 procent kompatibla att bränna i den hastigheten. Givetvis kan man bränna snabbare om ens brännare/firmware stöder det, vilket t.ex hemmagjorda firmware brukar, men det är ju givetvis helt på chans. Använd verifiering för att kontrollera att bränningen har blivit rätt, för skulle det visa sig att det inte går att köra den typen av skiva i boxen, så kan du i alla fall läsa av den igen och bränna på en annan skiva och slippa ladda ner den igen.
citat från en skivförsäljare:
så det som gäller är o ha uppdaterat firmware på dvd-brännaren och den har då förhoppningsvis kompabilitet med över 2.4X och bättre resultat...Dessa skivor var redan då de kom ut för 3-4 år sedan, kända som den finaste DL media man kan skaffa. Dessa skivor var då väldigt dyra och endast märkta med 2,4x. Finns det något samband med de gamla skivorna och dessa som säljs idag? Jo mediakoden är densamma. Det är alltså troligen samma gamla skivor fast som med utvecklade brännstrategier kunnat nå oanade hastigheter. Det är fortfarande inte många skivor idag som kan slå denna på fingrarna, inte ens Verbatims egna storebroder MKM003 (cert. 8x media)
om det inte är en väldigt gammal brännare som inte uppdateras lika frekvent som nyare, inte så dyrt med en ny fin pioneer isf
Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor!
OCH läs FAQ!
- Citat
- Flag
Comment
-
Var hittar jag senaste firmware till min brännare?Original inlägg av s-p-d Visa Inläggså det som gäller är o ha uppdaterat firmware på dvd-brännaren
Denna titel/info hittade jag ang. min DVD-bränningsenhet då jag kikade i Enhetshanteraren:
"HL-DT-ST DVD-RW GWA-4160B"
Denna enhet klarar väl således inte DL-skivor?
*** EDIT: ***
Jag körde just Nero InfoTool, den gav mig följande info om min DVD-RW-enhet:
Alltså verkar det som om min enhet klarar att bränna DVD+R DL, dock ej DVD-R DL. Men det är ju DVD+R DL som gäller, så det är ju grönt! =)Last edited by VoRa; 2007-10-03, 22:12.
- Citat
- Flag
Comment
-
ok, klarar o klarar.. ja menade med nyaste firmware brukar det vara uppdaterad skrivstrategi för olika märken (mediacode) cd/dvd/dvd dl..
Du verkar ha A301... efter en snabb googling verkar de inte va senaste iaf, och LG verkar extremt dåliga på o släppa nya.. stog ngt om en ny på cdfreaks, kör på egen risk..
http://club.cdfreaks.com/showthread....8&page=2&pp=25
möjligen att de går att hitta något mer officiellt men ja orkade inte leta mer..Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor!
OCH läs FAQ!
- Citat
- Flag
Comment

Comment