Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omöjligt att återställa lite-on?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Omöjligt att återställa lite-on?

Hallå,

Jag har googlat och sökt här på forumet efter hur man gör om man vill flasha tillbaka original på en lite-on, utan framgång.

Det jag kunde utläsa var att det inte gick när iXtreme 1.5 släpptes. Nåt nytt sen julas?

Om boxen pajjar och man inte kan flasha tillbaka orginal, är man fakked då eller törs man skicka in den flashad?

//Arausul

Det finns i nuläget ingen lösning på återställning av lite-on drives. att skicka in den till MS kan vara en stor risk om du inte kan återställa den. men om du flashat den hos någon butik se till att ta bort sigillet från den butiken INNAN du skickar in den till MS, detta kan öka dina chanser att MS inte bryr sig om att den är moddad eller så kan du vänta tills det kommer en lösning för att återställa lite-ons
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Men eftersom att det i jungelflasher görs en fil av dom tre man får ut som går flasha in så kan det ju inte vara omöjligt att göra en org-fil. Men hur?? Ligger problemet i att man inte har nån "blank" fil att skriva in nyckeln i? Och vad har dummy.bin för funktion?

Comment

Tyvär kan vi inte tala om exakt vad dummy.bin har för funktion, och vi på PSXcare har försökt med att flasha in dummy.bin men den vägrar, kanske är orginal F/W men det är inget vi är 100% säkra på, du får vänta och se om någon kommer ut med en metod för att skapa en orig.bin och sedan flasha in den på en lite-on, borde komma när som helst
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

dummy.bin är i princip en tom fil med en nyckel samt en kod som berättar för jungleflasher att det är en "orginalfil" från en liteon. Varför gruppen bakom IX inte släppt orginalfilerna kan jag inte svara på.

EDIT: skulle gissa på att dummy.bin är ett hopkok av inquiry.bin, identify.bin samt key.bin
          Men det är bara en gissning

Saken är den att vi inte har någon orginalfil att återställa driven med så i dagsläget så går det INTE att återställa en flashad liton, tyvärr
          Last edited by Xager; 2009-01-20, 00:14.
          iPhone 3G:
          Svart 16GB
          Telia Max 25
          PSP:

Custom firmware - 5.00 M33-6
          SanDisc MS Pro Duo Ultra II
          4GB
          Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Comment

Original inlägg av Xager Visa Inlägg
            dummy.bin är i princip en tom fil med en nyckel samt en kod som berättar för jungleflasher att det är en "orginalfil" från en liteon. Varför gruppen bakom IX inte släppt orginalfilerna kan jag inte svara på.

EDIT: skulle gissa på att dummy.bin är ett hopkok av inquiry.bin, identify.bin samt key.bin
            Men det är bara en gissning

Saken är den att vi inte har någon orginalfil att återställa driven med så i dagsläget så går det INTE att återställa en flashad liton, tyvärr
            att de inte släppt den kan ju bero på att det var ett helvete att få ur den. de kanske avslöjar för mycket om ixtreme lite-on om de släpper den helt publikt. sen vet man ju inte om de har fått ur den helt intakt/fungerande eller om de fick ut det nödvändiga för att sedan pussla ihop det med existerande firmwares. de har ju ett triumfkort genom att inte släppa den, skulle nya drivar dyka upp i denna box eller nästa generation med liknande säkerhet så har de inte avslöjat för mycket vad de har lyckats med.

har faktiskt inte kollat in närmare i det ämnet, får göra det.

hittade detta:

<Sany92> hi c4e. can you give me orig liteon's fw. i need to send my xbox at the service, but i need restore drive's fw. please
            <c4eva> sorry, cant, they cant read the fw anyway, send it in
            <Sany92> But why? I think they can check the drive stste with a copy of a game.
            <c4eva> erase then
            <Sany92> But they're not so stupid. I think they understand that the drive isnt work because I erase the fw... tell me truth please. why you dont want to release orig. fw?

and c4e didnt answered anymore...
            <redline99> The original firmware for the liteon will not be released. The liteon flashing is one way ie, once you do it there will be no reversing the procedure at this time.

Comment

Det var lite snålt att dom inte ville släppa nåt så andra kan vara med och hjälpa till ..
              Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Comment

äääh, jag tänker fan inte klaga på att dom släppt den. tycker dom gjort ett sjukt bra jobb. tänker verkligen inte klaga. man gör det på egen risk som sagt, vill man återställa den i framtiden ska man helt enkelt inte flasha

Comment

Original inlägg av Begga Visa Inlägg
                  Det var lite snålt att dom inte ville släppa nåt så andra kan vara med och hjälpa till ..
                  snålt? det har väl varit fritt fram att hjälpa till och joina dem ... och de som har haft kunskapen har nog gjort just det. finns original firmware till alla andra läsare och har folk hjälpt till där? var finns alla andra firmwares?

Comment

Original inlägg av Begga Visa Inlägg
                    En trolig anledning till att de inte släppt original firmwaren är att det olagligt enligt lagstiftning att ge ut original firmware för ett chip de själva inte tillverkat. Detta då utgivning av original firmware bryter mot bland annat copyrightlagarna (Vet ej vad som gäller enligt svensk lagstiftning, men det är inte denna hackarna följer).

Att original firmware för de andra dvd-läsarna släppts beror på att privat personer läst ut firmwaren och släppt den då de inte direkt brytt sig om lagarna, och då detta hittills är omöjligt med Lite-on firmware så har det inte skett.

Det är inte olagligt att modifiera en firmware och släppa en modifierad firmware, vilket hackarna har gjort, och de kan därför inte dömas för det dem håller på med.

Om det är så att t.ex. Microsoft vet vilka hackarna är så väntar dem troligen bara på att de gör något misstag, för att kunna ställa dem inför rätta, och att då släppa Original firmware, skulle vara en väldigt onödig risk för hackarna, och det kommer därför troligen inte ske.

Då det inte är olagligt att modifiera firmwaren vore den troligaste lösningen för att kunna återställa Lite-on driven att hackarna släpper en modifierad firmware som endast spelar upp original spel men ej backups. Detta då Microsoft förmodligen inte kan läsa ut firmwaren och därför inte kan se skillnad på en original firmware och en "modifierad original firmware".
                    Förhoppningsvis kommer en liknande firmware. Om eller när? Det återstår att se.

Comment

Fast det är ju fortfarande olagligt det dom gör, dom använder sig utav copyrightskyddad kod.
                      Dom skriver nämligen bara om vissa sektorer och inte hela mjukvaran. Att använda sig utan kod utan lov ÄR olagligt
                      iPhone 3G:
                      Svart 16GB
                      Telia Max 25
                      PSP:

Custom firmware - 5.00 M33-6
                      SanDisc MS Pro Duo Ultra II
                      4GB
                      Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Comment

Original inlägg av Xager Visa Inlägg
                        Fast det är ju fortfarande olagligt det dom gör, dom använder sig utav copyrightskyddad kod.
                        Dom skriver nämligen bara om vissa sektorer och inte hela mjukvaran. Att använda sig utan kod utan lov ÄR olagligt
                        hela tjafset om olagligt är bara onödigt i sådana här sammanhang, men det är usa! folk vågar inte ens skriva releasenamn i forum utan att bli rädda för att bli stämda, sådant ruttet land där man knappt kan göra något utan att ställas inför rätta. det är inte konstigt de sitter på firmwaren, men av anledningen att det skulle vara olagligt är ju bara för mycket, man skrattar ju åt det i sammanhanget. sådan dubbelmoral ibland, alla håller på med det, men ingen vågar skriva det i klartext. undrar vad som hänt om tex dvd jon bott i usa ...

Comment

Original inlägg av Paddy Visa Inlägg
                          Då det inte är olagligt att modifiera firmwaren vore den troligaste lösningen för att kunna återställa Lite-on driven att hackarna släpper en modifierad firmware som endast spelar upp original spel men ej backups. Detta då Microsoft förmodligen inte kan läsa ut firmwaren och därför inte kan se skillnad på en original firmware och en "modifierad original firmware".
                          Förhoppningsvis kommer en liknande firmware. Om eller när? Det återstår att se.
                          Håller delvis med. Visst borde man kunna baka i hop ett flashbar fil av dom tre man läser ur en Lajton. Om man hade en o-hackad version av filen liteon_cfw och använder den som targetfile så borde det inte vara nå konstigheter.

Sen att M$ förmodligen inte kan läsa ur FW?!?! Om en vanlig svensk finnig student kan läsa sig till hur man gör så bör nog hackarna på M$ oxå kunna det.

//Arasul

Comment

Original inlägg av Arasul Visa Inlägg
                            Sen att M$ förmodligen inte kan läsa ur FW?!?! Om en vanlig svensk finnig student kan läsa sig till hur man gör så bör nog hackarna på M$ oxå kunna det.

//Arasul
                            kan de det? jag vet då ingen som lyckats att läsa ur en lite-on fw förutom team jungle och c4eva, men du kanske vet mer. skillnad på att erasa och flasha in firmware mot att läsa ur den från en lite-on. jag tror inte ms lyckas med det något bättre än oss andra som inte vet hur man gör. de har ju trots allt tagit patent på tekniken som gör att man inte ska kunna läsa ur den lätt. vad jag vet så cirkulerar inga dokument ute hur man bär sig åt för att läsa ur den, så var ska man läsa sig till det?

Comment

All Cred åt att man kan flasha en Liteon direkt och nu följer motivering o moralkakor

<ironi>
                              Skiter sig en 360 köper man en ny
                              De är ju snorbilliga oflashade ju

En box i dagsläge kostar lika mycket som 3-4 orginalspel så har du mer än 5 backupper har du tjänat in en maskin och mer än 10 backupper två maskiner etc.

*ler*
                              </ironi>
                              / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X