Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering av 1.40 Ixtreme Hitachi

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Uppgradering av 1.40 Ixtreme Hitachi

Tja!

Jag har nu inte använt min Xbox 360 på ett bra tag. Hade tänkt spela igår då det precis slog mig att kontrollera om det finns någon ny version av flashet. Såg då att 1.51 version finns ute för Hitachi. Mitt Ixtreme 1.40 fixade jag genom Psxcare(tror det kostade 500kr). Jag skulle vilja flasha själv den här gången istället för att betala 1000kr sammanlagt för att flasha.

Nu undrar jag vad för redskap jag behöver för att flasha. Räcker det med att bara ha en sata-kabel som man kopplar, eller måste man ha något någon annan pryl?

Tack i förväg!

Kan upplysa dig om att det kostar 350kr att uppdatera en box som vi flashat tidigare.
    Kommer du in med bara driven så kostar det dessutom bara 250.

Vill du ändå göra det själv så behöver du ett connectivity kit (eller använda xboxen själv) samt en SATA-sladd.
    Hitachi är krångliga och du kommer antagligen att få lite strul med den.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Comment

connectivity kit? Går det inte koppla en sata-kabel mellan datorns hårddisk och hitachi v78? Jag hittar ingen guide där det står hur man uppdaterar från 1.4 ixtreme till 1.51...

Du nämnde att jag kanske kommer få strul med flashningen. Vad menar du då? Vad kan gå fel?

Comment

1. Du kopplar inte sata mellan hårddisken och driven, du kopplar mellan moderkortet och driven.

2. Du behöver förutom SATA någon som ger ström åt driven vilket SATA inte ger, därav connectivity kittet (eller xboxen som sagt)

3. Det finns inga direkta guider från version till version. Det är samma procedur att flasha ALLA version till 1.51, vilken guide som helst för hitachi och 1.51 funkar

4. Hitachis är allmänt struliga bara, ibland så vill som inte och dom är betydligt mycket mer krångliga att flasha än övriga drivar. Jag har inte ens orkat lära mig flash hitachis med 1.5+ då jag inte orkat sätta mig in i det.

5. No offence men det låter som att du inte är så superhaj på sånt här, du kanske borde överväga att låta t.ex. psxcare flasha den (för 350:- då den är flashad här tidigare)?
        iPhone 3G:
        Svart 16GB
        Telia Max 25
        PSP:

4GB
        Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Comment

Skrev lite fel tidigare, menade moderkortet. Jag vet inte alls mycket om flashing och har heller i testat på att flasha någon xbox förr. Fast någon måste bli den första. Jag sa samma sak om min första dator jag byggde ihop inte för längesen.

Jag har hittat en rätt så bra guide från jungleflasher.net
          Ska läsa på lite och ska nog flasha xboxen antingen nu på helgen eller på sommarlovet som kommer snart. Tror nog det blir under sommarlovet, men vet inte om jag orkar vänta...

Men tack för all snabb och bra respons. Finns extremt hjälpfulla person i forumet.

Comment

Hitqtchis är Superbögiga. " Läs: Bökiga"
            Gissa varför det dröjjer med en 1.6 mjukvara.... Jo för att de är bökika o har flera olika modeller läsare o nyckelsektorer på olika ställen..

Inte mindre än 20+ olika modeller vad jag hört förutom de olika läsarnas modeller 46, 47, 59, 78 79 och varje modell har +4 olika versioner på mjukvara med olika nyckelsektorer...

Nyckeln till framgång med Hitatchi är att läsa ur mjukvaran, kika vilken den "RÄTTA" nyckelsektorn är ( 4 hexadecimala tecken 0-F t.ex: 00FF ) och sedan spara den filen som en oldhacked.bin fil i värsta fall, trolla om den till orginal ( Restore ) och skjuta in i läsaren... Efter den är orginal läsa ur den igen, åter kontrollea nyckelsektor, patcha o Flasha.

Det är lätt att kvadda hela läsaren om man gör fel.
            / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Funkar det inte om man använder Toolbox?

(0. dumpa firmwaren som är på läsarn för att få nyckeln om man inte har kvar orignalet.. + recover original firmware)

1. återställa till original via restore-alternativet

2. öppna 1.5.1 firmwaren och klistra in nyckeln

3. flasha driven (tb frågar väl om man vill behålla key sectors eller ej, svara ja)

?

EDIT: boota med slax för att få driven synlig i win tyckte jag var överflödigt att nämna <:
              Last edited by S2Andreas; 2009-05-29, 14:25.

Comment

Original inlägg av S2Andreas Visa Inlägg
                Funkar det inte om man använder Toolbox?

(0. dumpa firmwaren som är på läsarn för att få nyckeln om man inte har kvar orignalet.. + recover original firmware)

1. återställa till original via restore-alternativet

2. öppna 1.5.1 firmwaren och klistra in nyckeln

3. flasha driven (tb frågar väl om man vill behålla key sectors eller ej, svara ja)

?

EDIT: boota med slax för att få driven synlig i win tyckte jag var överflödigt att nämna <:
                att boota med slax är nödvändigt enbart för hitachi 78/79 men för övrigt så ja, det är så man gör, men det fungerar inte för allas datorer... det är det som pendragon menar med bökigt tror jag, dessutom är det jobbigt om det blir fel, eller om datorn hänger sig
                Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
                  att boota med slax är nödvändigt enbart för hitachi 78/79 men för övrigt så ja, det är så man gör, men det fungerar inte för allas datorer... det är det som pendragon menar med bökigt tror jag, dessutom är det jobbigt om det blir fel, eller om datorn hänger sig

jao, men jag tänkte att om man ens tänkt försöka flasha en hitachi 78 så har man läst om slaxbooten <:

mjo.. klart det blir jobbigt isf, men det är ändå worst-case <:

Comment

Swizzy, han har en 78

Du har den näst jobbigaste driven (bara toppad av 79'or) men vill du flasha så go for it
                    iPhone 3G:
                    Svart 16GB
                    Telia Max 25
                    PSP:

4GB
                    Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Comment

Men allt sånt fixar JungleFlasher.
                      Den kollar vart nyckeln ligger och använder rätt fil automatiskt.
                      Hur enkelt som helst att köra med JF.
                      Jag bootade en Slax-cd. Körde reset när den var i mode-b.
                      Körde jungleflasher.
                      Först dumpade jag några gånger och så kollade jag nyckeln.
                      Valde att återställa till original (Restore Firmware) och direkt efter valde jag att flasha iextreme (Flash iXtreme) sen var det klart.
                      JF väljer som sagt rätt fw-fil själv och stoppar in nyckeln på rätt plats. Funkade bra med en v47 och en v78.

Elen tog jag från en RROD-box som är död för alltid. ;-)
                      Last edited by N!klas; 2009-05-30, 03:54.
                      1 x Trinity RGH, 250GB. 1 x Trinity original, 4GB + 250GB HD.

Comment

Xager nämnde tidigare att man kunde ta elen från xboxen, hur gör man det?

Comment

Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
                          Xager nämnde tidigare att man kunde ta elen från xboxen, hur gör man det?
                          Du låter strömen till driven sitta kvar i xboxen och så startar du som vanligt.

int21 nämnde något om att ha i eller ta ur videosladden för att hindra reboot var 5'e minut, googla för jag är för trött
                          iPhone 3G:
                          Svart 16GB
                          Telia Max 25
                          PSP:

4GB
                          Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Comment

Boxen stänger av sig efter en tid om videosladden inte sitter i boxen. Det är ju tråkigt om man är mitt uppe i en flash då.
                            1 x Trinity RGH, 250GB. 1 x Trinity original, 4GB + 250GB HD.

Comment

Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
                              Boxen stänger av sig efter en tid om videosladden inte sitter i boxen. Det är ju tråkigt om man är mitt uppe i en flash då.
                              Tråkigare om man inte jordar 360 chassit mot PC chassit o får krypström som dödar läsaren
                              / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X