Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5.1 från HDMI ?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• 5.1 från HDMI ?

Hej på er, vill bara kolla med er "som kan" .. jag ska idag köpa ett hemmabiosystem och förstärkaren har HDMI-växlare (http://www.brl.se/default.aspx?mc=357&c=357&p=5613) med hdmi-version 1.3a.

Kommer jag kunna koppla in 360n med hdmi till förstärkaren och då få 5.1-ljud ?
    //yabbah

Original inlägg av [YAbbA] Visa Inlägg
    Hej på er, vill bara kolla med er "som kan" .. jag ska idag köpa ett hemmabiosystem och förstärkaren har HDMI-växlare (http://www.brl.se/default.aspx?mc=357&c=357&p=5613) med hdmi-version 1.3a.

Kommer jag kunna koppla in 360n med hdmi till förstärkaren och då få 5.1-ljud ?
    från 360n sänds 5.1 via hdmi, sen är det upp till förstärkaren, men en hk borde inte ha några problem. själv kör jag allt surround via optisk, det gäller alla prylar.

Comment

Original inlägg av int21 Visa Inlägg
      från 360n sänds 5.1 via hdmi, sen är det upp till förstärkaren, men en hk borde inte ha några problem. själv kör jag allt surround via optisk, det gäller alla prylar.
      Okej, jag får väl testa i alla fall. Så slipper jag köpa en dyr extrakabel från MS för 500:- bara för att få optisk.
      Blir det sämre ljud via HDMI eller vad är anledningen att du kör allt optiskt ?
      //yabbah

Comment

Okej, jag får väl testa i alla fall. Så slipper jag köpa en dyr extrakabel från MS för 500:- bara för att få optisk.
        Blir det sämre ljud via HDMI eller vad är anledningen att du kör allt optiskt ?
        nej då, bara en gammal vana. från pc kör jag tex optiskt för det är smidigt, sen finns de väl risk för att man kan paja saker pga olika spänningar om du kör enheter från olika rum som går på olika proppar. brus eller annan skit kan uppstå. dvd:n körs optisk direkt till förstärkaren för att vem har 5.1 i tv:n?

ang. köpa dyr kabel är det bara att slita bort plats skalet på den kabeln som följer med boxen så passar den när du har i hdmi kabeln.. finns trådar om det här,

Comment

Original inlägg av int21 Visa Inlägg
          ang. köpa dyr kabel är det bara att slita bort plats skalet på den kabeln som följer med boxen så passar den när du har i hdmi kabeln.. finns trådar om det här,
          GIMME länk )
          Hittar inget när jag söker.
          //yabbah

Comment

Hittade, http://forum.psxcare.com/support/sho...highlight=koax för er som söker

Men kräver ju en lödkolv .. å den kostar säkert nästan 500pix också .. så jag köper nog en kabel om inte HDMI funkar.
            //yabbah

Comment

Comment

Snyggt, men vad är den där söta genomskinliga som hänger och dinglar från den optiska kabeln ? :P
                //yabbah

Comment

Snyggt, men vad är den där söta genomskinliga som hänger och dinglar från den optiska kabeln ? :P
                  ett skydd man använder när kabeln inte är ikopplad någonstans.

Comment

ah ok .. hehe

Känns som om jag spårade ur tråden lite .. men men.
                    //yabbah

Comment

Jag köpte ljud-kabel-adaptern från ebay för ca. 140kr (inkl. frakt). Du behöver inte köpa en officiel kabel från microsoft, de tar en rejäl överpris på alla tillbehör.

Comment

Jag har kopplat in nya förstärkaren osv nu .. och jag får 5.1 genom HDMI på förstärkaren .. så njewt.

Tack för all hjälp allihop.
                        Last edited by yabbah; 2009-08-12, 09:19.
                        //yabbah

Comment

Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
                          Jag köpte ljud-kabel-adaptern från ebay för ca. 140kr (inkl. frakt). Du behöver inte köpa en officiel kabel från microsoft, de tar en rejäl överpris på alla tillbehör.
                          har du lust att länka till vilken du köpte?
                          Många "kopior" verkar ha problemet att dom är felkopplade inne i kontakten och därför "identifieras" som diverse andra kablar än just enbart en optisk ut av xboxen, vilket leder till diverse skumma problem som reebooot och felaktiga upplösningar...
                          Finns spaltmeter på bl a avsforum att läsa om hur man ska löda om dessa felaktiga kontakter, etc etc

Skit-microsoft som inte bara satte en optisk ut per default på boxen

Comment

Original inlägg av nilz75 Visa Inlägg
                            har du lust att länka till vilken du köpte?
                            Många "kopior" verkar ha problemet att dom är felkopplade inne i kontakten och därför "identifieras" som diverse andra kablar än just enbart en optisk ut av xboxen, vilket leder till diverse skumma problem som reebooot och felaktiga upplösningar...
                            Finns spaltmeter på bl a avsforum att läsa om hur man ska löda om dessa felaktiga kontakter, etc etc

Skit-microsoft som inte bara satte en optisk ut per default på boxen
                            Den enda rätta
                            http://www.psxcare.com/product.php?xProd=828&xSec=94
                            / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
                              Hehe jo sorry, förstår ju att ni vill sälja..
                              Men faaaan, 500 j*vla spänn för att få en optisk utgång? Katastrof, har aldrig sett maken till girighet från ett företag (mircrosoft) tidigare...

Skulle fan hellre köpa en utav er omlödd kopia...

Tror det löste sig nu iaf, för jag märkte ju att jag har optisk ut på tvn.. Så kan ta ljudet via xbox->hdmi->tvn->optisk->stärkare...
                              Tycker jag iaf.. :P Måste inhandla en kabel och testa

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X