Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig chippning - E76

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dålig chippning - E76

Någon på psxcare som är stadig på handen? Jag har köpt en xbox360 med RROD som jag gjort reflow och clamp-fix på. Jag vet att den varit trasig en längre tid och hoppas på att den skall ha "rätt" dashboard.

I lådan satt det en chippad Hitachi-drive. I en riktigt usel lödning på moderkortet satt det en tråd upp till driven. Jag plockade bort denna (eller snarare, den föll bort) när jag tog ur driven.

Ok, reflow och clamp-fix. Jag stoppade i en flashad Samsung-drive istället för den gamla chippade Hitachin. När jag drog igång den igen hade den E76 (extended error code: 1030). När jag tittar på lödningen ser jag att de har bränt av en krets. Kretsen kan också ha farit bort tillsammans med tråden som föll bort när jag plockade bort driven. Jag inbillar mig att detta kan vara anledningen till mitt nya error. Vad tror ni?

Om jag bara visste vart konnektorerna sitter på baksidan av kortet hade jag kanske kunnat löda dit en brygga, men det vet jag tyvärr inte, och jag är lite för darrig för att tro mig kunna göra ett bättre jobb än klåparna som varit på den innan.

Detta är mitt moderkort med avbrunnen krets: http://www.hellyeah.se/bad.jpg (tunn röd ring precis i mitten av bilden. Bilden är högupplöst så det går att zomma in ordentligt)

Såhär SKA moderkortet se ut: http://www.hellyeah.se/good.jpg (tunn röd ring långt uppe till vänster i bilden. Bilden är högupplöst så det går att zomma in ordentligt)

Det jag vill ha hjälp med är först och främst kunskap: Har denna trasiga krets något att göra med mitt nya error? Om svaret på denna fråga är "ja" skulle jag vilja ha hjälp med att löda på en brygga över den trasiga kretsen. Någon som tror sig klara av det?
    Last edited by Midlife; 2010-02-28, 18:01.

jadu, felet beror på att det fattas ett mostånd där, som går till nätverks porten... och som du säger så är det helt trasigt runt omkring... det man får göra är försöka hitta en alternativ punkt man kan koppla en kabel till och sätta dit ett nytt motstånd...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Borde man inte kunna löda direkt på kopparbanan om man skrapar bort lacken lite försiktigt typ som när man flashar 93450?

Comment

Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
        Borde man inte kunna löda direkt på kopparbanan om man skrapar bort lacken lite försiktigt typ som när man flashar 93450?
        Jo.

Comment

Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
          Är det något de gör på psxcare?

Comment

Jag kan ju nämna att jag var tvungen att fota moderkortet med macro-objektiv för att över huvud taget kunna se vad som hänt. Det är förbannat smått. Jag har inga brillor i vanliga fall men löda här... Jag skulle behöva ett par ordentliga coke-bottles...

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
              jadu, felet beror på att det fattas ett mostånd där, som går till nätverks porten... och som du säger så är det helt trasigt runt omkring... det man får göra är försöka hitta en alternativ punkt man kan koppla en kabel till och sätta dit ett nytt motstånd...
              Ja jävlar... Det missade jag. Motståndet är ju borta...

Comment

Någon som vet vilket motstånd det är?

Comment

Försökte mäta upp det på ett gammalt moderkort jag har liggandes här men jag fick inga utslag på multimetern över det motståndet tyvärr =o\

Comment

Ok, tack för försöket i alla fall.
                    Undrar om det är meningen att detta motstånd skall tas bort då man gör denna typ av chippning? Kolla chippet här: http://www.hellyeah.se/chip.jpg På chippet står det EXILINX
                    Den svarta tråden som syns på bilden var den som gick till moderkortet. Om det ÄR meningen att man skall plocka bort detta motstånd vid chippning på det här sättet borde det finnas info om motståndet tänker jag...

Comment

Såhär ser det ut inuti dvd-läsaren: http://www.hellyeah.se/inside.jpg

Hmm... Jag sätter helst inte tillbaka den här läsaren... http://www.hellyeah.se/inside2.jpg

Comment

E76 tyder ju på att något är galet med nätverkskortet i 360'n... vet inte varför man skulle behöva greja med den vid flashning.

Comment

Det kan ju ha varit ett misstag av en klåpare. I vilket fall som helst är motståndet kopplat till kontrollchippet för nätverket.
                          "E76: This error deals with the Ethernet port's controller chip, a dead chip may not cause the error but removing the Ethernet controller chip does, it may also be caused by other Ethernet related problems."
                          http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=550797

En avbrunnen kopparbana och ett bortplockat motstånd är nog tillräckligt för ett E76
                          Last edited by Midlife; 2010-02-28, 23:17.

Comment

Original inlägg av Midlife Visa Inlägg
                            Det kan ju ha varit ett misstag av en klåpare. I vilket fall som helst är motståndet kopplat till kontrollchippet för nätverket.
                            "E76: This error deals with the Ethernet port's controller chip, a dead chip may not cause the error but removing the Ethernet controller chip does, it may also be caused by other Ethernet related problems."
                            http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=550797

En avbrunnen kopparbana och ett bortplockat motstånd är nog tillräckligt för ett E76
                            att motståndet inte längre sitter där kan göra så att moderkortet inte längre får kontakt med ethernet controller chippet...
                            Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

tittade just på chippet .. i ena kanten står det NME ...
                              vet inte mycket om NME chip ... men om man bootar en bränd skiva så skall nätverket inaktiveras.. (tror det är optional förståss)
                              Motståndets värde är 10KOhm

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X