Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xbox 360 Elite, utländsk elkabel, extrem lycka!

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Xbox 360 Elite, utländsk elkabel, extrem lycka!

Efter att efter många år till slut åkt på pumpen och fått min gamla trotjänare bannad ifrån Live bestämde jag mig för att ta tillfället i akt och köpa en Elite-box, kändes lika bra då jag började tröttna på att bara ha en 20gb HDD och en 120gb kostar ungefär halva priset på en ny box.

Upptäckte att CDON hade ett gäng Elite-boxar som dom sålde till reapris då förpackningarna blivit skadade och utöver att dom var billiga var frakten hem dessutom snabb och gratis.

Tre dar senare sitter jag här och undrar precis hur roliga dom är egentligen. Packade upp boxen, upptäckte att jag tydligen lagt beslag på en gammal guldklimp för HDMI-kabel följde med direkt i paketet vilket dom MS la ner efter ett tag. Börjar koppla in video och audio-kablarna, nätverkskabeln och...

VAD I HELVETE?!?!

Jag har fått med någon slags frireligiös treenighetskabel som inte är brukbar i mitt hedniska, dekadenta hem!

Min fråga är nu - kan jag på något enkelt sätt kontrollera om själva boxen är av europeisk standard och att jag kan ansluta en gammal hederlig, svensk kvalitets-powerbrick som Sverker skulle sagt? Har ju inte den blekaste om vart man använder såna där uttag, mitt undermedvetna viskar Storbritannien men jag är inte säker.

jag hade blivit förbannad o vänt mig till cdon, skällt ut dem! fick du ingen info om att de va en sån kabel me? i ett land som inte använder såna där anslutningar, va jag vet iaf, så borde dem ju informera om att en sån där kabel följer me. spela roll om de varit en billig grej, du kanske ändå inte kan använda den pgr av en sketen liten jävla kabel.

men men.. lättaste att kolla upp de är väl kanske att ringa ms o kolla me dem? de borde ju dem kunna svara på, huruvida du kan köra me en "vanlig" kabel elr inte.

dålig stil av cdon att inte informera om sånt där tycker jag
    sigpic

Comment

Men du , den ser ju ut att gå på någon standard .. är det inte drygt 240v i svenska elnätet? Tegelstenen är väl rätt då , bara den kabeln som är fel, kontakten som den används i Storbritannien, afrika och asien..

Comment

Konsollen är med största sannolikhet Europeisk standard (PAL) men den lär ha varit tänkt för storbrittanien, har för mig det följer med en sådan där även i våra svenska, men även en Svensk kabel...

hur som helst fungerar dom "svenska" nätdelarna lika bra till en Amerikansk maskin som till Svensk, samma med Japanska maskiner... det är själva tegelstenen som måste tåla ström styrkan som vi har här i sverige, gör den inte det, ja då dör den... Xboxen tar ingen som helst skada av att köras med en Tegelsten från ett annat land
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Som swizzy antydde, kolla så du inte fick med en svensk kabel också, jag har sett massor med boxar som kommit med båda kablarna.

Och kolla om boxen är lämplig att "jtagga" isåfall är det nog många som vill beställa boxar från cdon...
          Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Det första jag gjorde var självklart att gräva igenom hela Xbox-kartongen desperat iom. att jag är medveten om att det är ganska vanligt att man skickar med lite olika stickkontakter.
            Det andra jag gjorde var att maila CDON.

Xboxen är en Falcon/Opus att döma av hur eluttaget är och det är (tyvärr) en Lite-On drive i den att döma av dom gula kablarna. Tror dock att jag fick tag i en av ett gäng äldre boxar dom haft stående, var rea på dom pga. skadat emballage vilket visade sig vara ett tillknycklat hörn.

Powerbricken är av model EADP-175BB A (om det nu är relevant på något sätt), Input AC är 200-240V~2.A och Output DC 175W, 12V, 14.2A. Detta skiljer sig något från min förra Xbox men det var också en Xenon/Zephyr-modell så jag tänker mig att det kanske kan vara pga. det men så är jag ingen hejare på el och ström heller.

Comment

Original inlägg av Sci-Fi Visa Inlägg
              Det första jag gjorde var självklart att gräva igenom hela Xbox-kartongen desperat iom. att jag är medveten om att det är ganska vanligt att man skickar med lite olika stickkontakter.
              Det andra jag gjorde var att maila CDON.

Xboxen är en Falcon/Opus att döma av hur eluttaget är och det är (tyvärr) en Lite-On drive i den att döma av dom gula kablarna. Tror dock att jag fick tag i en av ett gäng äldre boxar dom haft stående, var rea på dom pga. skadat emballage vilket visade sig vara ett tillknycklat hörn.

Powerbricken är av model EADP-175BB A (om det nu är relevant på något sätt), Input AC är 200-240V~2.A och Output DC 175W, 12V, 14.2A. Detta skiljer sig något från min förra Xbox men det var också en Xenon/Zephyr-modell så jag tänker mig att det kanske kan vara pga. det men så är jag ingen hejare på el och ström heller.
              vad är det för tillverknings datum på maskinen?
              Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

J-Taggbar modell mao så vida inte Dashboard har för hög mjukvara.
                Kan du som köpte boxen låta bli o uppdatera den o kanske ge oss information om vilken Dashboard version du har genpom att gå in under Settings / System info
                Boxar med en mjukvara under 7371 är extremt attraktiva i dagsläge o du kan nog fått en dubbel guldklimp om du inte har uppdaterat boxen för högt

Ang sladden, byt ut den till en normal PC nätdels strömsladd så kommer den fungera finemang, England o Sverige delar samma Strömstyrka 220-230Volt men de har gristrynen till kontakter *skratt*
                Vi har adaptrar för detta för en hundralapp ungefär ifall du inte får tag på en strömkabel själv

Att din nätdel drar mindre ström ( Watt ) är normal evolution, dumt o låta en apparat dra mer ström än vad huvudenheten behöver
                Från 203Watt ( Universal som passar till allt ) till 175Watt Falcon som även fungerar för Jaspermodeller till senare Jasper 150Watt som inte fungerar på annat än Jaspermodeller

Att gå från en lågwattad nätdel med adapter ( Nyko extrafläktar ) till en gammal 360 som drar me rström är ingen hit.
                Lika dumt som att svarva en metallsäkring o stoppa i proppskåpet för att man inte skall bya när de går hela tiden eller byta lilla avsäkringskeramikdelen i skåpen för att kunna trycka i större säkringar... Kabelbrand is imminent
                Last edited by Pendragon; 2010-03-17, 12:51.
                / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

För exempel på hur adaptrarna vi har hos oss kika på tråden : http://forum.psxcare.com/support/sho...90&postcount=3
                  / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Comment

Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
                    Att din nätdel drar mindre ström ( Watt ) är normal evolution, dumt o låta en apparat dra mer ström än vad huvudenheten behöver
                    Från 203Watt ( Universal som passar till allt ) till 175Watt Falcon som även fungerar för Jaspermodeller till senare Jasper 150Watt som inte fungerar på annat än Jaspermodeller

Att gå från en lågwattad nätdel med adapter ( Nyko extrafläktar ) till en gammal 360 som drar me rström är ingen hit.
                    Lika dumt som att svarva en metallsäkring o stoppa i proppskåpet för att man inte skall bya när de går hela tiden eller byta lilla avsäkringskeramikdelen i skåpen för att kunna trycka i större säkringar... Kabelbrand is imminent
                    Passar kontakten rent fysiskt i 360:n om det är nån fara för fel matningseffekt? Eller det är ingen fara att använda vilken nätdel som helst så länge den passar i 360:n?
                    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Comment

Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
                      Passar kontakten rent fysiskt i 360:n om det är nån fara för fel matningseffekt? Eller det är ingen fara att använda vilken nätdel som helst så länge den passar i 360:n?
                      Om du tänkte den delen "Sladden" man stoppar i vägguttaget o sen in i nätdelen så spelar det ingen roll
                      Ta en sån du har till en PC som du har liggandes över så skall det nog gå vägen.

Dock är det inte så man gör med en nätdel från USA som går på 110Volt, för så säger det PANG o man får köpa ny nätdel om man har tur o har man otur får man köpa ny 360 med o kanske brännskador.

203 Watts nätagg passar till alla modeller.
                      175 Watts från Falcon o upp till Jasper.
                      150 Watts enbart till Jasprar.
                      / Pendragon

Comment

Om du tänkte den delen "Sladden" man stoppar i vägguttaget o sen in i nätdelen så spelar det ingen roll
                        Tänkte närmare på denna kontakt
                        http://www.psxcare.com/product.php?xProd=636
                        Om den passar och startar 360:n, spelar det nån roll då eller?
                        Kan det skada 360:n om man använder fel nätdel så länge den passar?
                        Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Comment

Tänkte närmare på denna kontakt
                          http://www.psxcare.com/product.php?xProd=636
                          Om den passar och startar 360:n, spelar det nån roll då eller?
                          Kan det skada 360:n om man använder fel nätdel så länge den passar?

Om din 360 drar 203 watt skall du inte med någon adapter som helst försöka få igång en 175W nätdel eller en 150W.
                          Ja det kan skada maskin samt nätdel o även orsaka brand.

läs mitt föregående inlägg där jag beskriver detta.
                          Post nr #8 i denna tråd, eller klicka här om du inte orkar scrolla upp: http://forum.psxcare.com/support/sho...57&postcount=8
                          / Pendragon

Comment

Om din 360 drar 203 watt skall du inte med någon adapter som helst försöka få igång en 175W nätdel eller en 150W.
                            Ja det kan skada maskin samt nätdel o även orsaka brand.

läs mitt föregående inlägg där jag beskriver detta.
                            Post nr #8 i denna tråd, eller klicka här om du inte orkar scrolla upp: http://forum.psxcare.com/support/sho...57&postcount=8
                            hmm, ok strunt samma, vi snackar om helt olika saker antagligen. I #8 snackar du om adaptrar (Nyko extrafläktar) vilket inte är relevant alls i min fråga.
                            Du skriver vidare att 203w passar allt, 175Watt Falcon som även fungerar för Jaspermodeller till senare Jasper 150Watt som endast fungerar på Jaspermodeller.
                            Min fråga var om det rent fysiskt p.g.a. olika kontakter går att plugga in en nätkabel i mitt 360 som är skadligt för den. Passar t.ex. en 150w nätdel i en 203w xbox? i Så fall är har ju meningen med olika kontakter tappat all funktion.
                            Min frågeställning är inte för att jag skall försöka hitta ett sätt att driva en 203w 360 med en 150w nätdel utan tvärt om, för att undvika risken att döda min box för att jag råkar ta fel.

Comment

hmm, ok strunt samma, vi snackar om helt olika saker antagligen. I #8 snackar du om adaptrar (Nyko extrafläktar) vilket inte är relevant alls i min fråga.
                              Du skriver vidare att 203w passar allt, 175Watt Falcon som även fungerar för Jaspermodeller till senare Jasper 150Watt som endast fungerar på Jaspermodeller.
                              Min fråga var om det rent fysiskt p.g.a. olika kontakter går att plugga in en nätkabel i mitt 360 som är skadligt för den. Passar t.ex. en 150w nätdel i en 203w xbox? i Så fall är har ju meningen med olika kontakter tappat all funktion.
                              Min frågeställning är inte för att jag skall försöka hitta ett sätt att driva en 203w 360 med en 150w nätdel utan tvärt om, för att undvika risken att döda min box för att jag råkar ta fel.
                              i see, nej du kan inte stoppa i en jaspernätdel i en Xenonmaskin av misstag nätdelarna går upp i revision men går inte ned, det sätter plastpiggar stopp för som du ser på bilden på länken som skickades från vår Webshop från Nätdels info sidan.

Enda sättet du kan sätta en Jaspernätdel på en gammal box är just med hjälp av en Nyko Xtreme xcooler eller liknande saker som gör om strömkontakten från standard till universal i andra ändan då den har en universal plugg med Passtrough och är livsfarlig på det sättet.
                              Jag har själv på ett moderkort utan DVD läsare som hade lost key innan provat en nyko kylenhet som man fäster på baksidan med en lågwattad nätdel, gick inte längre än till Dashboard då optiska enheten saknades men om den började tuffa på hade den säkert smällt något i framtiden.

Nyko adapter inlägget hade lite relevans men jag kan nog hålla med om att det kanske var lite svårt o se en röd tråd o varför
                              Länk till Nyko Intercoolern i vår Webshop: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=937&xSec=91

Länk till våra nätdelar i olika former o bildinfo på vad för modell som kräver vilken nätdel.: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=636&xSec=93
                              Last edited by Pendragon; 2010-03-17, 18:10.
                              / Pendragon

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X