Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Legaliteten ved banningen

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Legaliteten ved banningen

Hepp. Min boks ble bannet i dag. Hadde ikke fått med meg banningswaven som går nå.

At man blir bannet fra Live er vel forståelig, siden man bryter mot termene til Microsoft, men at man blir fratatt funksjoner er litt for drøyt.
    Det her er ingenting de kan motivere, siden man allerede er bannet fra Live og har da ingenting med frykt for modifiserte spill etc.

Jeg setter spørsmåltegn med det legale i denne handlingen. Ser det som en sabotasje mot min xbox ved at de går inn i den og forandrer epromen slik at funksjoner forsvinner. Skulle tro de bryter en del lover, både amerikanske og svenske med å gjøre dette. (manipulering og skadegjøring av data)

Noen andre som har tanker om dette?

Original inlägg av Nexus6000 Visa Inlägg
    Hepp. Min boks ble bannet i dag. Hadde ikke fått med meg banningswaven som går nå.

At man blir bannet fra Live er vel forståelig, siden man bryter mot termene til Microsoft, men at man blir fratatt funksjoner er litt for drøyt.
    Det her er ingenting de kan motivere, siden man allerede er bannet fra Live og har da ingenting med frykt for modifiserte spill etc.

Jeg setter spørsmåltegn med det legale i denne handlingen. Ser det som en sabotasje mot min xbox ved at de går inn i den og forandrer epromen slik at funksjoner forsvinner. Skulle tro de bryter en del lover, både amerikanske og svenske med å gjøre dette. (manipulering og skadegjøring av data)

Noen andre som har tanker om dette?
    Det är väl inget att gnälla om ... Du visste väl vad du gav dig in på när du flashade den
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Comment

du bryter mot microsofts avtal som du godkänner när kopplar upp mot live, vilket ger dom fullständiga rättigheter att göra precis vad dom vill med din "ful" maskin i runda slängar iaf

Comment

Det här forumet innehåller mycket bra info och de flesta är väldigt teknikkunniga men i den här frågan är jag ganska säker på att majoriteten har fel.

I Sverige gäller konsumentköplagen och den går inte att avtala bort, konsekvensen är att alla tillverkares Licensavtal måste vara skrivna så att de passar under denna, annars saknar de verkan. Rent praktiskt innebär detta för mig att jag aldrig läser dessa privat eftersom de i princip aldrig gäller i Sverige. När jag skriver avtal för mitt företags räkning däremot, så granskar jurister avtalen, eftersom företag inte omfattas av konsumentköplagen.

Rent praktiskt innebär detta tex att man som säljare visst kan skriva "endast 3 månaders garanti" men att det praktiken saknar verkan eftersom garantitider redan reglerats i konsumentköplagen, -enkelt!

Med detta som utgångspunkt kan man jämställa köpet av en xbox med vilket annat köp som helst och fundera på konsekvenserna. Är det verkligen någon som tror att man i Sverige, som tillverkare, skulle kunna åka hem till ngn och ta styret på mopeden för att kunden modifierat den, att Saab skulle koppla ur radion på servicen för att ngn har bytt ut insprutningsprogramvaran?

Naturligtvis inte..!!

Däremot kan ju garantin ha förverkats etc men att man skulle anse sig ha ägarrätt över ngt man sålt är jag övertygad om är helt fel. När man har sålt en produkt är det kundens och M$ har inga som helst rättigheter gällande denna. Glöm inte att det som står i licenvillkoren med högsta sannolikhet inte stämmer.

En av de funktioner en xbox har är ju mediaextender, och om jag har förstått det rätt så tar M$ bort denna funktionaliteten när de bannar, för mig står det ganska klart att detta är brottsligt.

Däremot står det dem fritt att ställa vilka systemkrav de vill för att använda Live, där har jag nog svårt att se ngt hinder.

Det finns gott om exempel på att, i första hand US, tillverkare får på tafsen när de försöker införa sina vilda västern-villkor i andra länder (iPhone i Norge tex) och jag önskar verkligen att ngn skulle driva detta mot M$ i Sverige, borde faktiskt vara av intresse för KO.

Jag märker dock på tonen här att de flesta är ganska unga och kanske inte känner till vilka rättigheter konsumentköplagen ger dem och kanske har en lite amerikaniserad bild av rättssystemet.

Thats my 5 cents

Comment

Original inlägg av djdj Visa Inlägg
          Jag märker dock på tonen här att de flesta är ganska unga och kanske inte känner till vilka rättigheter konsumentköplagen ger dem och kanske har en lite amerikaniserad bild av rättssystemet.
          Ganska svårt att få en annan bild när det är det ända men ser/hör nu för tiden
          Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Tja!! Ung är jag väl knappast ...Men jag hade faktiskt inte en aning om det du säger ... Men jag tackar för infon
            Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Comment

Kanske om många lägger en anmälan eller något hos KO? Så dom tar upp det. Jag har inte en anning hur det går till men tycker oxo (som jag sakt för ut) att det är konstigt att man har rätt att låsa någons privata egedom.
              http://img5.imageshack.us/img5/362/shinenm4.gif

Comment

Det där har jag ju tjatat om i flera dagar i andra trådar.

Kontakta konsumentombudsmannen i din kommun. Om många gör det så lär väl hjulen börja snurra hos konsumentverket.
                Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Har iaf skickat på denna länk se om dom säger något:

http://www.kov.se/omkonsumentverket/...or-en-anmalan/
                  http://img5.imageshack.us/img5/362/shinenm4.gif

Comment

Sådärja, nu har även jag klämt iväg ett mail till dom.

Ska bli kul att se svaren...

Så här såg iaf mitt mail ut:

Hej!

Jag är sedan 2 år tillbaka ägare utav ett xbox360 som jag köpte nytt i affär.
                    Till xbox 360 finns det en internet-tjänst som heter "Live" (levereras utav Microsoft), med denna tjänst kan man spela spel över internet på sin xbox 360.

Jag har brukat denna tjänst några gånger på min xbox 360 fram tills nu. Nu har jag nämligen blivit bannad ifrån denna tjänst pga att jag brutit mot användaravtalet för tjänsten. Xboxen kan således inte längre koppla upp sig mot tjänsten.

Så långt klagar jag inte, jag kan förstå att man blir avstängd ifrån en tjänst om man bryter emot avtalet. Det som jag gjort fel är att jag har modifierat min xbox 360 så att jag kan spela säkerhetskopior av mina egna spel på den.

Nu till mitt klagomål:

I och med att jag blev avstängd från tjänsten så tog Microsoft sig friheten att ta bort ett antal av de inbyggda funktionerna i min xbox 360. Dessa funktioner har ingen koppling till tjänsten överhuvudtaget, det är helt enkelt offline funktioner som följde med xboxen när jag köpte den, och dessa kan brukas oavsett om man använder live eller inte. Men när jag blev bannad så togs funktionerna bort.

Funktionerna är:
                    Att kunna överföra ett spel ifrån skiva till hårddisk.
                    Att kunna spela ett spel ifrån hårddisk.
                    Att använda Media-Extender funktionen. (Som fungerar som en multimedia enhet mellan xboxen och datorerna i hemmet.)

Det jag frågar er är om Microsoft har rätt att sabotera privat egendom bara för att man blivit avstängd ifrån en tjänst?

MVH Billy Signal
                    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
                    Maxtor D-Max 200gig
                    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Bra skrivet, hoppas du får svar.

Off topic: Ditt namn äger.
                      Förstår att du har 10 i respekt
                      Last edited by ndrangheta; 2009-11-11, 18:57.
                      i orchestrate hostile takeovers, what do you think of that?

Comment

Ska vi skicka ett mass utskick o ändra nmnet bara i slutet för jag är gärna på. Fattar inte att folk här rycker på axlarna och springer iväg o köper en ny. Det är totalt oacceptabelt det dem gör. Det är verkligen osjyssta också, de skickar ingen varning, man får itne ens rätt att ta bort flashen och bli obannad. Man är rent av fucked 4 life. Finns säkert folk som ser att de e flaggade för ban och nu säljer de vidare och säger att de är oflashade därav obannade, sen kommer man hem slår på maskinen och blir bannad. Nu är ju detta inte mitt fall. Jag blev tagen med fingrarna i kakburken. Men jag håller inte med om att man får skylla sig själv.
                        Det är som du säger, de är som att gå till bsr för att chippa bilen sen drar man på service med bilen och de märkerar att bilen varit chippad. Ja men då försvinner färddatorn för du kan ha manipulerat den osv. Skit snack! Min maskin, jag gör vad jag vill med den, men visst jag får bli utan garanti och live äger M$ och de e en annan femma då, de e som att bli bannad på counter strike för att man fuskat.
                        Playstation 1, 3, PSP
                        Xbox, 360
                        Nintendo Wii

Comment

Original inlägg av ndrangheta Visa Inlägg
                          Off topic: Ditt namn äger.
                          Förstår att du har 10 i respekt
                          Jo med mitt namn så kommer iaf folk ihåg vem man är. Slipper aldrig undan heller...
                          "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
                          Maxtor D-Max 200gig
                          v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Original inlägg av SH!Ne Visa Inlägg
                            Har iaf skickat på denna länk se om dom säger något:

http://www.kov.se/omkonsumentverket/...or-en-anmalan/
                            Ska använda mig utav Billy Signals fina brev o skicka till KO. Men vilken av de fyra alternativen ska man välja på internetsidan^^^?

*Ärende:
                            1. Oskäliga avtalsvillkor
                            2. Felaktig prisinformation
                            3. Anmäl farlig produkt (ok, fattar att jag inte ska ta denna iaf. sannolikheten att en xbox smäller för att den är bannad är nog inte så stor ))
                            4. Vilseledande reklam och ojust marknadsföring

Comment

1. Oskäliga avtalsvillkor

vad skulle det annars vara?
                              Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X