Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utvärdering: Xecuter RROD Kit (kod: 0102)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    därför att det är svårare att få till det, och då måste du borra genom metall chassit, för min del har detta fungerat jätte bra
    Jo det är jag medveten om, men det kanske kan vara värt det om man slipper påfrestningar på moderkortet. Men jag tackar för guiden, tillsammans med den länkade guiden så var den ju lätt att förstå (bilder m.m). Jag var precis i "bakningsfasen" när jag skrev det förra inlägget och hade inte skruvat fast moderkortet igen. Den hade fortfarande RROD då men sen släppte jag lite på skruvarna till kylarna och då försvann det sen. Men eftersom det sitter skruvar i en fyrkant runt processorerna och dessa skruvar tar i chassit först och man sedan skruvar i orginalskruvarna runt om kanterna så bör det ju bli lite påfrestningar, men dock inte under CPU eller GPU eftersom skruvarna sitter runt dessa. Och det är ju problemområdet om jag förstått det hela rätt. Så egentligen så kanske det inte gör så mkt. Men jag ska prova pilla lite till imorgon och borra igenom chassit, det kan ju vara värt det, man vet aldrig. Tack iaf för att du delar med dig av bra info. Bara att hoppas att det klarar sig ett tag!

Comment

Original inlägg av Niko86 Visa Inlägg
      Jo det är jag medveten om, men det kanske kan vara värt det om man slipper påfrestningar på moderkortet. Men jag tackar för guiden, tillsammans med den länkade guiden så var den ju lätt att förstå (bilder m.m). Jag var precis i "bakningsfasen" när jag skrev det förra inlägget och hade inte skruvat fast moderkortet igen. Den hade fortfarande RROD då men sen släppte jag lite på skruvarna till kylarna och då försvann det sen. Men eftersom det sitter skruvar i en fyrkant runt processorerna och dessa skruvar tar i chassit först och man sedan skruvar i orginalskruvarna runt om kanterna så bör det ju bli lite påfrestningar, men dock inte under CPU eller GPU eftersom skruvarna sitter runt dessa. Och det är ju problemområdet om jag förstått det hela rätt. Så egentligen så kanske det inte gör så mkt. Men jag ska prova pilla lite till imorgon och borra igenom chassit, det kan ju vara värt det, man vet aldrig. Tack iaf för att du delar med dig av bra info. Bara att hoppas att det klarar sig ett tag!
      Jag har testat olika metoder. Den metoden som visat bäst resultat för mig i alla fall är den där man borrar, slipar mm. Fungerar hur bra som helst. Men har haft en box som höll så länge jag inte flyttade på den. Sen var jag tvungen att baka på nytt. Just på den boxen får jag göra så varje gång. Men andra boxar jag gjort har fungera utmärkt. Lite knöligare, jobbigare. Men enligt mig är det klart värt det. Sen finns det säkert dom som inte alls gillar den metoden.

Comment

Har installerat RROD pro kitet och det funkar ännu så länge för mig också. Att rekommendera om garantin gått ut!
        //F

Comment

Personligen tycker jag dock att mitt egna kit fungerar bättre då man lättare kan dra åt skruvarna tillräckligt hårt samtidigt... mitt egna kit består av:

8st M5x10 Sexkant skruvar ( 11-1315-510 hos clasohlson )
          24st M5 1cm brickor ( 11-1203-5 hos clasohlson )
          Lite Kylpasta rengöringsmedel, för att få bort den gamla kylpastan... (jag använder mig av Artic5's rengörings sats som finns att köpa hos Kjell & Company: 36015)
          Lite ny kylpasta (jag kör på Zalmans kylpasta som finns att köpa hos Kjell & Company: 36004)

för att lättare kunna få bort resterna av det gamla använder jag även bomullspinnar och bomullsrondeller (pinnarna för att få bort det värsta på flänsarna och det som finns på moderkortet runt processorerna, och rondellerna för att lätt få bort resterna som blir av första delen av rengörings procceduren på kylflänsarna)
          Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Swizzy.

Blev lite fundersam över dina inköpslistor då du i första skrev att man skulle köpa fjäderbrickor och i den senaste listan så nämnde du endast m5 skruv och m5 brickor.
            Vilken lista ska jag utgå från?
            /dennis

Comment

Den första inköps listan fungerar, MEN... det finns en liten nackdel med den... den är att man tar sönder delar av moderkortet, det påverkar inte prestandan eller så, men det är fan inte bra, så jag rekomenderar därför att man enbart kör skruv och VANLIGA brickor, dessa har samma effekt på lagningen, med undantaget att dom inte river sönder något
              Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

Toppen, då ska jag ge mig ut i snöyran och inhandla lite småsaker då. Måste ju ha något att göra såhär i juletider

En liten snabb fråga till bara (vet att det finns svar på detta i forumet men du verkar ju vara hemma på det här)
                Om jag stoppar in min hårddisken från min bannade box till en ny, kan den nya då bli bannad?

Igår när jag kollade vilken felkod jag hade så var det 0022 men idag så fick jag 0102. Borde jag skita i att pilla själv och lämna in den på omlödning?

Tack för hjälpen

/Dennis
                Last edited by Dnisse; 2009-12-15, 18:43.

Comment

Original inlägg av Dnisse Visa Inlägg
                  Toppen, då ska jag ge mig ut i snöyran och inhandla lite småsaker då. Måste ju ha något att göra såhär i juletider

En liten snabb fråga till bara (vet att det finns svar på detta i forumet men du verkar ju vara hemma på det här)
                  Om jag stoppar in min hårddisken från min bannade box till en ny, kan den nya då bli bannad?

Igår när jag kollade vilken felkod jag hade så var det 0022 men idag så fick jag 0102. Borde jag skita i att pilla själv och lämna in den på omlödning?

Tack för hjälpen

/Dennis
                  Original inlägg av 0102
                  See Error E18
                  Original inlägg av 0022
                  See Error E10
                  Original inlägg av E18
                  Error in the "Digital Backbone" (CPU/GPU/RAM), this is usually caused by a cold solder joint between the GPU and the mainboard.
                  There are two theories to fixing this one deals with the "X" clamps that hold down the chips. The other involves re-Heating the chips. DO NOT attempt either of these if your console is still under warranty. If your console is still under warranty return it to the store where it was purchased or call MS to have it replaced.
                  Original inlägg av E10
                  Unconfirmed: CPU error, generally caused by a poor connection to the mainboard (cold solder joints/bridged solder joints). This can also be triggered by an error with the TSOP.
                  Listan ovan är felkoderna du nämnt, alla leder till samma fix, X-Clamp fix, dock kan 0022/E10 kräva att du värmer på med värmepistol, detta är något jag rekomenderar att du INTE försöker göra själv, testa X-Clamp fix, fungerar det inte så kan du lämna in den och få den fixad av oss, så testar vi lite andra metoder... dock är risken STOR att det inte fungerar om du inte får det att fungera med X-Clamp fix... den brukar släcka den här felkoden i dom flesta fallen...
                  Google is your friend!

Comment

och med xclamp fix så menar du alltså metoden med ny kylpasta och nya skruv samt brickor?

Comment

japp, glöm inte bort att baka din box i 20 minuter och sedan låta den svalna i 15 minuter...

när du ändå håller på med moderkortet kolla att det inte fattas någon komponent någonstans, eller att någon är trasig... det syns oftast direkt
                      Google is your friend!

Comment

Fick rrod i helgen, rätt surt... Försökte mig på att skruva sönder boxen och sätta fast nya skruvar enligt din guide. Men jag fastnade på skruvarna som håller fast det lilla kortet där startknappen bla sitter. Vad behöver man för verktyg till de små rackarna? Gärna med en länk till clasohlsson

Comment

Torx ... 8:a

Comment

Original inlägg av FBK Visa Inlägg
                            Fick rrod i helgen, rätt surt... Försökte mig på att skruva sönder boxen och sätta fast nya skruvar enligt din guide. Men jag fastnade på skruvarna som håller fast det lilla kortet där startknappen bla sitter. Vad behöver man för verktyg till de små rackarna? Gärna med en länk till clasohlsson
                            en Torx 8 mejsel (T8 eller TX8 eller liknande)
                            Google is your friend!

Comment

Tack för svaret! Nu har jag googlat och sökt på clasohlson, ingen träff alls. Du vet inte vart man kan köpa den nånstans? Enda träffen på clasohlson är en verktygssats för 500 spänn, lite dyrt..

Comment

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=135930504

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...=&artnr=540205
                                Last edited by POi2; 2010-01-14, 15:54.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X