Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hvilket hovedkort har jeg egentlig?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Dumpa en 3:e gång för säkehets skull du måste absolut inte dumpa hela nanden för bigblocks, det räcker gått och väl med 66mb (det är vad som krävs för FreeBOOT Toolbox ändå)

Personligen skulle jag göra såhär:

1. Dumpa 3x dumpar (1 till i ditt fall)
    2. Jämföra dump 1 mot dump 2 därefter dump 1 mot dump 3 stämmer dessa skulle jag gå vidare, stämmer dom inte skulle jag fundera på vad som är fel...
    3. Patcha XBR med KV och config från dump 1
    4. Remappa badblocks (du har 4st, 3st inom 360 nand området om jag inte minns fel adresser...
    5. Skriva XBR till konsollen
    6. Uppdatera XELL till Xellous så man lättare ser CPUKey, därefter skriva ner den
    7. Skriva in CPUKey i FreeBOOT Toolbox (senaste versionen)
    8. Remappa FreeBOOT imagen på samma sätt som XBR...
    9. Flasha in FreeBOOT på nand minnet

Allt du har på bilderna där är normalt, dom errorsen du får i Nandpro kallas Badblocks, och finns på majoriteten bigblock nands oftast inom minnesenhets delen...

Det du ser i 360 Flash tool är också normalt, eftersom du inte matat in rätt CPUKey i den kommer du inte se den krypterade datan
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
      1. Dumpa 3x dumpar (1 till i ditt fall)
      2. Jämföra dump 1 mot dump 2 därefter dump 1 mot dump 3 stämmer dessa skulle jag gå vidare, stämmer dom inte skulle jag fundera på vad som är fel...
      3. Patcha XBR med KV och config från dump 1
      4. Remappa badblocks (du har 4st, 3st inom 360 nand området om jag inte minns fel adresser...
      5. Skriva XBR till konsollen
      6. Uppdatera XELL till Xellous så man lättare ser CPUKey, därefter skriva ner den
      7. Skriva in CPUKey i FreeBOOT Toolbox (senaste versionen)
      8. Remappa FreeBOOT imagen på samma sätt som XBR...
      9. Flasha in FreeBOOT på nand minnet
      1. Gjort
      2. Matchar
      3. Gjort
      4. Här fastnar jag...
      Googlade fram denna sida och blir helt förvirrad...

"In the image above you can see it says

Bad Block at 0x28A
      Bad Block 0x28a found at 0x3FF

When you see this, you can still build your image, but you will need to remap it before you write it to the flash memory or nand. This is how it is done. Say the final image you want to write is freeboot.bin.

This will read the GOOD block from the freeboot.bin and extract it to a file called 28a.bin

"nandpro freeboot.bin: -r16 28A.bin 28A 1"

Once you have that file, you want to put it back into the freeboot.bin file. It already knows the bad block should be at 3FF, you now have to put the good part where it supposed to be, at 3FF:

"nandpro freeboot.bin: -w16 28a.bin 3FF 1" "

Jag kan inte öppna nanden i degraded, så jag öppnar den i 360 flash tool.
      Under fliken "Bad Blocks" läser jag 3st dåliga block.
      Note: Bad Block ID 0x0069 [Offset: 0x00D89000]
      Note: Bad Block ID 0x008F [Offset: 0x0126F000]
      Note: Bad Block ID 0x00F5 [Offset: 0x01F95000]

Om man då jämför min med guiden jag hittade, ska jag då skriva kommando:
      nandpro originaldump.bin: -r256 0069.bin 0069 1
      nandpro xbr.bin: -w256 0069.bin 00D89000 1

Eller ska jag vända på det och skriva in D89 block i 0069 block?

Jag drar denna parallell

Guiden:
      Bad Block at 0x28A
      Bad Block 0x28a found at 0x3FF

Mig:
      Note: Bad Block ID 0x0069 [Offset: 0x00D89000]

Dvs. bad block xxxx found at xxxx är lika med min bad block och min offset

Tänker jag rätt?

Edit
      Jag har testat lite fram och tillbaka, inget funkar... Boxen startar men får ingen bild.
      När jag skriver tillbaka backuppen så startar den och jag får bild som vanligt... kör med en såndär vga kabel till en dataskärm... har provat om jag får bild på hdmi också utan resultat. Jag drar ur alla kablar i nån minut efter skrivning.

Provade att ladda ner xnandhealergui 0.6 med tillhörande applikationer och den visar inga dåliga block alls :S ändå funkar det inte att installera XBR eller Xellous
      Undrar om jag har rätt hack egentligen.. dubbel kollar här
      XBR_JasperBB_8955_3
      jasper_6723_hack_256MB_512MB
      Last edited by Electron; 2010-10-22, 07:48.
      Mitt projekt, xbox 360 vattenkylning
      Projekt vattenkylning bildalbum

Comment

båda stämmer bra, att du inte får igång xell(ous) är skumt... har du lött alla kablarna rätt? (xell imagen du har där ska inte behöva remappas eftersom badblocksen är utanför dess dataområde)

Mitt tips är att slopa gui's helt och köra CMD (terminal) helt istället, så mycket lättare... och du har mycket bättre kontroll

Om du vill kan jag hjälpa dig efter jobbet ikväll via IRC/MSN

*Edit:*

Lite snabba instruktioner för hur du ska remappa i CMD:

Nandpro xbr.bin: -r256 badförstaadressen.bin förstaadressen 1

Nandpro xbr.bin: -w256 badförstaadressen.bin 3fff 1

Du byter då ut "förstaadressen" mot adressen till det första badblock du ser i nandpro (Error: 250 reading block xxxx)

upprepa sedan för övriga block i nummer följd och skriv dom till blocken före 3fff alltså 3ffe 3ffd etc. (lite osäker på slut adressen då jag inte kört badblock big nand jaspers på länge men det är i slutet av filen )

*fick kringå **** filtret lite för att det ska gå att förstå vad jag snackar om... innehåller inga länkar/refferenser till sidorna som **** filtret är till för att blockera *
        Last edited by Swizzy; 2010-10-22, 09:28.
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Nice
          Jag slopade ganska snabbt jtag tool och började lira direkt i cmd (upptäckte enkelheten att göra en .bat fil i nandpro mappen innehållande enbart cmd )
          Okey, så jag ska bara skriva in kv och config i xbr.bin, utan att röra originaldumpen så remappar jag xbr.bin enbart...
          Du får mycket gärna hjälpa mig efter jobbet, orkar inte spendera en natt till (ja, en hel j**la natt), själv slutar jag 15.00 och är kanske hemma halv!
          Langar min msn i ett pm.. har msn uppe här på jobbet också!

Med hela dumpen så slutar den på 3FFF, men xbr är ju inte en full dump, som du säger är den bara på 66mb och är lite osäker på slutsiffran där... vet att det är 1000blocks ialf :P

Jag är säker på att jag har lödit på rätt punkter. Har kollat exploateringsmöjligheter på flera jaspers förut. Dock första gången jag hackar ett

Edit
          Jag har använt ett sådant kit och det finns tonvis med lödningsbeskrivningar där ute...
          Last edited by Electron; 2010-10-22, 12:51.
          Mitt projekt, xbox 360 vattenkylning
          Projekt vattenkylning bildalbum

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
          Auto-Saved
          Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
          x
          Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
          x
          x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
          Working...
          X