Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jtag bad blocks?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Jtag bad blocks?

Har precis läst ur min nand från en xenon box mha jtag tool. Under läsningen blev det inga error eller liknande.
    Men om jag öppnar dumpen i degrader så visar den Bad block @ 19D och 19E.

Ska självklart göra en till dump men undrar om de matchar i jtag tool kan man fortsätta som vanligt då? eller måste man mappa om blocken?

Är lite osäker på remappningen, ska de läggas i turordning? 19D-> 3FF och 19E-> 3FE ?

tacksam för svar

Personligen rekomenderar jag att man inte använder JTAG Tool utan man kör nandpro... jag har gjort lite script för att fixa allting åt dig, ingen gui men väldigt enkelt ändå

sen är det bra om man lär sig hantera nandpro manuellt.

Men ja, badblocks ska alltid mappas om till 3ff etc. det har egentligen ingen betydelse om du lägger 19D före 19E eller tvärtom, men dom flesta brukar mappa om dom enligt följande:

1:a bloket -> 3FF
    2:a bloket -> 3FE
    3:e bloket -> 3FD
    etc.

(ja, jag medvetet stavade fel då det blir ******* om jag stavar det rätt... pga sidan med samma namn)
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Kanon då blir de alltså:
      nandpor nand1.bin: -r16 badblock19D.bin 19D 1
      nandpor nand1.bin: -w16 badblock19D.bin 3FF 1
      nandpor nand1.bin: -r16 badblock19E.bin 19E 1
      nandpor nand1.bin: -w16 badblock19E.bin 3FE 1 ?

eller ska man även ta bort de gamla ? dvs
      nandpor nand1.bin: -e16 19D 1
      nandpor nand1.bin: -e16 19E 1

Comment

nandpro ska det vara, men ja du behöver INTE radera dom gamla blocken
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

hehe jo de blev fel där :P Tack för snabba svar

Comment

Har nu läst ut nand 7ggr och inte fått några matchande dumps, 2 av dem är utan bad blocks, men det skilljer alltid 3-6 block på dumpsen... hur kommer det sig? har både använt nandpro och jtag tool men det blir ingen skillnad. använder lpt, så de tar tid kan man ju säga

Comment

Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
              Har nu läst ut nand 7ggr och inte fått några matchande dumps, 2 av dem är utan bad blocks, men det skilljer alltid 3-6 block på dumpsen... hur kommer det sig? har både använt nandpro och jtag tool men det blir ingen skillnad. använder lpt, så de tar tid kan man ju säga
              LPT är värdelöst, tar 200 år och måste ligga helt stilla för att det inte ska bli skillnader, rör du på den är risken jätte stor att det blir skillnader i dumpen... jag skulle rekomendera att du hellre kör med USB programmerare, alternativt att du dumpar 3mb 3 gånger i rad enligt nedan:

nandpro lpt: -r3 orig3-1.bin
              nandpro lpt: -r3 orig3-2.bin
              nandpro lpt: -r3 orig3-3.bin

Därefter bygger du iordning en Xellous bin och skriver in den (det är typ 1.8mb har jag för mig) och dumpar resten antingen genom Debian Live CD'n eller genom HTTP... (säkraste är Debian och sedan FTP:a ut alternativt att du kopierar från RAM till USB [KÖR INTE DIREKT TILL USB... då detta kan göra att det blir fel])
              Google is your friend!

Comment

okej, så dumpa 3 mb först och se om jag kan få en match då. sedan kan jag dumpa via mitt nätverk?
                Hur ska jag sedan "klippa" ihop dumpsen?

Comment

okej, så dumpa 3 mb först och se om jag kan få en match då. sedan kan jag dumpa via mitt nätverk?
                  Hur ska jag sedan "klippa" ihop dumpsen?
                  sedan kör du bara:

nandpro orig16-1.bin: -w3 orig3-1.bin

det gör att du skapar en full dump av det hela eftersom du över nätverket dumpar hela nanden, men då kommer ju såklart dom 3 första mb'en (eller ja, det som xell/xellous nu tar upp) inte vara original, men skriver du tillbaka det du först dumpade kommer du ha en hel original dump
                  Google is your friend!

Comment

Mycket snabba svar det verkar faktiskt lite smidigare än att hålla på att dumpa 16mb med lpt hittade en riktigt bra guide http://www.se7ensins.com/forums/topi...using-xellous/

så som jag förstår det så skriver man egentligen bara kv och config till sin freeboot, (xbr i guiden) resten av org nand har man egentligen bara som en backup?

Comment

finns de en freeboot fil att ladda till sitt kort från xbins? var isf. eller ska man göra den själv med ibuilder? många frågor nu känner jag :P trodde jag skulle kunna hålla mig till jtag tool, men blir cmd iställe

Comment

finns de en freeboot fil att ladda till sitt kort från xbins? var isf. eller ska man göra den själv med ibuilder? många frågor nu känner jag :P trodde jag skulle kunna hålla mig till jtag tool, men blir cmd iställe
                        Det finns färdiga freeboot ja, men för att det ska fungera så bra som möjligt bygger man en egen, det är inte bara keyvaulten som är krypterad med din egna nyckel, det är annat också

Faktum är att du kan köra en konsoll helt utan keyvault och helt utan config... (vanliga dashen behöver ngn form av keyvault och config, men det måste inte vara just DIN config/keyvault, det ändra kravet är att du krypterar din keyvault med din CPUKey...)
                        Google is your friend!

Comment

OKej, dumpade 3mb de stämde, skrev xell. funkade att boota, uppdaterade till xellous genom att döpa om xell-1f till updxell och la på ett usb minne. Funkade oxå fint.
                          Sedan dumpade jag raw flash 3ggr och de matchade.
                          NU TILL PROBLEMET:
                          döpte om dumpen till nand.bin och sedan körde:
                          nandpro nand.bin: -w3 orig3-1.bin

öppnade freeboot toolbox, fyllde i cpukey och valde xenon manuellt och döpte till updflash.bin.

stoppade i xbox och den flashade nand, drog ut usb och strömkabel i 30s.
                          men nu bootar inte boxen alls! mittendioden lyser bara, inte cirkeln och ingenting på tv....

vad göra?

Comment

(lpt kabel är fortfarande fastlödd men självklart inte inkopplad till datorn, kan den orsaka fel? )

Comment

OKej, dumpade 3mb de stämde, skrev xell. funkade att boota, uppdaterade till xellous genom att döpa om xell-1f till updxell och la på ett usb minne. Funkade oxå fint.
                              Sedan dumpade jag raw flash 3ggr och de matchade.
                              NU TILL PROBLEMET:
                              döpte om dumpen till nand.bin och sedan körde:
                              nandpro nand.bin: -w3 orig3-1.bin

öppnade freeboot toolbox, fyllde i cpukey och valde xenon manuellt och döpte till updflash.bin.

stoppade i xbox och den flashade nand, drog ut usb och strömkabel i 30s.
                              men nu bootar inte boxen alls! mittendioden lyser bara, inte cirkeln och ingenting på tv....

vad göra?
                              Något har blivit knas med mjukvaran, dumpade du 3 gånger och jämförde eller dumpade du bara 1 gång (över nätverket)?

För att svara på ditt andra inlägg: Nej, LPT kabeln påverkar inte om den inte är kopplad till någonting (datorn)
                              Google is your friend!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :(
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X