Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Matrix NAND Programmer

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av Doelme Visa Inlägg
    Jag antar att du sytfar på Lpt kabeln som kostar några tior att bygga?
    Ja precis

Comment

Hajhaj, förlåt att jag också skriver här men jag vill vara hyffsat säker innan jag beställer lite pryttlar o manicker härifrån

Skulle någon vilja säga om jag har rätt eller fel angående detta.

Att Matrix NAND Programmer endast behövs till att plocka in och skriva ut data till nand minnet på moderkortet?
      (Sidofråga, vad är det för data i NANDen igentligen? Varför läser man ut och "patchar" den?(Letat mycket, men inte hittat nägot rakt svar på saken.))

Vad är fördelen med att plocka ut nanden med en Matrix NAND Programmer istället för LPT kabeln? (Detta kanske är totalt fel, men jag läste för några månader sedan att man kunde plocka nanden med en LPT kabel )

Det behövs en snordyr Xilinx Jtag Programmer Cable eller en hemmamekad LPT kabel för att programmera Glitchern?(Finns inga andra alternativ?)
      (Varför kommer inte Glitchern förprogrammerad o bara dunka in i Xboxen? Är det olika mjukvaror beroende på moderkort eller det är bara för att fastställa att man har senaste mjukvaran i glitchern?)

Ursäkta att jag frågar detta, vissa tycker säkert att alla dehär frågorna redan har svarats många gånger. Dock inte på ett språk jag förstår

Tack på förhand
      MVH Erik

Comment

Original inlägg av Mangoo92 Visa Inlägg
        Hajhaj, förlåt att jag också skriver här men jag vill vara hyffsat säker innan jag beställer lite pryttlar o manicker härifrån

Skulle någon vilja säga om jag har rätt eller fel angående detta.

Att Matrix NAND Programmer endast behövs till att plocka in och skriva ut data till nand minnet på moderkortet?
        (Sidofråga, vad är det för data i NANDen igentligen? Varför läser man ut och "patchar" den?(Letat mycket, men inte hittat nägot rakt svar på saken.))

Vad är fördelen med att plocka ut nanden med en Matrix NAND Programmer istället för LPT kabeln? (Detta kanske är totalt fel, men jag läste för några månader sedan att man kunde plocka nanden med en LPT kabel )

Det behövs en snordyr Xilinx Jtag Programmer Cable eller en hemmamekad LPT kabel för att programmera Glitchern?(Finns inga andra alternativ?)
        (Varför kommer inte Glitchern förprogrammerad o bara dunka in i Xboxen? Är det olika mjukvaror beroende på moderkort eller det är bara för att fastställa att man har senaste mjukvaran i glitchern?)

Ursäkta att jag frågar detta, vissa tycker säkert att alla dehär frågorna redan har svarats många gånger. Dock inte på ett språk jag förstår

Tack på förhand
        MVH Erik
        Mycket frågor hade du och mycket svar ska du få hoppas jag!

Ja, du dumpar bara nanden med hjälp av den, det du behöver från nanden som MINIMUM för att bygga en ny nand är 2 filer; "kv.bin" och "smc_config.bin" kv.bin är keyvaulten, innehåller din DVDKey bland annat, och är livsviktig, smc_config.bin är ja, en SMC configurations fil, den innehåller information om konsollen också, bland annat vilken region den tillhör, vilket video läge den ska köra (PAL/NTSC) samt vilka temperaturer den ska hålla/registrera som överhettning.

Egentligen behöver du varken din egna keyvault eller smc_config men du rekomenderas använda dessa då det kan ställa till problem annars...

Vill du ha mer information kring detta, fråga så försöker jag svara...

Fördelen med att använda t.ex. Matrix NAND Programmer istället för LPT är att det går snabbare, det är mindre risk för korruption, det är en lättare/snyggare lösning, du behöver inte heller ha en LPT port på datorn vilket knappt finns på nyare datorer idag (utdöende teknik) du behöver inte heller trassla med att i BIOS byta till olika inställningar för att få till det rätt.

Det finns inga andra alternativ idag som jag känner till... Glitchern kommer inte förprogrammerad eftersom det är som du redan gissat olika mjukvara för varje moderkort, det är liksom olika processorer på dom olika modellerna, då måste man glitcha vid olika tillfällen för att få den effekt man vill ha.
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Tack så hemskt mycket, nu känns det som jag har koll på det mesta på hårdvarusidan

Hmm.. Får leta lite efter någon JTAG Programmer mojj..

Comment

Vi har missat att lägga till alternativ för att få Matrix glitchern levererad förprogrammerad, fixar det imorgon.
            Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Vad kan det tänkas kosta?

Comment

Vad kan det tänkas kosta?
                200:- (fixat nu)
                Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
                  200:- (fixat nu)
                  Låter fin fint undrar om det funkar som det ska på en jasper 16mb nand ?
                  Netadministrator för irc.osx86.hu - Playstation 3 Dev - Peak & Poke LV1 Dev - Latest CFW: 4.46 PS3 Super Slim

Comment

Original inlägg av lastExile Visa Inlägg
                    Låter fin fint undrar om det funkar som det ska på en jasper 16mb nand ?
                    Vissa maskiner funkar det på, andra inte...
                    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
                      Vissa maskiner funkar det på, andra inte...
                      får väl beställa en slim hoppas att den har bättre stöd
                      Netadministrator för irc.osx86.hu - Playstation 3 Dev - Peak & Poke LV1 Dev - Latest CFW: 4.46 PS3 Super Slim

Comment

Hallå igen. Efter mycke meck med drivrutiner för att få Matrix NAND programmeraren igång på windows så stöter jag nu på ytterligare problem.

När jag försöker läsa ur nanden står det:
                        "Looking for usb interface device
                        Could not detect a flash controller
                        Can not continue"

Har fyrppel-kollat lödningen, och allt sitter där det skall. Någon som har några tips?

edit:
                        okej matrix programmern verka vara i sämsta laget. lossade mina kablar från lödplattorna och lödde dom direkt på resistorerna istället. funkar prima.
                        Last edited by Pooslice; 2011-11-01, 22:43.

Comment

Såja, beställning på Matrix glitcher o programmer till min Falcon lagd

Jag lade märke till en platta (komposit o metall?) över eller vänster(beroende på om konsollen står eller ligger..) om start knappen, vad är det? :P

Comment

Råkade löda bort en resistor. Vet inte hur då jag upptäckte det efteråt, och resistorn hittade jag inte.
                            Vad jag har förstått är det 33 ohm resistorer det handlar om. Undrar om man kan använda en 68 ohm resistor istället, eller eventuellt två 18 ohm?

Comment

Såja, beställning på Matrix glitcher o programmer till min Falcon lagd

Jag lade märke till en platta (komposit o metall?) över eller vänster(beroende på om konsollen står eller ligger..) om start knappen, vad är det? :P
                              lust att fixa bild på vad det är du tänker på?
                              Last edited by Swizzy; 2011-11-02, 10:57.
                              Google is your friend!

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
                                lust att fixa bild på vad det är du tänker på?
                                http://www.llamma.com/xbox360/repair...lamp%20001.jpg

Tror det är antennen till kontrollerna?
                                Jag e bara nyfiken

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X