Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Disc Swapper 1.1

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Disc Swapper 1.1

Behöver lite hjälp av nån som är med erfaren än mej.

Jag försöker fixa Disc Swapper för att kunna köra spel med fler skivor (multi discs), men vet inte riktigt hur jag ska göra.
    Själva JTAG (Glitch Hack) är installerad på min Xbox 360 Slim´s interna Hårddisk, & jag vet inte hur jag ska kunna komma åt att få in filer där.
    Men jag kan om det går, sätta in den på den externa hårddisken (HD:n), dock är jag osäker på installations processen och kan därför behöva hjälp från er.

Jag kommer citera "Readme":n för att få hjälp med de punkter jag än så länge inte riktigt förstår.

disk swapper v1.1
    =================
    Multidisk game switcher

If you have games with more than one disk installed on your machine,
    this plugin takes care of switching from one disk to the other (once
    you set up the multi.ini file, the plugin, and dash launch of course)
    ingame.

install
    =======
    -add to dash launch plugins
    ie:
    [Plugins]
    plugin1 = Usb:\swap.xex

-place swap.xex on the path you specified above
    -edit and place multi.ini on the root of a usb/hdd/memory unit
    content partition (just like launch.ini)
    -in some cases it seems the plugins were only enabled after running
    the dash launch installer again, you may want to give this a try

__________________________________________________ ______

Så nu har jag flera frågor.
    (once you set up the multi.ini file, the plugin, and dash launch of course)
    Hur ställer jag in multi.ini, plugin och dash launch?

När det gäller installationsprocessen, kan jag lägga in swap.xex på min externa HD var som hels eller måste det vara på nåt speciellt sätt?
    Och vad menas med detta: (är det var jag ska placera filen eller vad jag ska skriva in nån plugin, & hur?
    -add to dash launch plugins
    ie:
    [Plugins]
    plugin1 = Usb:\swap.xex

Sen hur gör jag här?
    -place swap.xex on the path you specified above
    -edit and place multi.ini on the root of a usb/hdd/memory unit
    content partition (just like launch.ini)

Hur editerar jag multi.ini & vad ska jag skriva, samt vad ska jag placera den?

Jag är nybörjare och dålig med alla dessa referenser till program och sånt, samt interna förkortningar eller (bransch) termer för dom mer erfarna.

Jag vill lära mej grunden så jag vet till sen när nåt nytt spel kommer.
    Vet nån vilken partition den externa HD:n har när man kopplar in den till Xboxen, är det "C:\"?

Skulle vara i behov av en god detaljerad beskrivning, gärna av nån som gjort detta förut.
    Jag hoppas det går att fixa allt på den externa HD, även fast den interna har JTAG.
    Last edited by Agent87; 2011-11-03, 16:59.

Jag kör med FreestyleDash som sköter det där automatiskt(mer eller mindre). Om du behöver hjälp med det så hojta till.

Comment

Jag kör åxå med senaste Freestyle Dash och när jag spelade Rage så verkar den byta disc automatiskt.

Jag har Rage som 2 separata mappar under Games-mappen.

Hann se 'insert disc 2' flimra förbi som hastigast på skärmen.

// P

Comment

Ok.

Hur fungerar det?

Ni får gärna hjälpa mej, då det strular lite med Rage. Fungerar för det mesta.
        Men med Battlefield 3 är det bara strul. Får inte igång det alls.

Jag har det installerat (ingick tydligen i JTAG), men jag har inte använt det och vet inte riktigt hur det fungerar.
        Har hittils bara använt xex menu.

Jag behöver nånting som fungerar, när man ska spela spel med flera skivor.
        Jag har testat att både ha alla skivor i separata mappar eller tillsammans i samma mapp, men det strular iallafall med vissa spel.

Sen om det är Disc Swapper, Freestyledash eller nånting annat gör inte så mycket.
        Så länge det är enkelt för en nybörjare och det fungerar (helst automatiskt utan massa jobb) med flera skivor är jag nöjd.
        Last edited by Agent87; 2011-11-03, 18:27.

Comment

Jag vet inte tekniskt hur det fungerar, bara ATT det fungerar via FreestyleDash när jag har spelens diskar i enskilda mappar (ej undermappar).

Tror dessutom hittills att det endast är Dead Space 2 som strulat när det gäller multidisc (därav att diskswapper-progget uppstod).

Jag safe:ade och spelade igenom DS2 från skiva(or).

// P

Comment

Ok, så du har inte 3 undermappar utan 3 separata mappar med dvd-filerna i?
            Jag antar att det är individuelt mellan olika spel vad som fungerar...

EDIT: Jag har testat mej fram med antingen att lägga undermappar (Disc 1, Disc 2 & Disc 3) i spelmappen "Rage", och det fungerade inte automatiskt iallafall.
            Då hittar inte xex menu eller freestyle dash spelet, däremot kan man via xex menu gå manuellt igenom filerna och köra igång rätt disc. Men om den sen byter automatisk eller hur man gör det manuellt i spelet vet jag inte.
            Jag har än så länge inte använt nåt av programen tillräckligt för att få svar på det.

Det som fungerade var att lägga alla 3 skivor på en och samma plats (skriva över varandra), då hittades spelen av båda program, därremot startade den upp fel skiva och när den försökte byta skiva automatiskt startade den upp samma igen. Via xex menu kan man manuellt söka bland filerna, men om den sen byter automatisk eller hur man gör det manuellt i spelet vet jag inte. Därremot går det inte att söka manuellt med freestyle dash.

Jag vet iallafall att Battlefield 3 inte fungerade med dom 2 ovanstående sätten.

Har inte provat med 3 olika mappar som inte var undermappar, med nåt spel än så länge.
            Kommer försöka med det sen om jag inte får Freestyle Dash eller Disc Swapper att fungera.
            Last edited by Agent87; 2011-11-04, 02:00.

Comment

Direkt i GAMES-mappen lägger jag i enskilda mappar (antingen i GOD eller uppackat format) :

Rage (Disc 1)
              Rage (Disc 2)

osv

// P

Comment

Om du redan har dashen installerad så underlättar det en del. Personligen kör jag alla spelen ifrån en usb disk men det spelar egentligen ingen roll.
                Själv startar jag upp freestyledashen via xexmenu men du kanska har startpluginen under games.
                Du måste dock ha en swapplugin installerad för att det ska funka med diskbyten. Jag vet att den ska ingå men det gjorde det inte i min freedash som jag drog ner.
                Enklast att se detta är i xexmenu. Kolla katalogstrukturen och se om du hittar följande Freestyle/Plugins/Freestyledashplugin.xex.
                Om det finns det så behöver du bara skapa en katalogstruktur liknande denna under t.ex games:

games/Final.Fantasy.XIII.Disc1/
                games/Final.Fantasy.XIII.Disc2/

(verkar vara så att ordet DiscX är väldigt viktigt för att den ska fatta)
                För att Freestyledashen ska hitta din spel så måste du sätta game pathen, detta gör du i själva FSD när du har startat den under inställningar.
                (kommer inte ihåg exakt just nu men kan kolla upp det vid problem.)
                Sen är det bara att starta spelet via Freestyledashen och dra in någon save som du vet är på disc2 för att testa.

Comment

Ok, men hur konverterar du till GOD på den externa.
                  När jag gör det genom att starta programmet i "game library" så konverteras endast de spel som är installerade på den interna HD:n.
                  Allt jag lägger in hamnar på den externa HD:n.

Har försökt göra om det men då hittar den inget, när allt på den interna är konverterat.

Allt jag hittils har lagt in har varit upppackat format.
                  Last edited by Agent87; 2011-11-04, 02:01.

Comment

Original inlägg av groover_ Visa Inlägg
                    Om du redan har dashen installerad så underlättar det en del. Personligen kör jag alla spelen ifrån en usb disk men det spelar egentligen ingen roll.
                    Själv startar jag upp freestyledashen via xexmenu men du kanska har startpluginen under games.
                    Du måste dock ha en swapplugin installerad för att det ska funka med diskbyten. Jag vet att den ska ingå men det gjorde det inte i min freedash som jag drog ner.
                    Enklast att se detta är i xexmenu. Kolla katalogstrukturen och se om du hittar följande Freestyle/Plugins/Freestyledashplugin.xex.
                    Om det finns det så behöver du bara skapa en katalogstruktur liknande denna under t.ex games:

games/Final.Fantasy.XIII.Disc1/
                    games/Final.Fantasy.XIII.Disc2/

(verkar vara så att ordet DiscX är väldigt viktigt för att den ska fatta)
                    För att Freestyledashen ska hitta din spel så måste du sätta game pathen, detta gör du i själva FSD när du har startat den under inställningar.
                    (kommer inte ihåg exakt just nu men kan kolla upp det vid problem.)
                    Sen är det bara att starta spelet via Freestyledashen och dra in någon save som du vet är på disc2 för att testa.
                    Jag kör på en extern USB HD.
                    Jag har allt med JTAG installerat på den interna HD:n, men det kommer jag endast åt om jag kopplar ur det externa.
                    För att den annars bara visar innehållet i den externa.

På den interna har jag 2 Freestyle mappar "Freestyle" & "Freestyle 2.0". Ingen av dessa innehåller nån plugin. Jag hittar heller ingen på den interna, och jag har ingen på den externa.

Pluginen har jag på "Game Library", men kopplar jag ur den externa kan jag även hitta dessa på den interna. Har dock kopierat till den externa också.

Nu verkar jag inte ha nån diskswapp plugin och vet inte riktigt hur jag ska fixa detta, därför bad jag om hjälp i tråden med detta.

När det gäller game path verkar både Freestyle Dash & XEX Menu hitta om jag inte använder undermappar utan har allt i samma map, har dock inte provat med separata mappar, utan bara undermappar.

Kan även tillägga att jag inte kommer åt några filer eller att ändra nåt på den interna via datorn. Har ingen sån kabel.
                    Jag kan tyvärr bara visa den interna genom att koppla bort den externa, vilket försvårar om man ska kopiera eller flytta filer mellan dessa 2.
                    Last edited by Agent87; 2011-11-03, 20:17.

Comment

Ok. om du inte hittar pluginen så är det inte så konstigt swappingen inte funkar. jag drar en länk priv till dig så kan du hämta ner den.
                      Sen så kör jag xex installerat på interna hårddisken och allt annat på usb(arcade, uppackat osv. Kör dock inga GOD förtf.). Min katalogstruktur är som jag skrev i tidigare post.
                      I FSD så kan du ställa in hur många underkataloger den skall läsa in.

edit: du kan alltid FTP:a till boxen om du har xexmenu igång för att lägga till filer.
                      edit: sen borde du kunna hoppa mellan diskarna med LB i xexmenu utan att dra ut dom för kolla filsystemet.
                      Last edited by groover_; 2011-11-03, 21:02.

Comment

Nu ska jag hämta hem filen du skicka. TACK för det!!!

Men hur gör jag sen?

Bara att lägga in filen på den externa HD:n?
                        Ska jag bara fixa samma mappstruktur som du har och göra lite inställningar i Freestyle Dash eller XEX Menu?
                        Eller hur ska jag göra

EDIT: Är osäker på hur jag FTP:ar

sen så kan jag via LB gå i menyn men bara den externa hårddisken visas när den är inkopplad.
                        Vet inte om det ställer till nåt. Kan jag ha pluginen på den externa eller måste det vara den interna för att det ska fungera?
                        Last edited by Agent87; 2011-11-03, 21:14.

Comment

Lägg in den där din freedash ligger . i mitt fall blev det på den externa:
                          usb0:/Freestyle/Plugins/Freestyledashplugin.xex

Tror att namnet är case sensitiv på Plugins.
                          Enklast är väll att du börjar testa med ett flerdelatspel och använder samma struktur som jag har bara för att se om det fungerar, sen kan du alltid knåpa till det som du själv vill.

Angående xexmenu så borde du kunna trycka Y eller X för att få fram en diskenhetsrad där dina andra enheter dyker upp(när du t.ex bara ser usb'n).

Comment

Ok, ska prova.
                            Har ju allt på den interna.
                            Dock har jag ingen "plugins" mapp...
                            Men det är väl bara att skapa.

Jag ska försöka, TACK!!!

Comment

För att aktivera pluginet Disk Swapper ändrar du i din launch.ini fil så att det står som i readme, vart du lagrar swap.xex (som är pluginet) multi.ini ställer du sedan in manuellt för varje enskilt spel, jag håller på utvecklar en GUI att göra den processen lätt, har lite jobb kvar på den... men vill du beta testa den hör av dig den är i stort sätt färdig, bara några minor tweaks kvar att fixa, samt några failsafes så att den tvingar dig att göra rätt
                              Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X