Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diverse noob-frågor

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Diverse noob-frågor

Hej,

Har en RGH-JTAG 250 GB (numera) och får bara igång spelen ifrån hdd1 och inte ifrån min externa usb0. Spelen dyker upp normalt i XeXmenu men jag får bara felmeddelande och hamnar tillbaka på dashboard. När jag sen kopierar över spelen i mappen hdd1/Games/Nosebleed och kör default.xex därifrån så fungerar dom utmärkt.Samma sak gäller med emulatorer, dom funkar fint på hdd1 men inte ifrån usb0. Värt att nämna är att video-filer fungerar fint att köra direkt ifrån usb0. Är det nåt jag missat att göra eller är det nåt form av kompatibilitetsproblem (långt ord) med min externa?

En andra fråga, vissa spel man laddar hem (inkl Arcade-spel) kommer i mappar som heter typ "4B4D07DF" och innehåller helt andra filer än spel som man t ex kommer i enkla mappar som heter samma sak som spelet och innehåller en default.xex och en del andra filer som känns logiska.

Hur gör jag för att få igång spelen som har dessa "4B4D07DF" mappar?

Och jag vet inte om svaret är detsamma som på ovanstående fråga men jag har inte benat ut hur man får igång Arcade-spelen (som har samma mappstruktur) och har inte hittat nån tutorial som beskriver hela processen.

Mvh

vad har du för usb-disk?

Gällande XBLA spelen så stoppar du in mapparna med 8 hexadecimala tecken (t.ex. 4ABF5874) under Hdd1:\Content\0000000000000000\ (det är 16 nollor)

sen kommer de synas i NXE och FSD kommer att hitta dom när den scannar, om det är korrekt inställt. Observera att XEXMenu inte kan ladda XBLA-spel.

Comment

Ska testa det där med Arcade-spelen! Kan jag ladda dom med FreeStyle (2.0)?

Använder mig av en 1TB iomega.

Tack för hjälpen!

EDIT: Alla Arcade-spelen och vanliga jtag-rippar funkar nu fin-fint ifrån /0000000000000000 mappen! dessutom direkt ifrån dashboard. lyx!

Problemet är ju att snart är hdd1 full
      Last edited by skarvsladd; 2011-12-07, 23:42.

Comment

Original inlägg av skarvsladd Visa Inlägg
        Ska testa det där med Arcade-spelen! Kan jag ladda dom med FreeStyle (2.0)?

Använder mig av en 1TB iomega.

Tack för hjälpen!

EDIT: Alla Arcade-spelen och vanliga jtag-rippar funkar nu fin-fint ifrån /0000000000000000 mappen! dessutom direkt ifrån dashboard. lyx!

Problemet är ju att snart är hdd1 full
        iomega diskar är inte alltid dom bästa, testa gärna med en annan, troligen så att datan blir korrupt på vägen av okänd anledning, det ska funka från extern disk utan problem om det inte är några fel på den om det funkar från interna disken...
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

kan man få ett mer exakt modelnummer? själv kör jag också en iomega-disk faktiskt, den funkar perfekt. det är en 500GB 2.5" som inte behöver nån extern ström. produktnummer 31868600 (står på en sticker på undersidan)

Comment

Jag kör en 1TB Western Digital Elements, den fungerar klockrent!

Comment

Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
              kan man få ett mer exakt modelnummer? själv kör jag också en iomega-disk faktiskt, den funkar perfekt. det är en 500GB 2.5" som inte behöver nån extern ström. produktnummer 31868600 (står på en sticker på undersidan)
              På min står det 31958100. Har även problem med filöverföringar stundtals, Roms t ex. Jag försöker kopiera över en hel mapp med typ 300 roms men bara 16 vill "fastna" på hdd1. Detta gäller snes, genesis, ds och nes roms. Sen kan vissa "fastna" när jag lägger över dom en & en, vissa inte. Märkligt. N64 kör jag från xell och det funkar klockrent. Och ibland när jag lägger över spel så finns inte mappen där när jag reebootar.

Det är inga jätteproblem och kan väl i värsta fall köpa en ny extern men det skulle ju vara skönt att få den här att fungera.
              Last edited by skarvsladd; 2011-12-09, 00:22.

Comment

Original inlägg av skarvsladd Visa Inlägg
                På min står det 31958100. Har även problem med filöverföringar stundtals, Roms t ex. Jag försöker kopiera över en hel mapp med typ 300 roms men bara 16 vill "fastna" på hdd1. Detta gäller snes, genesis, ds och nes roms. Sen kan vissa "fastna" när jag lägger över dom en & en, vissa inte. Märkligt. N64 kör jag från xell och det funkar klockrent. Och ibland när jag lägger över spel så finns inte mappen där när jag reebootar.

Det är inga jätteproblem och kan väl i värsta fall köpa en ny extern men det skulle ju vara skönt att få den här att fungera.

fick bara två träffar på google när jag sökte på iomega 31958100.. Tror det ska finnas ett annat produktnummer nånstans som funkar bättre dock. Så jag gav nog ett dåligt exempel, sorry.

Men felen du beskriver låter riktigt sjukt... Har du möjlighet att testa med en annan extern disk? Btw, du kör fat32 va?

Comment

Tjenare =)

Eftersom jag utan tvekan uppfyller kraven för att klassas som noob än så länge så var trådnamnet tilltalande.

Jag har nyligen fått min box jtagad på psxcare (ska hämta ut den i veckan när jag kommer hem) men jag har börjat fixa lite med förberedelser =P

Google har berättat för mig att formatet på en extern hårddisk bör vara FAT32 för att boxen ska gilla läget. Mitt problem är att filerna jag vill att boxen ska hitta (iso. om jag inte missat något mer?) är för stora. Så troligtvis behöver de packas om på något vis. Någon vänlig själ som kan klubba vad för format jag bör ha på den externa disken och vad för filformat som ska användas?

Står säkert här någonstans men som jag sa innan, tråden tilltalade mig =)

Comment

Original inlägg av skramse Visa Inlägg
                    Tjenare =)

Eftersom jag utan tvekan uppfyller kraven för att klassas som noob än så länge så var trådnamnet tilltalande.

Jag har nyligen fått min box jtagad på psxcare (ska hämta ut den i veckan när jag kommer hem) men jag har börjat fixa lite med förberedelser =P

Google har berättat för mig att formatet på en extern hårddisk bör vara FAT32 för att boxen ska gilla läget. Mitt problem är att filerna jag vill att boxen ska hitta (iso. om jag inte missat något mer?) är för stora. Så troligtvis behöver de packas om på något vis. Någon vänlig själ som kan klubba vad för format jag bör ha på den externa disken och vad för filformat som ska användas?

Står säkert här någonstans men som jag sa innan, tråden tilltalade mig =)
                    det enda du kan göra med 360-isofiler är att packa upp dom, bränna ut eller konvertera till god-format (games on demand). Maskinen spelar inte isofiler från hdd även om de skulle vara små nog. Så mitt tips är att du packar upp dom med t.ex exiso gui, xbox image browser eller något annat... Eller konverterar dom till god med iso2god

Comment

Gillar responsen =) Tack

Men en sak återstår dock. Jag antar att det fortfarande är en fil som ska läsas från disken. De är väl oftast på 6gb+ Hur plottrar jag in dem på en fat32 disk som är begränsad till 4gb filer?

Krama mig om det är för dumma frågor =)

Comment

Tror det kopplade helt plötsligt. Det kommer inte vara en fil utan en massa små som ligger i X:\Games\Exempel? Bara ett antagande, har jag rätt?

Comment

Original inlägg av skramse Visa Inlägg
                          Tror det kopplade helt plötsligt. Det kommer inte vara en fil utan en massa små som ligger i X:\Games\Exempel? Bara ett antagande, har jag rätt?

det stämmer, när du packar upp filerna

kör du iso2god så brukar du få ett färre antal filer, lite större men tillräckligt små för att xboxens filsystem ska kunna hantera dem

har föe mig att i god-format får du sisådär 10 filer med samma storlek, och en liten i mappen över

Comment

Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
                            fick bara två träffar på google när jag sökte på iomega 31958100.. Tror det ska finnas ett annat produktnummer nånstans som funkar bättre dock. Så jag gav nog ett dåligt exempel, sorry.

Men felen du beskriver låter riktigt sjukt... Har du möjlighet att testa med en annan extern disk? Btw, du kör fat32 va?
                            Ja den är FAT32. Konverterad med ett program i windows.

har ett nummer som jag tror är serialnumber: 6EAM1908C2.

Har tyvär ingen som jag kan testa med, kanske kan låna dock.

Comment

Konverterad?

Konvertera från fat32 till ntfs är inga konstigheter. Tvärtom är lite konstigt, även om det säkert finns program som klarar av att trolla åt det hållet. Har du problem med den hårddisken kanske du skall prova att formattera den istället...
                              Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X