Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Corona v4 råkade lyfta nand point

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Corona v4 råkade lyfta nand point

Hej
    Fick problem med utläsning av nand på ett Corona v4 kort och bestämde mig för att plocka bort pin header´n som jag monterat för att städa upp.
    Dessvärre råkade jag lyfta en av nand punkterna och efter detta är boxen sten död.
    Se bild:
    Click image for larger version

Name:	Coronav4.jpg
Views:	1
Size:	143.5 KB
ID:	398326

Jag försökte fixa denna punkt enligt nedan bild:

Name:	trace.jpg
Size:	103.3 KB
ID:	398327

Men boxen är fortfarande stendöd.
    Den försöker inte ens starta

Tips?

/Tack

försök korta ner kabeln, och se till att du verkligen har kontakt ordentligt
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Kapad kabel

Hej kapade kabel enligt bild.

Name:	corona_nand _points-2 (2).jpg
Size:	146.0 KB
ID:	397443

Boxen är dessvärre fortfarande död.
      Det ända som jag gjort förutom att löda pins på nand punkterna är att brygga R2D4/R2C6 & R2C7
      Jag provade även att ta bort dessa bryggningar men utan resultat.

Antagligen är fler punkter kassa fast det inte ser så ut

Comment

har du multimeter så bör du kolla alla punkterna du lött mot, försök ta reda på vart dom går någonstans (följ banorna) och kolla dom genom det, och se till att dom inte är kortslutna på något vis... det ska finnas information om vilka punkter som ska vara kopplade till ground och vilka som inte ska vara det...

Det kan även vara så att du lyckats radera all mjukvaran på maskinen, då kommer den inte heller starta... (den har ingenting att starta!) det är dock väldigt sällsynt om man inte hållt på trasslat för mycket i windows... (t.ex. råkat formatera den som ett vanligt minneskort)
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Ofta används de öar som omsluter genomgångar till lager på andra sidan mönsterkortet/i mönsterkortet som lödpunkter. Säker på att du inte lyft en sådan? Det kan ju förstås vara svårt att se om du lött där, men är det ett litet hål i mitten, så är det med största sannolikhet en genomgång. Du kan också mäta dig till exakt samma ställe på andra sidan kortet, är det ett hål där, så är det en genomgång.

Har du pajat en sådan, så måste du få kontakt med det som är på andra sidan kortet eller i kortet.

Har fixat några sådana olyckor genom att först rensa upp från gammalt tenn så mycket som möjligt mha fluss och kopparfläta, sedan har jag petat ner en kardel från en kabel i hålet, och sedan lagt en liten smälta lödtenn på den. Påför en minimal droppe fluss på hålet innan du trycker i kardelen, men ta inte så mycket att det kyler av och att det blir för mycket slagg i hålet. Hela iden med flusset är att du vill att ytspänningen i tennet ska övervinnas av kapillärkraften och adhesionen, så tennet dras ner i hålet, och du får kontakt med kopparen nere i hålet.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
          Auto-Saved
          Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
          x
          Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
          x
          x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
          Working...
          X