Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det verkligen så krångligt att uppdatera en RGH-box?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Är det verkligen så krångligt att uppdatera en RGH-box?

    Hej!

    Såg över i X3key-tråden att uppdatera dashboard lät väldigt enkelt.
    Typ ladda ner uppdateringen, lägg på usb, stoppa in, starta xbox, uppdatera, klart. Typ.

    Här har jag bara hittat länken till Swizzys fina guide.
    Jag får ont i huvudet redan långt innan jag hunnit läsa klart. Sjukt detaljerat och pedagogiskt, men herregud så komplicerat!
    Är ett RGH så pass mer integrerat i mjukvaran att det inte enkelt går att uppdatera den?

    Jag sitter idag med sista FSD på 16537 och den gnäller om att Kinect kräver en uppdatering.
    Plockat ner zip till 17150.

  • #2
    för att få kinecten att funka behöver du ladda hem 16537 uppdateringen och installera, detta är beskrivet i slutet av min guide

    Men ja, för att uppdatera till ny version måste du dumpa nanden, bygga ny nand och sedan flasha den... (du patchar kernel att tillåta dig att göra vad du vill)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

    Comment


    • #3
      Hej!
      Men, jag har ju redan 16537 installerad?

      Om jag nu ändå måste köra genom hela guiden kan jag väl lika gärna hoppa upp till 17150?

      Comment


      • #4
        Original inlägg av Another1 Visa Inlägg
        Hej!
        Men, jag har ju redan 16537 installerad?

        Om jag nu ändå måste köra genom hela guiden kan jag väl lika gärna hoppa upp till 17150?
        Nja, asså du ska inte installera dashboarden, du ska installera resterande data som ska in på hårddisken, alternativt uppdatera kinecten...

        ** edit: **

        Det du behöver göra är att följa steg 8...
        Last edited by Swizzy; 2015-02-13, 16:12.
        Google is your friend!

        Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

        Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

        Comment


        • #5
          Aha.
          Verkar bara finnas guide för "Using xeBuild GUI". Ser ut som grejer jag ska kunna klara.
          Tröskat genom massor av Wii-hacking-guider förr om åren, så det ska väl ordna sig. :-)

          Noterade en kommentar om update-block i dashlaunch. En inställning jag inte borde ändra, om jag förstått rätt. Bara justera filnamnet på uppdateringen, right?

          Comment


          • #6
            Original inlägg av Another1 Visa Inlägg
            Aha.
            Verkar bara finnas guide för "Using xeBuild GUI". Ser ut som grejer jag ska kunna klara.
            Tröskat genom massor av Wii-hacking-guider förr om åren, så det ska väl ordna sig. :-)

            Noterade en kommentar om update-block i dashlaunch. En inställning jag inte borde ändra, om jag förstått rätt. Bara justera filnamnet på uppdateringen, right?
            japp, du kan använda en temporär inställning på ditt usbminne med den inställningen avstängd...
            Google is your friend!

            Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

            Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

            Comment


            • #7
              Verkar som jag har en Corona v2.

              Ska testa avatar update strax.

              Passade på att göra en nand-dump innan. Använde Simple_360_NAND_Flasher_v1.2 och loggen säger att det gick bra.
              Verkar inte som att min flashdmp.bin uppskattas av xebuild 2.095. Den säger att den inte kan uppskatta filstorleken och att min nand-dump därför är dålig. Blev bara en massa error när jag försökte ladda in den.
              MD5 säger att filen på usb är samma som i xebuild-mappen.

              Comment


              • #8
                Mjo, xeBuild GUI har inte stöd för att läsa 4GB Corona dumps, inte orkat fixa det pga det är en ganska stor ändring som behöver göras för att ha stöd för båda =/

                Du vet att det är en sådan modell om din dump är 48MB och inte 16.5MB eller 66MB som den annars normalt är =) (16.5 för dom flesta modellerna, 66 för Jasper med inbyggt minne)
                Google is your friend!

                Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

                Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

                Comment


                • #9
                  Japp, 48 MB.

                  Så, då kan jag inte uppdatera hela systemet till 17150 ännu?

                  Gick fint att köra in 16537 och dra igång Kinect. Tack!

                  Comment


                  • #10
                    Original inlägg av Another1 Visa Inlägg
                    Japp, 48 MB.

                    Så, då kan jag inte uppdatera hela systemet till 17150 ännu?

                    Gick fint att köra in 16537 och dra igång Kinect. Tack!
                    Jodå, om du läser igenom guiden så står det hur du ska göra för att bygga en ny nand till din konsol, jag har bara inte orkat fixa så att du kan verifiera din cpukey direkt i GUI'n (cpukey verifieras senare av xeBuild istället)
                    Google is your friend!

                    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

                    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

                    Comment


                    • #11
                      Gjorde ett test.
                      Ser ut som att det gick bra.
                      Noterade aldrig att den laddade ner nya filer?
                      Ahaaa, de var alla redan inkluderade (\xeBuild_GUI_2.095\files\).

                      Ok, lagt updflash.bin tillsammans med Simple NAND Flasher på stickan.
                      Drog också ner nya 17150 Avatars, så som jag nyss gjort med 16537. Gissar att jag måste följa hela guiden ut, dvs inkl steg 8 igen.

                      Förresten, det verkar som att min DashLaunch inte blockerar updates, för jag var tvungen att ha mappen döpt som $SystemUpdate för att boxen skulle fatta att den fanns. Vore det kanske bättre att den blockerar sådant? Hur/var ändrar jag det i så fall?

                      Kod:
                      ==================================
                       Swizzy's xeBuild GUI version 2.095
                       Log Started: Sunday 2015-02-15 13:07:13
                      ==================================
                      
                       *** Some console information ***
                      ERROR: Unable to get CB version!ERROR: Unable to decrypt KV using specified CPUKey!
                      This means the log will NOT contain information from your keyvault, it can be caused by etheir badkey or badblock/corrupt keyvault
                      Using xell-reloaded for Glitch hack
                      Including dashlaunch... Done!
                      Including custom dashlaunch settings (launch.ini)... Done!
                      Copying nand to data directory, this may take a while... Done!
                      Checking if SMC is Glitch or Retail...
                      Dumping current SMC... Done!
                      Checking SMC...
                      SMC is Glitch patched! it will be used the way it is...
                      
                      Parameters sent to xeBuild:
                      
                      -noenter -t glitch2 -c corona4g -d data -f 17150 -b DD88AD0C9ED669E7B56794FB68563EFA -p MyCPUKey output.bin
                      
                      Building nand using xeBuild (this may take a while):
                      
                      ---------------------------------------------------------------
                           xeBuild v1.14.693
                      ---------------------------------------------------------------
                      base path changed to D:\PROGRAM\xeBuild_GUI_2.095\files
                      ---- { Image Build Mode } ----
                      building glitch2 image
                      
                      ---------------------------------------------------------------
                      output.bin image built, info:
                      ---------------------------------------------------------------
                      Kernel    : 2.0.17150.0
                      Console   : Corona
                      NAND size : 48MiB MMC (system only)
                      Build     : Glitch (v2)
                      Xell      : power on console with console eject button
                      Serial    : MySerial
                      ConsoleId : MyConsoleID
                      MoboSerial: MyMoboSerial
                      Mfg Date  : 05/28/2013
                      CPU Key   : MyCPUKey 
                      1BL Key   : DD88AD0C9ED669E7B56794FB68563EFA
                      DVD Key   : MyDVDKey 
                      CF LDV    : 1
                      KV type   : type2 (hashed - unchecked, master key not available)
                      ---------------------------------------------------------------
                          xeBuild Finished. Have a nice day.
                      ---------------------------------------------------------------
                      
                      
                      Moving output to your destination directory... Done!
                      Cleaning data and temporary directories... Done!
                      
                      
                             ****** The app has now finished! ******

                      Comment


                      • #12
                        Japp, den gick igenom utan problem Och ja, du måste följa hela guiden ut för att få fullt stöd (vissa spel kräver att du har avatar stödet installerat) Inkluderar alltid filerna för att bygga senaste dashboarden vid varje release

                        Alla dashlaunch settings sparas i en fil vid namnet "launch.ini" den ligger i rooten på valfri minnes enhet, du kan lättast ändra inställningarna med hjälp av installern (ladda hem dashlaunch och kör default.xex i installer mappen) var dock noggrann med att spara inställningarna när du är färdig (RB 2 gånger så bör du få en lista med enheter att spara)
                        Google is your friend!

                        Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

                        Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

                        Comment


                        • #13
                          Uppdateringen gick smidigt. Inte pillat på launch.ini.

                          Comment

                          Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                          Auto-Saved
                          Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                          x
                          Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                          x
                          x

                          Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

                          Registration Image Refresh Image
                          Working...
                          X