Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

M3i Zero - Manual + Systemfiler + Corefiler.

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Har inte fått jäntans M3i än....men jag funderar på det där med småbilderna (ikonerna). Dom jpg-filerna skall väl heta lika som .nds-filerna gissar jag? Och ligga i nds-mappen?

Dotterns DSi har firmware 1,3e. Spelar nåt nån roll om jag uppdaterar den via wifi först eller nåt om jag sen kommer att flasha M3i kortet?

ps. Såg nu att det fanns purfärska systemfiler från gårdagen att ladda ner till M3i
    Last edited by Kryssboxarn; 2009-12-29, 04:38.
    Kryssar fram

Comment

du ska inte behöva använda dom alls, jag kör utan dom... det du behöver är: .nds filerna och eventuellt .sav filer (om det krävs en savefix)
      Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Original inlägg av Kryssboxarn Visa Inlägg
        Har inte fått jäntans M3i än....men jag funderar på det där med småbilderna (ikonerna). Dom jpg-filerna skall väl heta lika som .nds-filerna gissar jag? Och ligga i nds-mappen?

Dotterns DSi har firmware 1,3e. Spelar nåt nån roll om jag uppdaterar den via wifi först eller nåt om jag sen kommer att flasha M3i kortet?

ps. Såg nu att det fanns purfärska systemfiler från gårdagen att ladda ner till M3i
        Ikonerna är ju "inbyggda" i spelets .nds-fil, så det sköter sig själv. .sav-filer tillverkas ds'et automatiskt när du startar spelet första gången.

Comment

Aha, ja det var ju bra det isf.
          Kryssar fram

Comment

Lite kommentarer; köpte två M3i Zero i julklapp till barnen.

Den lilla kabeln som bara används när man uppdaterar systemet är ju rasande skör och kan ju vändas åt två håll. Förefaller vara ett vanligt fel att den vänds fel, så konstruktionsmässigt är det ju något som borde utvecklas. Alltid något att föra tillbaka som synpunkt till tillverkaren.

Lite knepigt att kortet heter Danny Phantom i menyerna - klart förvirrande. Om målgruppen av användare primärt är barn så är det svårförklarat för dem. Antar att detta spels header hackades och att det är därför det används men det hade ju varit begripligare om det stått något man kunde härleda till kortet.

Hansis tips om att gå in direkt i filhanteraren och starta programmen funkar så klart utmärkt, men det då måste man navigera igenom save filer och så vidare. Notera att NDS är default namnet men att man kan ha vilket namn man vill, så för att välja godtycklig folder så väljer du NDS alternativet (ikonen uppe till vänster) i den första ikonmenyn. Tryck sedan på "Start" knappen så kan du välja vilken av foldrarna på kortet som skall vara NDS folder.

Trycker man Select får man upp en skum meny; "Default -> 1" och lite andra val - vad betyder dessa?

Jag har dock drabbats av ett problem och det är relaterat till den trådlösa moden;
            När jag kör "säkerhetskopian" av Super Mario Kart så kan man inte spela download play. Den lilla markören som visar trådlöst nätverk går ner på rött när man testar detta. Någon som sett något om detta?

Ett annat problem som jag ganska länge googlade runt för att försöka lösa var möjligheten att ansluta mitt DSi till internet. Hemma kunde jag så klart köra mot accesspunkten men på resa så skulle det vara praktiskt att kunna ansluta datorn till internet och sedan medelst ad-hoc nät kunna ansluta DSi till datorn, men se det går inte alls! Nintendo sålde en speciell pryl för detta men den finns inte längre. Datel säljer också en variant (som ju PSXCare kan fundera över om man borde ha i sortimentet) men det känns som det inte behövs mer hårdvara utan att det skulle kunna lösas med mjukvara bara. Har dock inte hittat något tips eller mjukvara som löser detta och tar tacksamt emot alla tips!

Skrev en drapa på min teknikblog om fenomenet.

http://bergatrollet.se/blog/2009/12/...-hoc-networks/

Comment

Hej
              Detta kanske är en dum fråga, men finns det chans att man sabbar sin nintendo ds lite på något sätt med dessa flashkort? Ändrar man på något sätt i den befintliga mjukvaran i mitt ds?

Funderar på att skaffa ett flashkort men jag vet inte vilket som är lämpligast och om det finns chans att jag pajjar ds'et på något sätt. Vad säger ni erfarna?

Tacksam för svar

Comment

Original inlägg av wounders Visa Inlägg
                Hej
                Detta kanske är en dum fråga, men finns det chans att man sabbar sin nintendo ds lite på något sätt med dessa flashkort? Ändrar man på något sätt i den befintliga mjukvaran i mitt ds?

Funderar på att skaffa ett flashkort men jag vet inte vilket som är lämpligast och om det finns chans att jag pajjar ds'et på något sätt. Vad säger ni erfarna?

Tacksam för svar
                Flashkorten ändrar INGET i själva DS'n, däremot finns det en viss risk för att vissa kort kan bränna säkringar i din DS (om du köper billiga kopior, som inte är lika bra tillverkade)
                Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

Så när jag alltså inte använder flashkortet så fungerar ds'et precis som innan?
                  Hur vet jag att det är ett originalkort jag köper och vilket är mest att rekommendera?
                  Last edited by wounders; 2010-04-10, 02:23.

Comment

Original inlägg av wounders Visa Inlägg
                    Så när jag alltså inte använder flashkortet så fungerar ds'et precis som innan?
                    Hur vet jag att det är ett originalkort jag köper och vilket är mest att rekommendera?
                    Köper du kort av oss vet du att det är Original, köper du kort från t.ex. Ebay eller motsvarande är risken STOR att det är en kopia

Personligen tycker jag M3i Zero är ett av dom bästa korten på marknaden just nu, men det är iofs också det kort som kostar mest hos oss...
                    Google is your friend!

Comment

ok!! tack för svaren

Comment

Dags att uppdatera innehållet på en av de M3i kort som köptes i julas. Jag noterade att det fanns nya systemfiler.

Notera detta:

http://www.handheldsources.net/M3DS/Download_M3DSR.html

Uppgraderat, men märker ingen egentlig skillnad. Verkar som om det mest är fixar för kompatibilitet med ett antal spel.
                        Last edited by BacchusFLT; 2010-07-26, 20:30. Anledning: Hittade svaret på frågan ...

Comment

det är precis vad dom flesta uppdateringarna gör
                          Google is your friend!

Comment

Original inlägg av corre Visa Inlägg
                            När du startar dset , kan du då inte bara trycka 2 ggr på A-knappen så du startar M3 kortet ?

Sen ska du ju bara kunna trycka med fingret/pennan på mappen i övre vänstra hörnet och få upp småbilder av alla spelen ?

Jag hajjar inte varför du gör från punkt 4 och neråt...nu kör jag iofs bara M3zero på vanligt DS, men det borde ju vara detsamma. Bara 2 A-tryck när DS'et startat, klicka på en spelikon och sen startar spelet på ett kick...
                            hade ju varit grymt smidigt om det funkade att klicka på "A" två ggr. men det funkar ej för mig eftersom när man bootar dsi't så är ju "settings" markerat i dsi't, m.a.o så kommer jag bara in i settings-menyn osv om jag trycker på "A" två ggr.

antar att man på något sätt måste ställa in så när man bootar nds't, är flashkortets ikon markerad istället för settings..

någon som har något bra svar?

EDIT: får tillägga att den här tråden hjälpte mig mycket med att få igång flashkortet osv. dock så funkade inte en enda av de första länkarna, samt att swizzy's länkar var lite "outdated" :P

men iaf, en bra hjälp på vägen!
                            Last edited by tqila; 2010-08-09, 22:33.
                            Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
                            Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

Comment

Du ska kunna ställa in så att den bootar flashkortet direkt (tror jag iaf?) det går o göra så på DSLite, borde vara samma på DSi tycker jag

jag ska kolla upp angående mina outdated länkar så fort jag orkar
                              Google is your friend!

Comment

lite hjälp

jag köpte et m3i zero hos er idag och laddade hem filerna som ni har lagt up la in dom på sd-kortet så att f_core.dat och system mappen ligger där. sätter i minnet i m3 kortet och stoppar i lilla sladen så att det blinkar 32 gånger sen när jag stoppar i det i nds lite när jag startar det står det bara no system found please insert system files och jag har dubbel kollat så att jag lagt in system mappen som jag laddade ner av er någon lösning? tackar.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X