Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad händer med chippen, SMG, etc?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• vad händer med chippen, SMG, etc?

Dagen kom då man fick på fan för man snålade och köpte ett wiinja, ej uppgraderingsbart.

Jag antar att SMG bara är först ut med den här patchen, alla kommande spel lär ju ha samma sak?
    så därför undrar jag, är det inte lite hyckleri (dåligt ordval men ni förstår vad jag menar) att fortsätta sälja chippen som i dagsläget inte är uppgraderbara / har en firmwareupdate som funkar med SMG?

Så vad göra i detta läget?

Jag har en NTSC-konsoll av "gammalt" serienummer. . .

1. vilka chip fungerar idag problemfritt med SMG?

2. D2Ckey, detta chip har ju ~20-25 kablar nånting....
    beror detta på:
    A. chippet är sjukt mkt bättre konstruerat, fixxar saker och ting bättre i alla konsoller.
    B. det är tvunget att ha så många bara för att funka med det nya chip-setet och är därför galet överflöd att satsa på om man har en gammal konsoll?

3. den slutgiltiga frågan är alltså:
    Vad ska man köpa för att så billigt som möjligt komma undan med nått som funkar med SMG samt är framtidssäkert?
    Last edited by basssse; 2007-11-01, 11:43.

Det är väl upp till kunden att informera sig och välja ett billigt ej uppgraderingsbart chip eller ett lite dyrare uppgraderingsbart.

Det brukar ju oftast gå att lösa problem på flera olika sätt.

Har du ett chip som inte har regionfree funktion så kan du istället patcha spelen.

Kanske kommer bli samma sak med de skyddade spelen, så har det ju varit sedan 80-talet att man får patcha bort kopieringsskydd. Vilket tyvärr är svårare nu med konsoller som inte är knäckta så att man kan patcha signerade exekverbara filer hur som helst.

Idag är det väl CycloWiz och D2Ckey som fungerar trots SMG skyddet. Wiikey kämpar förhoppningsvis på för fullt för att lösa problemet. Har inte status på Wiinja Deluxe, men dom har alltid stått i framkant i wii chipputvecklingen tidigare.

D2Ckey fungerar bara i D2C baserade wii dvdläsare och använder troligen helt andra metoder för att köra backuper än de tidigare chippen som på ett enkelt sätt försatte dvdläsaren i debugmode.

Ingen lösning kan sägas vara 100% framtidssäker. Kan du inte leva med ovissheten så låt bli att chippa dina konsoller.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Wiinja har släppt update nu...för deluxe iaf.
      Nu verkar dock deras sida nere, alla har väl märkt det så den blev överbelastad

Wiikey infon jag sett är "The new guy coding the wiikey update (from the D2CKey team) has said the update will be ready this Week End or next week"

Comment

wiikey updateringen e ute nu, har hört att de funkar
        Karate e de bästa som finns

R.I.P Bruce Lee

Comment

Ja det tog ju inte många dagar för att de vanligaste uppdateringsbara chippen skulle ha en fix...
          Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

men surt för de som köpt gamla wiinja chippen

Comment

tack för svaren.

Hansi:
              nu lät jag nog lite mer gnällig än vad jag menar.
              Jag är fullständigt medveten om att jag får skylla mig själv

Så ett D2Ckey kan jag mao inte ens använda då...

Blir till att köpa ett cyclowiz eller wiikey då.

fråga 1: Har något av dessa, eller rentav båda samma lödpunkter som wiinja?
              (japp jag är slö och skulle helst slippa flytta nåra lödningar)

fråga 2: flashar ni om chippen med senaste firmware i butik? vore nice att slippa strula med en dvdupdate som första grej.

fråga 3: det verkar som att cyclowiz behöver 3 extra kablar och en switch för upgrade?
              slipper man detta på wiikey?

Last edited by basssse; 2007-11-01, 21:49.

Comment

Alla chippen förutom d2c har samma lödningar. Det kan skilja någon extra kabel som t.ex. cyclowiz switchen för att kunna uppdatera.

Vill du ha senaste update så fixar vi det. Annars kanske vi inte tycker att det är läge att t.ex. köra in senaste BETA firmare osv...

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
                  Alla chippen förutom d2c har samma lödningar. Det kan skilja någon extra kabel som t.ex. cyclowiz switchen för att kunna uppdatera.

Vill du ha senaste update så fixar vi det. Annars kanske vi inte tycker att det är läge att t.ex. köra in senaste BETA firmare osv...
                  återigen, tack för svaren

men nu är jag tillbaks, med nya idéer :P

om man sitter på ett par pic-programmerare, seriell/usb...

bör jag inte då kunna flasha om mitt wiinja?

eller funkar wiinjas nya kod bara på deras deluxe-modell?

Comment

Wiinja deluxe baseras på annan hårdvara än "wiinja 1.0". Wiinja deluxe koden hittar du inte hur som helst, även om den säkert går att få tag på för "några" tusenlappar.

Comment

tjaba!
                      har lessnat på att vänta på en "stable"-release av wiikey-firmware:en..

tänkte komma förbi imorgon, flashar ni chippet medans man väntar?

jag skulle alltså vilja ha 1.9g firmwaren på det.

Comment

Original inlägg av basssse Visa Inlägg
                        tjaba!
                        har lessnat på att vänta på en "stable"-release av wiikey-firmware:en..

tänkte komma förbi imorgon, flashar ni chippet medans man väntar?

jag skulle alltså vilja ha 1.9g firmwaren på det.
                        Varför gör du inte detta enkla själv?

Comment

Original inlägg av FantomenK Visa Inlägg
                          Varför gör du inte detta enkla själv?
                          för att jag har läst alla oändliga trådar där folk uppenbarligen haft problem.

och om jag ska betala för ett nytt samt löda om chippet så orkar jag definitivt inte med mer huvudvärk/problem med ett chip som inte vill uppgradera sig självt.

Comment

var inne och köpte ett wiikey.. har dock bråkat med boxen hela kvällen igår.

har en USA box med serienr som börjar på LU5144..

~Maj:
                            köpte ett wiinja, lödde med kablar, funka direkt.

Nu:
                            lödde wiikey quicksolder, allt ser fint ut, funkar inte.
                            löder loss, löder om, funkar inte
                            löder loss, löder om, funkar inte

löder loss, löder tebax wiinja med kablar, funkar direkt.

vad jag vill ha sagt med detta är att jag anser det otroligt att 3 försök av att löda wiikey skulle bero på skit bakom spakarna när Wiinjat funkat 2/2 gånger.

är det nått fatalt jag missat?

jag har ju ett d2b-chip utan avklippta ben, så förstår inte varför ett wiinja skulle funka men inte wiikey?

Comment

gör en bump istället för att skapa en ny tråd....
                              har fortfarande inte hittat någon lösning till mitt problem..
                              idéer någon?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X