Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad händer med chippen, SMG, etc?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av basssse Visa Inlägg
    återigen, tack för svaren

men nu är jag tillbaks, med nya idéer :P

om man sitter på ett par pic-programmerare, seriell/usb...

bör jag inte då kunna flasha om mitt wiinja?

eller funkar wiinjas nya kod bara på deras deluxe-modell?
    Lite för sent svar men iaf, Wiinja v1/v2 använder ett 12F629 chip, Wiinja Deluxe koden använder 12F683 och dessutom finns inte Wiinja Deluxe koden tillgänglig precis som Hansi säger.

Har du dock PIC programmerare så kan du köra programmera om ditt Wiinja chip med yaosm 1.9 eller 2.0rc3. (2.0 har GC audiofix) och få stöd för SMG. yaosm använder samma lödpunkter som Wiinja. yaosm är dock, precis som Wiinja v1/v2 inte uppgraderingsbart så det är isåfall picprogrammerare som gäller inför framtida uppgraderingar.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

Comment

Original inlägg av bell Visa Inlägg
      Lite för sent svar men iaf, Wiinja v1/v2 använder ett 12F629 chip, Wiinja Deluxe koden använder 12F683 och dessutom finns inte Wiinja Deluxe koden tillgänglig precis som Hansi säger.

Har du dock PIC programmerare så kan du köra programmera om ditt Wiinja chip med yaosm 1.9 eller 2.0rc3. (2.0 har GC audiofix) och få stöd för SMG. yaosm använder samma lödpunkter som Wiinja. yaosm är dock, precis som Wiinja v1/v2 inte uppgraderingsbart så det är isåfall picprogrammerare som gäller inför framtida uppgraderingar.
      tack för svaret. du menar mao. att jag bara kan köpa en
      PIC12F629/675 på elfa med nr 73-197-42 för 20:- ?

Comment

tack för svaret. du menar mao. att jag bara kan köpa en
        PIC12F629/675 på elfa med nr 73-197-42 för 20:- ?
        Köp isåfall hellre en 12F683 då de är enklare att programmera (mindre som kan gå fel) samt rymmer dubbelt så mycket som en 12F629/675. Tyvärr verkar inte ELFA ha 12F683. Kanske Hansi har några 12F683 på lager? Verkar ju mer eller mindre hopplöst att få tag i 12F683 i Sverige. En 12F683 borde inte kostar mer än en tia mer än en 12F629.

Annars kan man beställa gratisprover direkt från tillverkaren (microchip). Tar ca: 2 veckor att få dem. Man kan beställa max 3 chip av varje sort och max 4 sorter, alltså totalt 12 chip per beställning och 2 beställningar var 40:ionde dag. Nu är det väl synd att missbruka den möjligheten men om du inte hittar något enklare sätt och har tid att vänta så finns iaf den möjligheten.

EDIT: Skam den som ger sig: http://www.jescab.se/Prod_PIC.html
        Last edited by bell; 2007-12-13, 12:41.
        Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

Comment

Original inlägg av bell Visa Inlägg
          Köp isåfall hellre en 12F683 då de är enklare att programmera (mindre som kan gå fel) samt rymmer dubbelt så mycket som en 12F629/675. Tyvärr verkar inte ELFA ha 12F683. Kanske Hansi har några 12F683 på lager? Verkar ju mer eller mindre hopplöst att få tag i 12F683 i Sverige. En 12F683 borde inte kostar mer än en tia mer än en 12F629.

Annars kan man beställa gratisprover direkt från tillverkaren (microchip). Tar ca: 2 veckor att få dem. Man kan beställa max 3 chip av varje sort och max 4 sorter, alltså totalt 12 chip per beställning och 2 beställningar var 40:ionde dag. Nu är det väl synd att missbruka den möjligheten men om du inte hittar något enklare sätt och har tid att vänta så finns iaf den möjligheten.

EDIT: Skam den som ger sig: http://www.jescab.se/Prod_PIC.html
          tack för svar,
          den möjligheten har redan missbrukats förr

dock förstår jag inte vad du menar med vad som ska kunna gå fel?
          progga en pic som pic?

elfa ligger ju i sthlm så funtar på en 629 ändå...

men om du anser att det kan bli total failure och inte fungera alls så får jag se till att fixxa en 683 istället.. (börjar bli less på att skruva isär/ihop wii:n :P)

Comment

tack för svar,
            den möjligheten har redan missbrukats förr

dock förstår jag inte vad du menar med vad som ska kunna gå fel?
            progga en pic som pic?
            12F629 har två kalibreringsvärden som man kan lyckas få fel. Visserligen används inte OSCCAL värdet i yaosm men använder man fel bandgapvärde så är det inte säkert att chippet funkar som det ska. Dock finns det bara 4 olika bandgap värden så man kan ju prova sig fram.

För övrigt så är det normalt sett lite problem att programmera 12Fxxx chip med en standard JDM programmerar eftersom de kör med intern oscillator och intern MCLR. Det gör att i en JDM programmerar går koden igång så fort chippet får ström och blir då omöjligt att programmera. Man kan programmera chippet en gång (och man bör se till att ställa in programmed att verifiera DURING programming för efter programmeringen är det för sent att försöka läsa chippet) men nästa gång blir det problem. I teorin skall 12F683 chippet lida av samma problem men min erfarenhet är att 12F683 av ngn anledning fungerar bättre. Normalt sett kan man tömma chippet först och sedan programmera om det. Det tricket fungerar iofs ofta även med 12F629 även om det kan ta lite fler försök men det brukar i regel leda till att man tappar bort fabrikskalibreringen av OSCCAL och bandgap.

Men det största anledningen till att välja en 12F683 är att 12F629 versionen av yaosm numera är en "lite" version då allt inte längre ryms i det lilla chippet.

elfa ligger ju i sthlm så funtar på en 629 ändå...

men om du anser att det kan bli total failure och inte fungera alls så får jag se till att fixxa en 683 istället.. (börjar bli less på att skruva isär/ihop wii:n :P)
            Behöver absolut inte bli en total failure, jag kör för tillfället själv med ett 12F629 chip. Men som sagt så finns det många fördelar med 12F683 chippet. Fattar inte varför de skall vara så svåra att få tag i.

Comment

När man talar om trollen...en av mina tekniker kom bärandes på en oöppnad kartong...som levererades till oss 5/8...och undrade vad det var i den....

240st 12F629-I/P

Kommer inte ens ihåg vad dom kostade i inköp, måste kolla i bokföringspärmarna isåfall :-)
              Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

13.80 + moms för 120 st eller fler hos ELFA kanske, såvida ni inte köpt dem någon annanstans.

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
                  När man talar om trollen...en av mina tekniker kom bärandes på en oöppnad kartong...som levererades till oss 5/8...och undrade vad det var i den....

240st 12F629-I/P

Kommer inte ens ihåg vad dom kostade i inköp, måste kolla i bokföringspärmarna isåfall :-)
                  då undrar jag genast:
                  kan jag lämna tillbaka mitt wiikey? känns ju dumt att betalt 295:- för något som jag inte har användning av..
                  och på samma gång köpa en 629:a istället?

Comment

tjaba!
                    har lessnat på att vänta på en "stable"-release av wiikey-firmware:en..

tänkte komma förbi imorgon, flashar ni chippet medans man väntar?

jag skulle alltså vilja ha 1.9g firmwaren på det.
                    tänkte bara tipsa:
                    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=32744

Comment

då undrar jag genast:
                      kan jag lämna tillbaka mitt wiikey? känns ju dumt att betalt 295:- för något som jag inte har användning av..
                      jag undrar fortfarande samma sak. har nu fixxat ett 12F683.
                      proggade det med yaosm 2.0 rc 3.

fungerade direkt.

så nu har jag verkligen ingen användnig för mitt wiikey, och jag har börjat fundera på om det kan ha varit trasigt från fabrik?

så jag skulle mer än gärna vilja lämna tillbaka det då jag inte har någon som helst nytta för det.

mvh basse

Comment

Jag vill ju inte gärna köpa tillbaka ett chip som någon suttit och lött på, det som gäller är att jag kan byta ut chippet mot ett fungerande ifall du fått ett defekt chip. Din returrätt försvann så fort du klippte upp foliepåsen, däremot har du garanti på det du köpt.
                        Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                        Auto-Saved
                        Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek:
                        x
                        Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                        x
                        x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                        Working...
                        X