Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ExecFTP

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Om man inte köper en router, vill säga. Då kan man surfa på PCn samtidigt som man är uppkopplad till sin PS2a. Jag köpte en router (D-Link, DI-604) för bara några dagar sedan för 449 kr, en väl värd investering må jag säga!

EDIT: Glöm det jag sa, denna router har en bug så den klarar inte av att bli tilldelad ny IP lite då och då när man har dynamisk IP med BBB. Man måste starta om routern för varje gång.
    En router kan nog vara väldigt bra om man vill kunna surfa och köra t.ex ExecFTPs samtidigt, men inte denna router för den suger. Ska försöka lämna tillbaka den.
    Last edited by SolidSnake; 2005-01-03, 05:33.

Comment

Original inlägg av SolidSnake
      Om man inte köper en router, vill säga. Då kan man surfa på PCn samtidigt som man är uppkopplad till sin PS2a. Jag köpte en router (D-Link, DI-604) för bara några dagar sedan för 449 kr, en väl värd investering må jag säga!

EDIT: Glöm det jag sa, denna router har en bug så den klarar inte av att bli tilldelad ny IP lite då och då när man har dynamisk IP med BBB. Man måste starta om routern för varje gång.
      En router kan nog vara väldigt bra om man vill kunna surfa och köra t.ex ExecFTPs samtidigt, men inte denna router för den suger. Ska försöka lämna tillbaka den.
      DI-604 är dock en gammal produkt, har samma själv med comhem, den fungerar bra dock, har du uppgraderat till senaste mjukvaran osv...

Lite utanför threaden men men. Nån ny execftps släppt än?

Comment

Jo, har testat att flasha den med senaste mjukvaran, fortfarande samma problem. Såg på ett forum att det var ett känt problem som många har med just den, synd bara att jag inte visste det innan

Eftersom det handlar om att kunna vara uppkopplad mot sin PS2 och köra t.ex ExecFTPs samtidigt som man surfar så tycker jag det inte är helt utanför tråden ändå. Jag köpte min router _enbart_ för att kunna göra just detta med min PS2a, så...
        Men jag har inga fler kommentarer angående detta ändå... Tänkte bara säga detta, och varna folk för DI-604..

Comment

di-604 har inte 10mbit full duplex troughtput har jag för mig
          ps2/xbox/psx/snes/nes/megadrive/wii

Comment

Jag behöver hjälp.
            Jag får ingång Execftps med hjälp av HDadvance. Jag får upp meddelande där det står IP osv på teven men när jag ska connecta med Flashfxp så hittar datorn inte ps2an. Jag använder raka kablar mellan routern och datorn och routern och ps2an.
            Routern jag använder heter Dlink DI-614+
            Ps2an är omoddad. Jag vill få igång MC exploitet på ps2an.. behöver därför få igång Execftps..
            Jag är tacksam för svar.
            Banned:
            Kringgått *-filtret
            Länkat till konkurrerande företag

Comment

Original inlägg av oflax
              Jag behöver hjälp.
              Jag får ingång Execftps med hjälp av HDadvance. Jag får upp meddelande där det står IP osv på teven men när jag ska connecta med Flashfxp så hittar datorn inte ps2an. Jag använder raka kablar mellan routern och datorn och routern och ps2an.
              Routern jag använder heter Dlink DI-614+
              Ps2an är omoddad. Jag vill få igång MC exploitet på ps2an.. behöver därför få igång Execftps..
              Jag är tacksam för svar.
              Har du möjligen ikonen "Anslutningen misslykades" nere vid klockan? Det har jag iaf, Windiws kan inte ansluta till min PS2 men FTPn får jag igång på PS2an. Och jag använder inte en router utan jag har kopplat PS2an till en nätverkskort på datorn.

Comment

Jag använder en router så jag har anslutning till den... så det står inte anslutning misslyckad. men när jag trycker på quick connect med rätt IP i programmet flashFXP så blir det connection timed out.

ps. Om du inte har en korsad kabel mellan ps2an och datorn kan det vara det som är problemet.
                Banned:
                Kringgått *-filtret

Comment

Original inlägg av oflax
                  Jag använder en router så jag har anslutning till den... så det står inte anslutning misslyckad. men när jag trycker på quick connect med rätt IP i programmet flashFXP så blir det connection timed out.

ps. Om du inte har en korsad kabel mellan ps2an och datorn kan det vara det som är problemet.
                  Antar att det är felet. Jag använder en Cat 5e UTP Patch kabel...
                  Föresten, jag tror routern är problemet. Försök att ändra ip/gateway/nätmask inställningarna på nätverksanslutningar och i config.dat filen.

Comment

Dom inställningarna är rätt...
                    har ändrat i datorn och routern..
                    Banned:
                    Kringgått *-filtret

Comment

Original inlägg av oflax
                      Dom inställningarna är rätt...
                      har ändrat i datorn och routern..
                      Hmm.. Måste vara någet som inte stämmer!.. Men, vad är skillnaden på en korsad och icke korsad kabel? Och vad är en _korsad_ kabel?...

Comment

Vet inte va d e för skillnad rent fysiskt.. men om man ska koppla från dator till dator utan hub router eller liknande emellan så måste man ha en korsad. om man har hub eller ngt liknande så ska man ha en rak kabel.. troligtvis en sån som du har...
                        Banned:
                        Kringgått *-filtret

Comment

Skillnaden rent fysiskt på en korsad kabel och icke korsad kabel är följande:

En korsad nätverkskabel kan jämföras med en nollmodem kabel. (En kabel med likadana kontakter i båda ändarna som ansluts till seriel-porten på två olika datorer. Användes förut för bl.a filöverföring innan nätverk och bredband blev "stort".)

En seriel-port har vissa pins till utgående data och vissa till ingående data. Jag orkar inte kolla upp specifikationen just nu, men låt oss t.ex säga att dessa pinnar har följande funktioner som ett exempel (vilket dom självklart inte har på riktigt)

pin 11 - data 1 out
                          pin 12 - data 1 in
                          pin 13 - data 2 out
                          pin 14 - data 2 in

Om den ena datorn ska skicka information till den andra datorn så måste det gå från Sänd Datorn (SD) till Motagar Datorn (MD) genom dom korrekta pinsen, alltså:
                          SD skickar ut en signal på pin 11 som tas emot av MD på pin 12.
                          SD skickar ut en signal på pin 13 som tas emot av MD på pin 14.

Om SD börjar ta emot från den andra datorn istället så kommer den alltså ta emot information på pin 12 och 14.

Detta är alltså en korsad kabel.
                          Motsatsen är då en rak kabel, som helt enkelt är kopplad följande i båda ändar:

pin 1 <-> pin 1
                          pin 2 <-> pin 2
                          pin 3 <-> pin 3
                          osv osv osv...

Använder man hubbar/switchar/routers så behövs inte korsade kablar då dessa enheter ser till att all data som kommer in går ut på rätt pin på nätverkskabeln som informationen ska gå ut igenom.

Förresten har jag fixat mitt DI-604 nu. Var en dålig flash jag hade hittat, även fast den var den nyaste så var den inte bra. Hittade en annan som fungerade bättre. Funkar perfekt med PS2an nu
                          Last edited by SolidSnake; 2005-02-28, 04:09.

Comment

fan va du kan Solid
                            Då kanske du vet något som kan vara fel på mitt execftps??
                            har skrivit om det högre på sidan..
                            Är MKTacksam för svar
                            Banned:
                            Kringgått *-filtret

Comment

Till att börja med, se till att använda en uppdaterad version av ExecFTPs för att garantera så problemfri funktion som möjligt. Den senaste jag känner till som har släppts är 0.68.

Jag hade tidigare ett problem med FAPlink innan jag började använda HDLDumb för nätverksöverföring av spel. Nu gäller ju detta ExecFTPs, men principen är exakt densamma då alla dom programmen använder sig av det lokala nätverket i 192.198.x.xx serien.
                              Detta borde inte vara något som du har problem med då du använder router. Men du kan läsa mer om hur jag till slut lyckades lösa det problemet här:
                              http://forum.psxcare.com/support/sho...8&postcount=75

Är du för övrigt säker på att allt är rätt kopplat? Om du använder router: En ICKE korsad nätverkskabel mellan datorn och en port i routern, en till icke korsad nätverkskabel från en annan port i routern till PS2an.

Har du några brandväggar som körs på datorn? Det kanske kan vara dom som strular.
                              Testa följande:

1. Starta ExecFTPs på PS2an
                              2. Gå in i DOS-promten på PCn (WinXP: Start-menyn -> Kör... -> skriv "cmd")
                              3. Skriv "ping 192.168.0.10"

Får du något svar från din PS2 eller blir det timeout på alla "packets"?
                              Om du får svar från din PS2:a:
                              Det är troligtvis någon brandvägg som blockerar det hela. Ping-kommandot använder andra portar än FTP-protokollet. FTP-protokollet körs nästan alltid på port 21. Öppna upp port 21 i alla brandväggar på din PC. Kolla övriga brandväggsinställningar.

Om du INTE får något svar från PS2an när du försöker pinga den:
                              Du har inte ens upprättat någon anslutning med PS2an. Då får du börja fundera varför. Används rätt nätverkskablar? Är dom kablarna hela? Är routern inställd på att acceptera samt skicka ut information på det lokala nätverket?

Om problemet kvarstår, prova även att strunta i routern helt. Dra ut TP-kabeln i PCn som går till routern. Koppla sedan en korsad kabel direkt mellan PC och PS2. Tilldela PCns nätverkskort en IP på 192.168-serien (kolla inlägget jag länkade till där uppe). Starta om datorn, stäng av alla möjliga mjukvarubrandväggar på PCn och testa igen.
                              Kvarstår problemet? Prova då att börja döda andra program på PCn som körs i bakgrunden (virusskydd, andra nätverksrelaterade program osv) och testa igen.

Fungerar det fortfarande inte?
                              Du har kommit fram till ett fel som denna felsökare inte kan hjälpa dig med. Kontakta Microsofts supportavdelning om problemet kvarstår. Haha
                              Eller med andra ord: Har absolut ingen aning om vad felet kan vara i så fall.

Comment

OK ska testa när jag komemr hem ikväll.
                                Tack på förhand
                                Banned:
                                Kringgått *-filtret

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X