Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Autoboot HD Loader med RIPPER

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Autoboot HD Loader med RIPPER

(spec på mina grejer: PS2, RIPPER-chip, free hd-loader, 100gb hd osv)

Här följer lite info och lite frågor:

Info: (glöm inte att jag har RIPPER-chipet)
    Jag har suttit ca 10 timmar i sträck nu, för att lära mig hur jag slipper ha i en CD som bootar min HD, och istället för över detta jobb till minneskortet, så att det sker automatiskt.
    Filen ifråga heter HDLOADER.ELF, och det är denna som kör igång hårddisken, tror jag.
    Jag lyckades med konststycket tillslut, men ej med önskat resultat.

1. Det finns ett program till Ripper-chipet som heter RIPPER2 NAVI. Detta är en "browser-installer" som man använder bl.a för att installera Media players osv.

2. Jag tog en mediaspelare (PS2R MediaPlayer 1.28 som installeras i RIPPER NAVI när en CD sitter i och man trycker på SELECT) och ändrade i INSTALL samt SYSTEM filerna, så att de pekade på BOOT.ELF samt HDLOADER.ELF istället för mediaplayer filerna.

3. Sedan la jag dessa filer (BOOT o HDLOADER) plus de filer som fanns i mediaplayerna, i en katalog. Sedan ersatte jag orginal INSTALL OCH SYSTEM filerna med de modifierade filerna, och brände alla dessa på en CD.

4. Jag körde igång DEV MODE (genom att hålla inne trianglen) så att RIPPER NAVI startade. Jag stoppade nu i CD'n som jag bränt och tryckte på SELECT.

5. Den installerade programet fint och allt var bra. Jag startade om utan NÅGON cd i, och startade igen RIPPER NAVI, och körde därifrån igång HD LOADER (som jag döpt den till i SYSTEM filen).

6. Tror ni inte att jag blev förvånad när det kommer upp en bild med "FREE HD LOADER" och strax därefter mina installerade spel. Det funkar alltså, tänkte jag. Jag provade att köra igång "ObsCure PAL" som jag inte hade testat ännu (utan precis innan installerat), och då hänge den sig. Jaja, tänkte jag, det kanske inte funkar att köra just ObsCure ifrån HD LOADER. Jag får prova ett annat spel.

Men nu kommer det tråkiga, och också min fråga.
    Efter detta, så kommer den inte längre än till bilden "FREE HD LOADER", där hänger den sig. Det funkar fortfarande att köra HD LOADER från CD, som alltid, men ej från minneskortet(MC).

FRÅGA: Är det någon som vet hur man fixar Boot från MC med Ripper-chipet?
    Och är det någon som vet vad som gick snett? Jag är en N00b på
    detta.

Mycket tacksam för svar.

/Niklas

Ok! Efter ytterligare testande, har jag kommit fram till lösningen, och oxå svaret på min egen fråga.

1. Anledningen till att ObsCure inte fungerade var att spelet inte fungerade, överhuvudtaget (nån cp-kopia).
    2. Anledningen till att jag bara fick HD Loader att boota från minneskortet första försöket, var att jag bara hade i en CD i första försöket. Med andra ord: För att du skall kunna boota HD LOADER från ditt minneskort (med RIPPER-chipet), så måste en CD eller DVD vara i din PS2'a. Jag har testat med flera olika, och det verkar inte ha någon betydelse vilken. Detta är ju bättre än att man måste ha i "HD LOADER"-cd'n hela tiden, tycker jag. Dessutom läser den inte från CD/DVD'n, den vill bara att det ska vara något där (???).
    3. De installationsfiler som jag hittade på FAQ i detta forum fick jag INTE att fungera. Nedan har jag bifogat hur mina SYSTEM OCH INSTALL filer ser ut.

INSTALL.CNF (DIVX katalogen ska nog inte vara där, men det funkar)
    HD Loader
    mc0:\BOOT\DIVX\HDLOADER.ELF
    _MKDIR mc0:\BOOT\DIVX
    _COPY cdrom0:\HDLOADER.ELF;1 mc0:\BOOT\DIVX\HDLOADER.ELF
    _COPY cdrom0:\BOOT.ELF;1 mc0:\BOOT\DIVX\BOOT.ELF
    _COPY cdrom0:\IPCONFIG.DAT;1 mc0:\BOOT\DIVX\IPCONFIG.DAT
    _COPY cdrom0:\PS2IP.IRX;1 mc0:\BOOT\DIVX\PS2IP.IRX
    _COPY cdrom0:\PS2LINK.IRX;1 mc0:\BOOT\DIVX\
    _COPY cdrom0:\PS2SMAP.IRX;1 mc0:\BOOT\DIVX\

SYSTEM.CNF
    BOOT2 = cdrom0:\HDLOADER.ELF;1
    VER = 1
    VMODE = PAL/NTSC

Om det är någon som vill ha några filer, så kan jag maila dem.

Comment

Prova om det hjälper att trycka eject för att komma förbi hängningen när du bootar utan skiva i.
      Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi
        Prova om det hjälper att trycka eject för att komma förbi hängningen när du bootar utan skiva i.

Nix. Ska man tryck eject vid något speciell tidspunkt? Verkar inte funka iaf.

Comment

ToDirty:
          Kan du skicka över Free HD loader, DC funkar inte på mitt jobb.
          (adressen borttagen)

NU ÄR DET SLUT PÅ VARNINGAR - BANNED! FRÅGA INTE EFTER HD-LOADER FILER!
          Avstängd - frågat efter HD LOADER filer.

Comment

Ett litet tips till ditt problem:

http://www.ps2-scene.org/forums/showthread.php?t=25640

=)

Comment

Jag måste ha en skiva i när jag kör igång de flesta programmen, det spelar ingen roll vilken skiva. Ps2:an verkar bara tycka om att ha en skiva i annars funkar det inte.
              Ps2 v.9 Ripper 2
              120Gb WD Caviar
              HDLoader

Comment

Jag har gjort ungefär som du, ToDirty, men när jag sedan startar upp i dev. mode och väljer hdloader/hdadvance så tar det en liten stund och sedan kommer jag till browser/system...-menyn. Tips på fel?

Det var fel i INSTALL.CNF filen...
                Last edited by Sgt. Badass; 2004-12-07, 14:54.

Comment

Original inlägg av GSXRR
                  Ett litet tips till ditt problem:

http://www.ps2-scene.org/forums/showthread.php?t=25640

=)
                  Stort tack för tipset!!
                  Nu kan jag äntligen boota HDL på min v10 utan en skiva i Men jag valde att använda mig av "hdlpatch_0.5b.zip", istället för att fixa det manuellt med en hexeditor. Patchen ger ju stöd för stora diskar plus har en massa andra bonusfunktioner som man inte får om man gör den manuella hexeditor-patchen.

Comment

är det ingen som har själva filen klar så att ex jag som hjar en o moddad kan bara trycka in på mc kortet

/micke

Comment

Om du har en omoddad PS2a så är det svårt att få det att funka så du inte har något chip som kan installera & starta applikationen från MC. Du måste hålla på att trixa och använda ett PS1 originalspel som kan trigga HD Loader från minneskortet.

Själva filen får du ta ner själv på DC++ eller liknande.
                      PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Comment

en sak jag inte förstått ännu... om man ska köra från MC å man fortfarande måste trigga filen med t.ex PS1 skiva... varför inte köra direkt från HD skivan ?

Comment

asså ja har fått free hdloader att funka på ett omoddat ps2 asså genom ps1 skiva men nån som kan säga vart ja ska lägga in så att den auto bootar på mc?

Comment

Skulle behöva ett färdigt ps2 mc exploit me hd loader som man kan trigga med ps1 spel.. skulle vara mkt tacksam om du kunde skicka ditt färdiga sånt till mej.. min msn är oflax_@*******.com
                            Banned:
                            Kringgått *-filtret
                            Länkat till konkurrerande företag

Comment

Original inlägg av kev0n
                              asså ja har fått free hdloader att funka på ett omoddat ps2 asså genom ps1 skiva men nån som kan säga vart ja ska lägga in så att den auto bootar på mc?
                              Du kan inte få någon applikation att boota direkt från minneskortet på en omoddad PS2a, det enda sättet är att trigga den med ett PS1 spel eller starta den från nån annan PS2 applikation.

Men om du har DMS chip så går det ju, då är det bara att lägga in Free HDLoader på minneskortet som MC0:/BOOT/BOOT.ELF så bootar den när du håller inne triangel vid uppstart av din PS2.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X