Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PSP G.P.S modulen (PSP-290)

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Bifogade filer finns i första inlägget i tråden
    Tackar o bockar, jag hittade även denna Map This! v0.4:
    http://www.psp-hacks.com/file/939

Downloadlänk: http://www.psp-hacks.com/download.php?id=939

Den innehöll lite mer
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

Du ska enbart använda EBOOT:en som ligger i PSP-290_EBOOT.

Det ska alltså se ut så här:

system /
      maps / dina kartor
      EBOOT.PBP
      usbacc.prx
      usbgps.prx

Dessa fem filer/mappar lägger du sedan i en mapp som du placerar i GAME352-mappen på ditt minneskort.

Kartor gör du med programet gmdl som du kan tanka här:
      http://www.in7ane.com/psp/

Här kan du läsa lite om hur du gör kartorna:
      http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=60230

Comment

Original inlägg av xodx Visa Inlägg
        Du ska enbart använda EBOOT:en som ligger i PSP-290_EBOOT.

Det ska alltså se ut så här:

system /
        maps / dina kartor
        EBOOT.PBP
        usbacc.prx
        usbgps.prx

Dessa fem filer/mappar lägger du sedan i en mapp som du placerar i GAME352-mappen på ditt minneskort.

Kartor gör du med programet gmdl som du kan tanka här:
        http://www.in7ane.com/psp/

Här kan du läsa lite om hur du gör kartorna:
        http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=60230
        Så jag lägger katalogerna:
        mapViewer/
        mapViewer%/
        i katalogen PSP/Game352 på min PSPs minneskort.

I katalogen mapViewer/ lägger jag ned
        system / *Katalog
        maps / *Mina genererade kartor
        EBOOT.PBP *Från PSP-290_EBOOT katalogen i installationspaketet
        usbacc.prx *Hämtat ur min PSPs Flash0 som jag kom åt via recovery
        usbgps.prx *Hämtat ur min PSPs Flash0 som jag kom åt via recovery

Fick programmet att hoppa igång efter lite meckande, nu återstår bara lite kartor för Sthlmsområdet. *Pust*
        Last edited by Pendragon; 2007-08-01, 19:14.
        / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Comment

Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
          Så jag lägger katalogerna:
          mapViewer/
          mapViewer%/
          i katalogen PSP/Game352 på min PSPs minneskort.
          De där katalogerna behöver du inte bry dig om, de används bara om man har en annan gps-mottagare, tex Holux.

Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
          katalogen mapViewer/ lägger jag ned
          system / *Katalog
          maps / *Mina genererade kartor
          EBOOT.PBP *Från PSP-290_EBOOT katalogen i installationspaketet
          usbacc.prx *Hämtat ur min PSPs Flash0 som jag kom åt via recovery
          usbgps.prx *Hämtat ur min PSPs Flash0 som jag kom åt via recovery
          Det är precis så där det ska se ut

Comment

Original inlägg av xodx Visa Inlägg
            De där katalogerna behöver du inte bry dig om, de används bara om man har en annan gps-mottagare, tex Holux.
            Det är precis så där det ska se ut
            Toppen
            Nu har jag fått ned 1½ Gb kartor *Tur att man har några extra 4Gb minneskort" o jag skall ut o testa den då jag får mer tid över.

Efter allt funkar bra kommer jag göra en svensk "Kom igångguide" så att fler som är trötta och förvirrade *Som jag ibland * kan komma igång lättare

medans ni väntar kan ni få två bilder:

Stort tack Xodx
            / Pendragon

Comment

Var ute o gick på min lunchtimme och fick kontakt med 6-7 sateliter i Sthlmsområdet
              Sen gick jag ut o vandrade lite o såg vart jag befann mig och hur snabbt/Slött jag gick

Så nu är det väll dags att finjustera inställningarna lite o sen testa lite till.
              En sak är iaf säkert, att sitta i en bil eller hålla handen strax över GPS modulen skärmar rätt duktigt, fick som bäst kontakt med 2 Sateliter i en Volvo v70 på passagerarsidan Nåja, jag höll PSPn framför mig en bit o det tycker jag den borde klarat
              / Pendragon

Comment

Många nya bilar har filter i framrutan som reflekterar bort vämestrålning från solen e.dyl.

Isåfall saknas sådant filter ungefär där backspegeln sitter.

Tillverka en förlängningskabel till gpsmodulen och sätt modulen bakom backspegeln sedan.
                Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
                  Många nya bilar har filter i framrutan som reflekterar bort vämestrålning från solen e.dyl.

Isåfall saknas sådant filter ungefär där backspegeln sitter.

Tillverka en förlängningskabel till gpsmodulen och sätt modulen bakom backspegeln sedan.
                  Aah vad nedrigt
                  Tur att man kör morsans Mazda 323 DLX från 1985 då, nog för att det är en Deluxe modell i 3.000 exemplar men jag tror inte sånt var uppfunnet på den tiden

Tycker defenitivt du skall hålla ögonen öppna efter tredjeparts förlängningskablar när de dyker upp visst jag vet hur man bygger en men "orka" jag vill ha ett helgjutet på 1.5 - 2 meter

Jag uppdaterar första posten steg för steg till en Guide för hur man gör, jag börjar med en liten ( Hur man extraherar lite .prx filer från sin PSP man måste ha för att få GPS en att fungera )

Toodels.
                  / Pendragon

Comment

Då jag nu sitter och Hjälper MapThis skapare med att översätta o buggtesta samt komma med förslag på kommande versioner av MapThis tänkte jag dela med mig lite mer gobitar till mina Svenska vänner här

Jag har översatt och gjort en Custom configfil för just Sverige + gjort en Custom bild för menyerna på Svenska.

Bild:

Sverige: Configuration + Hjälpfil Version 1.0 by Pendragon - [config.txt v1.0] - [help.txt v1.0]
                    / Pendragon

Comment

Två exempelvideos är inlagda i första tråden, ingen direkt kvalite att hurra för men ni fattar poängne eller hur
                      / Pendragon

Comment

GPS på PSP

Hej allihopa!

Jag har lite problem med att få igång min GPS på PSPn. Jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig då ni verkar ha kommit längst av alla angående detta =).

Mitt problem är att jag inte får min position av GPS sändaren när jag pluggar in den. Den "Loc"ar 2-1 satelliter och ibland kommer sat.info upp men mer händer inte. Vet ni kanske vad problemet kan vara?

Har följt Pendragons Guide här och Wiki Guiden i kombination och har uppdaterat min PSP till "3.52 - 4" och tror allt ska stämma. Har en liten karta över mitt område kring mig (storlek 781kb karta)

Tack för alla svar ni kan ge! Har nästan börjat tappa hoppet på denna fantastiska pryl så jag hoppas ni har någon lösning!!

Comment

Original inlägg av Bearnose
                          Hej allihopa!

Jag har lite problem med att få igång min GPS på PSPn. Jag hoppas ni kanske kan hjälpa mig då ni verkar ha kommit längst av alla angående detta =).

Mitt problem är att jag inte får min position av GPS sändaren när jag pluggar in den. Den "Loc"ar 2-1 satelliter och ibland kommer sat.info upp men mer händer inte. Vet ni kanske vad problemet kan vara?

Har följt Pendragons Guide här och Wiki Guiden i kombination och har uppdaterat min PSP till "3.52 - 4" och tror allt ska stämma. Har en liten karta över mitt område kring mig (storlek 781kb karta)

Tack för alla svar ni kan ge! Har nästan börjat tappa hoppet på denna fantastiska pryl så jag hoppas ni har någon lösning!!
                          Dubbelposten kan raderas genom att du går in o redigerar den o väljer "Delete"

Då skall vi se

Jag antar att du kör med en PSP-290 modul till din PSP då jag skriver detta.

1. Har du extraherat dina egna .prx filer enligt min guide?
                          2. Kör du plugins som Popstation etc så måste du stänga av dessa.
                          3. Slå av WiFi *Den stör faktiskt lite
                          4. Ställ in MapThis via GPS info menyn att köra 110Mhz genom att stega ned med kryss styrknapparna.
                          5. Gå ut o leta efter sateliter utomhus, inomhus blir man bara olycklig då signalerna inte kommer in.

Börja med att sätta dig på en bänk eller så i ett öppet område o försök få fatt i en 6-7 sateliter.
                          För att slå på GPS Tracking trycker du på Fyrkant knappen, rör du dig runt i menyer stängs GPSen av tillfälligt och måste återaktiveras

Fungerar inget av detta kan du pöva ett GPS disgnostik program som Deniska kodat: http://deniska.dcemu.co.uk/bin/gps_viewer.zip

Ibland är det bara dåliga satelitdagar helt enkelt, undrar om de har energy Powersave funktioner och släcks ned lite då och då *skratt*
                          Skriv o berätta hur det gick
                          Last edited by Pendragon; 2007-08-28, 11:52.
                          / Pendragon

Comment

Bearbetar Checklistan

Sorry för dubbelposten .

1. Jo, följde din guide för att extracta dem!
                            2. Vet inte va det är, men tror inte jag har dem på!!
                            3. Icke på
                            4. Har funderat lite på detta. Borde inte 333hz ge bäst mottagning? Eller
                            skadar det pspn? Men ska ändra på det!
                            5. Ser fram emot denna bit! Ska gå ut på en liten promenad imorgon och jaga
                            satelliter! Dom borde ju inte gå i energisparläge när solen är uppe tycker
                            man .

Kan man sedan "låsa" dessa sateliter på något sätt så man snabbare kommer kunna hitta igen sig på kartan? Blir lite bökigt annars för en som bor i buschen .

Tackar ska du ha Pendragon, bra att du tar dig tid o hjälper oss stackare =D.
                            Strålande arbete med Guider mm!!

Comment

Original inlägg av Bearnose Visa Inlägg
                              Sorry för dubbelposten .

1. Jo, följde din guide för att extracta dem!
                              2. Vet inte va det är, men tror inte jag har dem på!!
                              3. Icke på
                              4. Har funderat lite på detta. Borde inte 333hz ge bäst mottagning? Eller
                              skadar det pspn? Men ska ändra på det!
                              5. Ser fram emot denna bit! Ska gå ut på en liten promenad imorgon och jaga
                              satelliter! Dom borde ju inte gå i energisparläge när solen är uppe tycker
                              man .

Kan man sedan "låsa" dessa sateliter på något sätt så man snabbare kommer kunna hitta igen sig på kartan? Blir lite bökigt annars för en som bor i buschen .

Tackar ska du ha Pendragon, bra att du tar dig tid o hjälper oss stackare =D.
                              Strålande arbete med Guider mm!!
                              Svar på 4:
                              333Mhz ger mer störningar då PSPn avger ett elektriskt brumm "Störfält som orsakas av elektroniken" Skall man köra 333Mhz så bör man införskaffa en förlägninskabel med inbyggd ström för sin PSP-290 modul *Jag har en på ingång och om den fungerar fint tror jag Hansi kommer beställa hem ettpar stycken med Vi diskuterade det över en god indisk lunch igår iaf
                              Kör cpun i 110Mhz genom att gå in i Satelit info menyn och trycka kryssspaken ned tills det ändras, eller om du kör Mapthis 0.5 som jag provade igår så lägger den sig standard på 89Mhz tills man fipplar bort den o bara kan sänka till 110Mhz *Ler stort*

Svar på 5:
                              Nej se till att alla energispar funktioner i din PSP är avslagna med
                              Jobbigt att se på skärmen om den slocknar *skratt*

Jo guiderna är bra har jag hört, både de svenska o engelska, tror jag hunnit med att uppdatera sista guiden med lite tips om man har problem med sin PSP, eller var det bara den engelska guiden jag hann med *s*
                              / Pendragon

Comment

Ny information om en Extern GPS enhet samt egentillverkad kabel för PSP i första inlägget.
                                Stort tack till Hansi som sponsrade mig med en Holux M1000 GPS enhet samt en fjärrkontrollskabel till PSP som ingår i Value och Gigapack annars.
                                / Pendragon

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X