Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Patchning av spel/program för HD / Progressive scan

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Patchning av spel/program för HD / Progressive scan

Jag har en plasma-tv med orginal HD-kabeln.

Har gjort inställningarna i MSdash och ändrat till NTSC i Enigma.
    Har inte riktigt koll på vilka av mina spel som har HD stöd och om det skall göra skillnad på vanliga PAL dvd-filmer.

Vad blir skillnaden om man patchar eller går in och ändrar med hjälp av en hexeditor (det har jag nämligen också gjort).

Vet inte om jag lyckats men haft fel spel och provat med eller om jag fortfarande inte har rätt inställningar. Ser i alla fall ingen skillnad än!

Kan någon reda ut detta så är jag tacksam.

/Malte

Jag hoppas någon annan hinner före med lite tips, för jag har inte hunnit lära mig det ännu :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Plasma

Och jag ändrar inställningat till NTCS
      men får inte någon extra meny i ms dashboard!!
      skit störande
      om jag ändrar till PAL får jag alternetivet
      PAL60 ialla fall

stöder inte min PLASMA HDTV? eller
      har jag gjort något fel

Vill ha svar fort!!

Comment

Vilken kabel använder du?
        Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Kabel?
          en vit VGA kabel skulle jag tro som följer med TV`n
          som också har ljudkablar vid sidan
          sen till xboxet använder jag den kabeln som också
          har en dosa med digital ingång för ljudet

Comment

Så du har alltså lyckats posta samma fråga på tre olika ställen, där du även kunnat läsa att du måste använda en "komponentvideokabel" för att aktivera hd-funktionerna på xboxen?

Comment

Vad köper jag denna kabel?
              och är det allt jag behöver
              här på psxcare kostar den 600?
              det går inte fåtag i billigare?

Comment

Originally posted by mkoos
                Vad köper jag denna kabel?
                och är det allt jag behöver
                här på psxcare kostar den 600?
                det går inte fåtag i billigare?
                HÄR hittar du all information om vad du behöver!

Comment

OK, nu fick jag äntligen en sekund över och har testat både progressive scan patchern (generell för alla .xbe) och senaste regionspatchern för ms dashboard. Så nu sitter jag och testat med DTS versionen av dansar med vargar på lg-projjen i 480p med DTS surroud :-)

Jag bifogar Progressive Scan patchern med detta inlägg.

Den är PC baserad, man kopierar XBE-filen man vill patcha till sin pc och startar patchern från DOS:

c:\progpatcher>progpatcher
                  XBox XBE HDTV and VGA Enabler by <ProgressiveScan>
                  XBE Progressive Scan Patcher, By ProgressiveScan
                  Usage : pp.exe file.xbe

c:\progpatcher>progpatcher xboxdash-ps-allregion.xbe
                  XBox XBE HDTV and VGA Enabler by <ProgressiveScan>
                  Patch Applied !
                  Attached Files

Comment

Bifogad fil: MS dashboard allregion patcher

Kopiera xboxdas.xbe till din pc och starta patchern. Browsa fram den fil du vill patcha och kör, hur enkelt som helst.

Jag böt namn på min patchade fil till xboxdash-ps-allregion.xbe

Sedan ändrade jag i min evox.ini så att c:\xboxdash-ps-allregion-xbe startas automatiskt när jag sätter i en dvd-film.

xboxdash dvd region free patch v1.02 by sylver

This patch is to remove DVD region check in the DVD player from original XBOX dashboard.

It works (tested) on following Microsoft dashboard versions :
                    - 3944
                    - 4034
                    - 4817
                    - 4920 rev. 10027100
                    - 4920 rev. 1012a700
                    - 5659 rev. 17e4cd00

It may work (not tested) on following Microsoft dashboard versions :
                    - 4627

-------------------------------------------------------------------------------------------FAQ :
                    Q - Will this patch allow me to use the DVD player without the DVD dongle ?
                    A - No it won't ! You should use DVDX V2 !

Q - Can i use this patch on an unmodded xbox ?
                    A - No you can't as xbe code is modified and not-modded xbox do not run modified code.

Q - Is it safe to play with Xbox Live ?
                    A - No it isn't ! Modified code = Banned from live !

Q - How can i be sure that patch applyed correctly ?
                    A - You have to check the number of written bytes (when applying the patch, you'll get that : "File successfully patched ! [xxx bytes written]")
                    3944 => 102 bytes written
                    4034 => 104 bytes written
                    4627 => 102 bytes written
                    4817 => 102 bytes written
                    4920 => 102 bytes written
                    5659 => 121 bytes written
                    if you have an other value, that mean that your version is not supported !

Q - When i put a Video DVD in the drive, it reset the Xbox and then it plays my DVD ! Is it normal ?
                    A - It's normal behaviour ! It does the same with an unmodified dashboard

Q - Can i use other patch (eg. Progressive scan, bluedash ...) with this one ?
                    A - You can as long as the other patch do not alter the DVD region check code !

-------------------------------------------------------------------------------------------TODO list :
                    Test version 4627 (i was unable to find an original *unmodified* version as the one in slayer's evox was already modified to be region free)

-------------------------------------------------------------------------------------------Revision history :

V1.02 (17/09/2003) :
                    Added support for following dashboard versions :
                    - 4627 (untested)
                    - 5659 rev. 17e4cd00 (tested)
                    Added a patch remover (will remove the DVD region free modifications, usefull if you didn't make a backup)

V1.01 (02/09/2003) :
                    Added support for following dashboard versions :
                    - 3944 (tested)
                    - 4034 (tested)
                    - 4817 (tested)
                    Added this readme file !

V1.00 (28/08/2003) :
                    First release :
                    Support for dashboard versions :
                    - 4920 rev. 10027100 (tested)
                    - 4920 rev. 1012a700 (tested)

Thanks to :
                    Team Xecutor for DVDX V1 (the original DVD region free patch) !
                    www.gueux.net => great news site and forum (in french) ! It helped me starting with my xbox
                    www.xbox-scene.com => great news site and forum (in english)
                    Krichmar Kobi for Codefusion v3.0
                    people from gueux.net & xbox-scene forums for testing my patch
                    erexx, j3g, no.7, AlCapone & Tsharkou from xbox-scene forum for helping me &/or testing
                    Mikael Klasson for hexit (the built-in disassembler was really usefull

How to contact me :
                    sylver on www.gueux.net/forum
                    sylver77 on forums.xbox-scene.com
                    snatcher93@rocketmail.com
                    Attached Files

Comment

Hmm, ok, men iom att du gör så Hansi, betyder det att du endast får PS när du startar en film och den då använder den patchade .xbe'n ?

Hur ska man då gå tillväga för att få det att funka med spelen ? Om den patchade MS xbe'n måste ligga "aktiv" så att säga ?

jag har nu själv patchat med den ovan, samt ställt i NTSC, satt "Yes" på både 480p samt 720p i MS Dash, men även om jag tycker mig märka skillnad på min TV med PS så kan jag inte se nånstans om det verkligen är så. Inte heller vilket av de 2 lägena jag kör i. Det kanske aldrig kommer synas på en tv, en projje lr plasma gissar jag visar vilken upplösning den kör i, men skulle dock va bra om man visste att man ens gjort allt rätt

Tacksam för svar !

EDIT! Hmmm, en tanke slog mig just att detta kanske bara funkar med NTSC-versionen av spel? PAL-spel kanske inte ens har stöd för detta ?
                      Last edited by paedur; 2003-09-25, 19:33.

Comment

Jag spelar halo (pal versionen) i 480 progressive scan så det ska fungerar och det blir schysst grafik.

Comment

Du skrev att du körde PS på TV är du säker på att din TV klarar PS.

Endast ett fåtal TV apparater klarar PS i Sverige än så länge.

Du måste också köra i NTSC läge då PAL inte stöder PS.

Comment

wmadoss, joo är säker. Först så måste jag ju köra boxen i NTSC-läge för att ens få fram menyn för upplösningen.
                            Och tv'n jag har , Toshiba Atrium 32ZD26P(fick för 2 da'r sen bara hehe) stöder PS i både NTSC och PAL. Första/enda tv'n som gör det än så länge som jag förstått det. Kommer på andra märken oxå iofs.

menks13, hur kan du veta att den verkligen kör i 480p då ? Direkt när jag kopplade in boxen med komponent-sladdar baki tv'n så fick jag ju bild, även om boxen stod i PAL läge och jag inte hade ändrat/patchat nå't. Bara för att man använder sig av komponent-koppling blir ju bild-kvallan bättre än S-VHS lr RGB. Så bara för att man får bild säger ju inte att det ÄR riktig PS. Det är det jag som inte fattar hur man kan vara säker på att det inte bara är bra bild pga kablar, utan verklig PS ?

Comment

jag kör med projektor och det står 480p när jag spelar halo (pal) och det står 720p när jag kör tony hawk 4.
                              Det enda jag har patchat är region x spelaren på min xbox.

Som exempel när ett skepp flyger förbi i en film, så med 480i (interlaced) kan det hacka samt snabba rörelser från sida till sida. Men med 480p (progressive scan) blir det en mer mjuk rörelse.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X