Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"egen nätverkskabel" mellan Xbox & datorn..

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• "egen nätverkskabel" mellan Xbox & datorn..

Någon som kan hjälpa mig innan jag blir tokig...
    Min Xbox står på en våning, datorn på en annan.
    Jag vill koppla ihop de, har därför tillverkat en egen nätverkskabel enligt följande;
    Kopplat på nr.1, 2, 3 & 6 i doserna (kabeln mellan doserna), kör en korsad kabel från datorn till uttag 1, från uttag 2 en patchkabel till Xboxen.
    Får inte det att fungera
    Är det någon som vet om man kan koppla så här eller måste jag använda en färdig kabel där alla 8 trådarna används.Detta skall ju fungera...

Tack för hjälpen

... var jag otydlig

... fortfarande ingen som vet hur man kopplar
    Anledningen till att jag tillverkade en egen kabel(förlängning)är; försök att få in en färdigköpt nätverkskabel i ett VP-rör.
    Har läst/hört någonstans att man behöver bara använda 4 trådar för att skicka och ta emot i denna typ av nätverk, har jag fel??

Snälla, måste finnas någon på detta forum som behärskar "nätverk"... jag är för ny på det här, för att få nån klarhet i vad som är fel

än en gång Tack för hjälpen...

Comment

hur man gör med "doser" och sånt har ja inte så stor koll på men om du har TP kabel så e d ju bara å dra kabeln från datorn ner till XBOXet å sen sätta dit kontakten i ändan... se till så att kabeln blir korsad så borde d funka...

Comment

Köp nu en vanlig KORSAD TP kabel inte RAK, sätt in ett IP nr i din PC typ 192.168.100.1, IP för din xbox blir 192.168.100.2, SUBNÄTMSK skriver du in 255.255.255.0, GATEWAY skriver du in 192.168.100.1
        "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Det står iofs ovan om du hade läst lite mer att han inte ville ha en färdig TP kabel då den inte går in i ett VP-rör, därför måste han dra kabeln först sen fästa uttagen.

Comment

Går att fixa till, tänk till lite.........man kan ....
            "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Jo om man skarvar själv så går det ja..

Svårt att trycka tex ngt 10cm i diameter genom ett hål med 5cm i diameter eller....

Comment

Nej inte alls svårt, har man lagt många rör som det skall dras kablar i så vet man, eftersom han e nybörjare så skall han kolla in här en utförlig guide hur man gör en egen TP kabel
                Last edited by pege63; 2003-09-29, 11:11.

Comment

Men herregud!

Har du ens läst tråden.???

Han ville ha hjälp med att veta hur han skulle koppla trådarna då en "färdigköpt" inte får plats i hans rör, sen säger du att det bara är att köpa en korsad TP och sätta IP osv.

Sen säger jag att han INTE ville ha en färdig kabel utan hjälp med att fästa uttagen varpå du skriver att det går att fixa till om man "tänker lite" vilket han har gjort genom att han ska skarva den själv, och till slut så skickar du en länk till hur man gör en egen TP kabel ???????

Hade du skrivit det direkt så......

Comment

och den var för honom det andra för dig, kinkig idag ingen tur i helgen eller ?

Comment

?? Till mig??

Men du tycker fortfarande inte att det är svårt att trycka ngt med 10cm i dia genom ett hål på 5cm.

Comment

...tacka för alla svar

...Ok, då provar jag igen; en bekant till mig sa att det är endast 4st kablar som behövs för att koppla ihop datorn med xboxen. jag kollade upp det på flera ställen innan jag gick vidare och det stämde. Det är både billigare och lättar att få in en sådan kabel i ett VP-rör.(särskilt om den skall dela plats med telekabeln)
                        Jag satte en dosa på övre planet, den andra där "nere". Kopplade trådarna på 1,2,3 & 6 i doserna.Kopplade in en korsad kabel från datorn till dosa 1, en rak kabel från dosa 2 till Xboxen.
                        Detta skall ju fungera eller ? Min koppling funkar inte, så min fråga är fortfarande; -Är det rätt att koppla så här eller hur skall jag koppla??

...än en gång, tack för hjälpen!

Comment

Jag kan inte kopplingarna till TP-kabel i huvudet, men om du är "säker" på att du har kopplat rätt så testa följande.

När vi kör mellan xbox och dator med korsad TP-kabel, utan hub, router ..., ställer vi in i datorn att man vill dela ut en internet-anslutning till det nätverkskortet som boxen är kopplad till. Vi hade även problem med Black Ice Defender som av någon anledning vägrade att låta datorn lämna ut ett IP till Boxen. Det kan kanske hända liknande saker med en annan brandvägg.

Comment

hmm ja skulle gissa att du ska ha korsat genom hela men ja vet inte säkert... om du har från en hubb/switch till dosa så ska d vara en rak men direkt till dosa så vet ja inte... skulle gissa att d ska vara korsad både på övre och nedre planet, alltså korsad från datorn till dosan och korsad från dosan till xboxet

Comment

Om man vill ha fasta anslutningar så monterar man nätverksuttag (honor) där man har tänkt sig att kunna ansluta en dator. Från detta uttag drar man kabel till en centralt placerad kontaktpanel som är försedd med hon-kontakter (rakt kopplade). Intill kontaktpanelen placeras huben/Switchen. För att ansluta en dator behövs två RAKT KOPPLADE kablar, en mellan dator och nätverksuttag, en mellan kontaktpanel och huben/Switchen.
                              Last edited by pege63; 2003-09-29, 17:02.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X