Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GPU utan fläkt

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• GPU utan fläkt

Har skummat runt lite och förstått att en del har ersatt kylflänsen och fläkten på GPUn (grafiken) med en Zalman NB32J.

Fick själv inte tag på NB32J utan NB47J som är ersättaren. Den är lite högre än sin föregångare så man får väl såga/slipa av den lite. Hur som helst, hur får man sen på kylflänsen. Vilket sorts lim ska man använda och vart kan man köpa det?

Finns "flänslim" på ELFA har jag för mig!
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

Comment

Sätt kylpasta i mitten och små duttar med superlim i hörnen på chippet så sitter det. Behövs inget annat.

Comment

Kylpasta och vanligt hederligt superlim alltså.. aha.
        Låter bra det, för det där "flänslimet" på Elfa kostar ju över 500kr
        http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....ok=2008152.htm
        Eller finns det nån billigare variant?

Nåja.. tror jag kör med kylpasta och lite lite superlim i hörnen.. schihi

Comment

Bara en tanke men kan inte följande stämma?
          Superlim är väl ganska oelastiskt när det har torkat? Vad händer då när man limmar ihop två olika material (plast o metall) som expanderar olika mycket vid uppvärmning och om man sedan värmer upp och kyler ner dessa ca 30-40 grader några hundra gånger? Finns det inte risk att limfogarna spricker då?
          Ver 1.4 <> SmartXX v2
          IR-Mod<>XBMC

Comment

jo merlin du har mkt rätt det är också därför som det finns ett dyrt lim på elfa som är till för just detta ändamål
            Detta är min signatur

Comment

Men måste man verkligen lima fast den? Räcker det inte med kylpasta och den där "armen" som spänner fast kylflänsen?

Comment

Original inlägg av Majster
                Men måste man verkligen lima fast den? Räcker det inte med kylpasta och den där "armen" som spänner fast kylflänsen?
                Satt den gammla bara med en "arm" innan så räcker det säkert även med den nya!
                Ver 1.4 <> SmartXX v2
                IR-Mod<>XBMC

Comment

jo det räcker med den där "armen" + kylpasta för att den ska sitta...... kylpasta brukar "klissa fasst" sig lite grann,,,,,,,
                  Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
                  respekt

Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
                  Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
                  http://945gl.no-ip.org
                  #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

Comment

Original inlägg av Lucif3r
                    jo det räcker med den där "armen" + kylpasta för att den ska sitta...... kylpasta brukar "klissa fasst" sig lite grann,,,,,,,
                    När den är kall "klissar" den lite men inte så mycket när den är varm!
                    Ver 1.4 <> SmartXX v2
                    IR-Mod<>XBMC

Comment

lite men inte så mycket när den är varm!
                      d vet ja inte... har inte för vana att ta bort kylflänsar när datorn/boxen är på
                      respekt

Comment

d vet ja inte... har inte för vana att ta bort kylflänsar när datorn/boxen är på
                        Det har jag, på vissa nyare modeller av IBM går det inte att få bort flänsen om inte CPU:n är varm. Jobbigt läge när datorn inte startar pga trasigt moderkort. Får värma flänsen med en lödkolv för att få bort den!
                        Ver 1.4 <> SmartXX v2
                        IR-Mod<>XBMC

Comment

men vem fan e så dum att köpa märkes datorer?!?!?! (ok du då )
                          värre skit får man juh leta efter......
                          som en polare till mig... ja skulle hjälpa han att flytta över allt från en dell låda (märkes dator) till en vanlig ATX låda......
                          MODERKORTET passade inte i den nya lådan!!!!!
                          å sen va CPUn FASSTKLISTRAD på kyl flänsen...........

å jag hatar märkes datorer som ni kanske förstår
                          respekt

Comment

Så länge man inte vänder upp och ner på boxen eller skakar den våldsamt medans den är varm så är det inga problem att använda sig att Lucif3rs lösning med att låta kylpastan fungera som lim, de flesta transportet av boxen sker ju med den avstängd och i det flesta fall så innebär ju det att den är kall.
                            XBox | Xenium 2M Ice | 160gb

Comment

men vem fan e så dum att köpa märkes datorer?!?!?! (ok du då )
                              värre skit får man juh leta efter......
                              som en polare till mig... ja skulle hjälpa han att flytta över allt från en dell låda (märkes dator) till en vanlig ATX låda......
                              MODERKORTET passade inte i den nya lådan!!!!!
                              å sen va CPUn FASSTKLISTRAD på kyl flänsen...........

å jag hatar märkes datorer som ni kanske förstår
                              om man arbetar på ett företag så vet man att det inte går att beställa in ett berg med delar som man sedan får sitta och knåpa ihop till datorer, därför beställer man x antal burkar från ett företag t ex dell.

sen när man ska ta reservdelar från utrangerade burkar så får man lov att kämpa med en del problem.

anledningen till att det är så jobbigt att mecka med såna burkar är för övrigt pga att företaget som säljer burkarna ska ta hand om servicen själva och ej vill att ngn petar i burkarna.
                              Detta är min signatur

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X