Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Död Xbox v1.4

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av psychocowboy
    Jag tippar någon transistor. Har en box med exakt samma fel, när jag får tid (hmm fick den för några månader sen så det kan ta tid =) ) ska jag kolla upp lite vad som är fel. Återkommer då.
    Hmm ett år senare...

Fick äntligen tid att titta på lite "döda" saker i garderoben, bl a xboxen från mitt inlägg här ovan. Visade sig att det är pic-processorn som sitter på kortet som spökar. Det verkar som om den har hand om lite initieringskrafs, bl a så verkar det som det är den som "startar" upp xboxen, den ska reagera på on/off- och eject- knapptryckningar i vilket fall. Med den utbytt så fungerade xboxen klockrent. Synd bara att jag fick ta pic-processorn från en fungerande xbox, så nu behöver jag en processor till

Comment

mitt problem är nästan samma..fast när jag trycker på on knappen så rycker grafikfläkten lite och inget mer händer vad är felet då?

Comment

Nja lite svårt utan att mäta någonting men skulle jag tippa på nåt så samma fel.
        Dvs:
        < 1.6 => pic-processorn
        = 1.6 => transistorn som fixar ner standbyspänningen till 3.3V åt diverse skit

Vet att jag har lagat en xbox med exakt samma fel en gång i tiden, att fläkten bara rör på sig litegrann och sedan händer inget mer, men jag kommer inte ihåg vad felet var. Tror eventuellt att det kanske =) var en 1.6 med fel på nyss nämda transistor.
        Om du har en 1.6 och vill kolla upp transistorn så skrev jag en länk till någon sida någonstans här på forumet för bara några dagar sedan. Bara att söka =)

Comment

jag tror ej det är en 1.6 för när jag kollade på baksidan så var den tillverkade 2002-02-22 så då är det väll en 1.0 eller? nä men jag ska kolla på nätdelen och kolla så att jag har den ström jag behöver. Men vart i furomet skrev du det. på hårdvara eller?

Comment

Ja är det inte en 1.6 så är det inte transistorn för modeller innan 1.6 hade 3.3V standby direkt utifrån nätdelen. Kommer tyvärr inte riktigt ihåg vad det var för fel på boxen som jag fixade, ska tänka på saken.

Kanske att jag skrev i hårdvara, vem vet =) Sök på inlägg av mig bara

Comment

såg att du hade skickat en länk där det stog att man kunde ha skrapat i en resistor eller någo liknade och det gjorde så att den ej gick att starta

Comment

Original inlägg av Kajan_87
                såg att du hade skickat en länk där det stog att man kunde ha skrapat i en resistor eller någo liknade och det gjorde så att den ej gick att starta
                En resistor? Det har jag inge minne av, är du säker på att det inte var en transistor som kunde gå sönder? men det gäller som sagt bara 1.6or

Comment

men vad kan ha hänt med min då...för fläkten rycker ju bara lite...kan du ej komma ihåg vad som var felet på din när det hände så?

Comment

Tyvärr, kommer inte ihåg, var mer än ett år sedan och du pratar med killen som har sydsveriges sämsta minne =)

Svårt att gissa någonting utan att mäta någonting. Du har inget extra nätagg att testa med? så kan man åtminstone utesluta det.

Comment

nä jag har inget extra men jag har en annan kompis som också har xbox fast han har lite nyare verision än vad min är så jag vet ej om det skulle funka

Comment

nä jag har inget extra men jag har en annan kompis som också har xbox fast han har lite nyare verision än vad min är så jag vet ej om det skulle funka
                        Ok, naa om det är en 1.6 så fungerar det inte att byta förstås. Du får helt enkelt mäta upp spänningarna med en voltmeter.

Comment

på vilka kontakter är det jag ska mäta och hur stor ström ska jag få fram

Comment

Gul=12v Röd=5v Orange=3.3v Svart=jord
                            Det ska absolut inte skilja sig mer än högst +/-0.25v ifrån dessa värden...
                            Och nu snackar vi spänning, inte ström...

Och var FÖRSIKTIG, om du sätter nåt finger på fel komponent på nätagget medans det är igång, så kan det skada dig allvarligt.... Så ta en öl innan och slappna av...

En bild säger ju mer än tusen ord.... >>> http://www.xboxrepairguide.com/troub...php?episode=38
                            Last edited by Blixten100; 2006-04-08, 14:21.
                            "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
                            Maxtor D-Max 200gig
                            v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

på vilka kontakter är det jag ska mäta och hur stor ström ska jag få fram

Mät på atxkontakten. Du ska inte mäta ström utan spänning. Sök reda på en spec. vad atx ska ge ut och mät. Se till att det finns rätt standbyspänning och kolla vad som händer med +5 och +12 när du försöker starta lådan

Comment

Jag hann först....
                                "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
                                Maxtor D-Max 200gig
                                v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :)
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X