... det är bara slå upp i SAG och se vad som är rätt....lånas på vilket bibliotek som helst, det finns fyra delar. Läs från fras-sytem och framåt.
Viktigt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Omröstning: Min eller Mitt Xbox?
Collapse
X
-
Man kan i regel lätt identifiera ett substantiv genom att placera EN, ETT eller FLERA framför ordet.
Man kan åxå dela in substantiv efter betydelse i KONKRETA, ABSTRAKTA, EGENNAMN.
Substantiven särskiljs formellt genom följande begrepp som NUMERUS, GENUS, KASUS, ARTIKEL.
Substantiven har två numerus och i de flesta fall har det olika former i SINGULARIS "ENTAL" och PLURAL "FLERTAL".
Efter substantivens pluralböjning delas de in i deklinationer efter sitt böjningssätt svenskan har sex deklinationer -OR, -AR, -ER, -R, -N el inget alls.
Förr hade svenska språket fyra olika genus "kön" men nu brukar man
tala om två olika genus dvs UTRUM "en-genus" och NEUTRUM "ett-genus".
Ett substantiv står ibland med artikel, ibland utan. Det finns två slags artiklar vilka även kallas obestämd eller bestämd form.
Kasus anger hur substantivet förhåller sig till andra ord i en sats. Svenska substantiv har två kasus det är GRUNDFORM och GENITIV.
Intresant ämne det här verkligen.....
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
- Citat
- Flag
Comment
-
Lite cut-n-paste gör alltid susen ...
..
http://www.dsv.su.se/~peter-ar/s78/sub.html
Men tack för en mycket utförlig förklaring pege63
- Citat
- Flag
Comment
-
som sagt, kopiering är väldigt användbart, både inom spel och text..."pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07
SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig
*
Maxtor D-Max 200gig
v. 1.6 crystal
Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...
Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!
- Citat
- Flag
Comment
-
ja du är väl informationen som var det viktiga eller jag sa redan från början att det hade med SINGULARIS "ENTAL" och PLURAL "FLERTAL" att göra senare utvecklades det i sammanhangetLast edited by pege63; 2005-05-12, 11:21."Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
- Citat
- Flag
Comment
-
Frågan var: Heter det min xbox eller mitt xbox? Det framgår av min,mitt att det handlar om ental.Original inlägg av pege63ja du är väl informationen som var det viktiga eller jag sa redan från början att det hade med SINGULARIS "ENTAL" och PLURAL "FLERTAL" att göra senare utvecklades det i sammanhanget
Det spelar ingen roll om det är ental eller flertal(vid flertal heter det alltid "mina") eller om det är olika sammanhang, det är ordets morfemuppbyggnad som gäller. Xbox slutar med med box och som Tha gamer konstaterat så heter det min box och därför också min xbox, precis som det gäller för andra sammansatta ord. Det är också kongurens mellan (mitt,min) och (ett,en), vilket blir att det heter en xbox.
Själv säger jag båda

- Citat
- Flag
Comment
-
Original inlägg av KrissttofferFrågan var: Heter det min xbox eller mitt xbox? Det framgår av min,mitt att det handlar om ental.
Det spelar ingen roll om det är ental eller flertal(vid flertal heter det alltid "mina") eller om det är olika sammanhang, det är ordets morfemuppbyggnad som gäller. Xbox slutar med med box och som Tha gamer konstaterat så heter det min box och därför också min xbox, precis som det gäller för andra sammansatta ord. Det är också kongurens mellan (mitt,min) och (ett,en), vilket blir att det heter en xbox.
Själv säger jag båda
Jättebra, krissttoffer!! Äntligen någon som vet att man säger MIN xbox* Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
* Western Digital 160 Gb
* DuoX2 Cromwell
* XBMC 2005-02-01
- Citat
- Flag
Comment
-
Asså om du äger ett hus så säger du min hus?Original inlägg av KrissttofferFrågan var: Heter det min xbox eller mitt xbox? Det framgår av min,mitt att det handlar om ental.
Själv säger jag båda
Jag säger mitt hus & mina två bilar i ett dubbelgarage
som sagt jag "vilar mitt fall" klart slut."Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
- Citat
- Flag
Comment
-
Original inlägg av pege63Asså om du äger ett hus så säger du min hus?
Jag säger mitt hus & mina två bilar i ett dubbelgarage
som sagt jag "vilar mitt fall" klart slut.
Vad vill du ha sagt med det här?
Att du har ett hus med dubbelgarage där det står två bilar....!!
I så fall är det noterat

- Citat
- Flag
Comment

Comment