Original inlägg av pege63
Viktigt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Omröstning: Min eller Mitt Xbox?
Collapse
X
-
Kan tilläggas att jag läst 20p svenska på universitetsnivå så helt borta är jag inte.
Är det någon som förstår vad Pege menar?
Fattar inte denna kommentar heller:
Det var ju precis det som Krissttoffer sa, citat: "Det är också kongurens mellan (mitt,min) och (ett,en)" Man äger ett hus och därför säger man mitt hus.Original inlägg av pege63Asså om du äger ett hus så säger du min hus?
Jag säger mitt hus & mina två bilar i ett dubbelgarage
som sagt jag "vilar mitt fall" klart slut.
Artikeln som du hänvisar till rör användandet utav data och dator. Alla vet att ordet data bara finns i plural egentligen. Vad har detta med ordet xbox att göra. Menar du att även ordet xbox bara existerar i plural?
Undrar jag vem det är som borde läsa på svenska.Last edited by psychocowboy; 2005-05-19, 13:05.
- Citat
- Flag
Comment
-
???
Kasus anger hur substantivet förhåller sig till andra ord i en sats, däri åxå i SINGULARIS "ENTAL" och PLURAL "FLERTAL" formerna.
Som sagt detta kan diskuteras men vem fan bryr sig, för "Libenter homines et id quod volunt, credunt" och vicer versa."Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
- Citat
- Flag
Comment
-
Till er andra som också vill stila............
Dictum, factum.
http://members.chello.se/hansdotter/...w-off_sw.html#Last edited by Krissttoffer; 2005-05-19, 17:52.

- Citat
- Flag
Comment
-
En gång för alla man kan inte använda mitt i PLURAL "FLERTAL" form men det kan man med min, då heter det mina & inte MITTA
så var det avklarat.
Börjar bli väl tjatigt det här
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
- Citat
- Flag
Comment
-
Original inlägg av MykorrhizaEftersom det rör sig om en konsoll, så säger jag Min konsoll och inte mitt konsoll. Alltså MIN XBOX. Men hade XBOX varit namnet på ett hus så hade jag sagt MITT XBOX.
Trevligt.. du introducerar nya regler för det svenska språket...
Säger du Min Äpple eftersom det heter Min Frukt ?
- Citat
- Flag
Comment

Comment