Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiera chip, och dess funktioner?

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Identifiera chip, och dess funktioner?

Jag har, uh, ärvt, ett gammalt xbox. Det är chippat, och försett med "större" disk. Till chipet hör en dipswitch, med 2 brytare. Det är i dagsläget ungefär allt jag vet. Jag tänkte skaffa mig lite grundläggande information om vad som gäller, innan jag öppnar xboxen och försöker lista ut vad som gäller för switcharna, och chippets eventuella uppgraderingsmöjligheter. Nuvarande mjukvara är "Avalaunch 0.49.1" om det är det minsta relevant. (vilket jag misstänker att det inte är)

Tack för att ni tog er tid att läsa mitt inlägg.
    B!

Kan du ta bild på dip switchen?

det finns flera chip som har sådant, vissa har dom för att byta mellan olika banker andra har det för att stänga av/slå på chippet/annan funktion
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Jag får nog öppna xboxen och försöka få till en bild på var den är inkopplad då, för själva switchen sitter i underkant på fronten, och där tror jag inte den säger så mycket. Jag ska försöka klippa ett par bilder i kväll.
      B!

Comment

Det syns lite dåligt, (inte alls) men den svarta kabeln ser ut att ha suttit på nVidia chipet där den ligger, fast är i dagsläget lös. Om det är en skada som uppstod när jag delade det hela eller om den varit lös en längre tid... Jag har inte testat det sedan jag delade det, eftersom allt är i delar för stunden.

Dip-switchen ser ut att bara vara inkopplad på en sladd, två tåtar, alltså, bara en switch som används, och då gissar jag att det är on / off? Kan vara bra om någon bekräftar det...

Om någon kan lista ut vad det är för chip baserat på den där bilden så kan jag kanske räkna ut vad jag ska göra som nästa steg, om något alls. Den där svarta lösa kabeln retar mig lite, av någon anledning. Kanske är ett fall av att man skulle gett fan i att pela med något som fungerade? (Jag gissar på att det är kört, och att jag kommer få testa om skiten fortfarande fungerar, lite på vinst och förlust)
        B!

Comment

Ser ut som ett hemmabygge alltså inget direkt chip i sig... jao, du skulle nog inte pillat på det
          Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

Någon som har idéer om var den svarta tåten kan ha suttit? Eller, snarare, någon som har idéer om var man ska sätta den i stället, eftersom prickarna på GPU'n är jag inte ens kapabel att se långt mindre faktiskt löda något mot. Nå, i all ärlighet, jag kan antagligen fästa tillbaka den sladden, men det känns inte som om jag kan svära på att den kommer sitta kvar, med tanke på att det verkar som om den släppte när jag lyfte bort HD'n. Inte heller skulle jag våga svära på att den bara får kontakt med det lilla jag ser av eventuellt lödtenn sedan tidigare. Med andra ord, om någon kan lista ut varför man har kopplat ett ben på chipet till ett ben på MCXP X3 till LPC.. 3? Om man kan lista ut varför, kanske man även kan lista ut ett bättre (lättare) ställe att koppla på sig för samma effekt. Helt klart är att det måste lösas om jag ska kunna använda xboxen, eftersom för stunden blinkar den ett par gånger med ringen runt eject knappen, för att sen blinka rödgrönt... Attans. I värsta fall får jag försöka peta tillbaka den där den ser ut att ha suttit, och om inte det fungerar, köpa ett nytt xbox med ett bättre chip i från början, för mina emulerings-behov. Tänker dock sitta här tills i morgon och hoppas någon kommer på något skitsmart.
            B!

Comment

Ett hemgjort chip som egentligen bara är en minneskrets kopplad direkt till LPC-bussen.

Troligen är minneskretsen stor nog att rymma minst 2st 256K biosar.

Då kan en dipswitch vara för att sätta på/stänga av chippet och den andra för att välja biosbank.

När du flashar chippet så flashar du nog hela chippet rakt av, vill du ha två biosar måste du göra en fil av två biosar.

För att veta hur stort chippet är måste vi se en bild på översidan av chippet så man ser vad det står för beteckningar.
              Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Mr_B Visa Inlägg
                Någon som har idéer om var den svarta tåten kan ha suttit? Eller, snarare, någon som har idéer om var man ska sätta den i stället, eftersom prickarna på GPU'n är jag inte ens kapabel att se långt mindre faktiskt löda något mot. Nå, i all ärlighet, jag kan antagligen fästa tillbaka den sladden, men det känns inte som om jag kan svära på att den kommer sitta kvar, med tanke på att det verkar som om den släppte när jag lyfte bort HD'n. Inte heller skulle jag våga svära på att den bara får kontakt med det lilla jag ser av eventuellt lödtenn sedan tidigare. Med andra ord, om någon kan lista ut varför man har kopplat ett ben på chipet till ett ben på MCXP X3 till LPC.. 3? Om man kan lista ut varför, kanske man även kan lista ut ett bättre (lättare) ställe att koppla på sig för samma effekt. Helt klart är att det måste lösas om jag ska kunna använda xboxen, eftersom för stunden blinkar den ett par gånger med ringen runt eject knappen, för att sen blinka rödgrönt... Attans. I värsta fall får jag försöka peta tillbaka den där den ser ut att ha suttit, och om inte det fungerar, köpa ett nytt xbox med ett bättre chip i från början, för mina emulerings-behov. Tänker dock sitta här tills i morgon och hoppas någon kommer på något skitsmart.
                B!
                Problemet du upplever kallas för "frag" och kan bero på flera saker, antingen att den inte slår av onboard chippet ordentligt (onboard bios) eller att den inte får all datan den behöver från kretsen...

Varför köpa en ny box? det är bättre o bara skaffa ett riktigt chip isåfall och montera (det vill säga en färdig lösning specifikt för just Xbox, och inte en minneskrets som detta är)
                Google is your friend!

Comment

här är tutorial för installationen av ditt chip
                  http://dwl.xbox-scene.net/~xbox/xbox...htmoddiags.zip

edit.. direkt länk funkar inte
                  http://www.xbox-scene.com/xbox1data/...kFJelxCKct.php

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
                    Då kan en dipswitch vara för att sätta på/stänga av chippet och den andra för att välja biosbank.
                    Man har nog valt att nöja sig med on / off, den enda kabeln till switchen stämmer med den funktionen enligt Dragonslayers länk.
                    Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
                    För att veta hur stort chippet är måste vi se en bild på översidan av chippet så man ser vad det står för beteckningar.
                    Jag är rädd att jag just nu inriktar mig huvudsakligen mot att få igång "chippet" igen. Tanken var att se om jag kunde få tag någon roligare dashboard, men för ett sådant projekt tror jag att jag helt enkelt börjar leta efter en annan box, som är utrustad med ett riktigt chip. Hittar jag inte någon sådan är det möjligt jag chansar på att min box fortfarande fungerar och köper ett riktigt chip från er.

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
                    Varför köpa en ny box?
                    Enklare, och kostar troligtvis mindre än att jaga tag i ett vettigt chip, och mjukvara till chipet. Kostnaden inkluderar ju även blod, svett, och tårar.
                    Ett köp blir ju inte "ny, "NY" utan ny, som i "annan"... Men först ska jag ju försöka få igång befintlig enhet. Nu vet jag i alla fall var det SKA sitta en sladd... Fan att det inte finns några alternativa platser/punkter bara. Tack Dragonslayer

Comment

Jag vågar inte prova just nu, väntar på att en kladd lim ska torka/härda, vad nu kontaktlim gör. Jag städade ytan med tops och aceton, och fick fram en liiiten silverglimt. det kan jag hantera, tänkte jag, och sköt fast sladden med lite lödtenn. Tyvärr är tennet gammalt, och inte har jag något flussmedel i heller, så det tog två försök, men sen satt den i silverglimten. Jag vågade inte flytta skiten utan skvätte på en droppe kontaktlim med en gång. Blev det rätt, då fungerar det i kväll, blev det fel... Då har jag en död Xbox som reservdelar. Ni får gärna önska mig lycka till. Fungerar den, tror jag att jag siktar på att sälja / byta och sikta på ett med mer flexibilitet... Eller rent av en Jtag'ad 360. Det sista känns lite dyrt just nu, eftersom jag bara är intresserad av att ha det hela till emulering av klassiska konsoler... Ja, jag är nog lite dum i huvudet ;- )
                      B!

Edit
                      Klockan är nu kvart över tre, och jag har testat enheten som hastigast. Det är synd att man ser så jäkla illa att man inte hade kunnat göra förarbetet, men när man kan gå efter den lilla glimten silver så var i alla fall färdigheterna med lödkolven bra nog, nu fungerar det igen. Får ta och fundera på vad man ska ta och göra med det här, det hade ju varit roligt att kunna emulera lite fler maskiner än vad den här orkar...
                      Ni ska ha ett stort tack för visat intresse.
                      /Edit
                      Last edited by Mr_B; 2011-09-13, 16:16.

Comment

Relaterad fråga. Det sitter en 120GB disk i den här lådan, och nu när man rangerar ut p-ATA diskarna efter hand, har jag fått lite varierande storlekar över. Jag har stoppat dem i USB kabinet, och anslutit till min NAS, men det vore inte så dumt att stoppa en större disk i Xboxen, om jag bestämmer mig för att behålla den ett tag till. Eftersom jag inte är intresserad av att försöka lista ut vad det krävs för att stoppa ny mjukvara i "chippet", finns det möjlighet att kontrollera vilken storlek som stöds av befintlig mjukvara? (Orsaken till att jag inte vill ge mig in på vad som krävs för att uppdatera chippet... Jag är rädd för att röra det. Såg lite... otillförlitligt ut. Ingen större lust att få det att sluta fungera.)
                        B!

Comment

vad har du för menysytem på den? har du evolution X.. då skall det finnas en sträng i evox.ini som kan härledas till en bios.. när du vet vilken bios som används kan man ta reda på hur mycket disk den kan ta...
                          Äldre biosar kunde ha partitioner om max 128gb

Comment

Allt jag egentligen vet är att den bootar till Avalaunch 0.49.1. Det känns som om även disk är en av de där sakerna jag helt enkelt ska "ge fan i" (alternativet är ju att byta disk, om jag förstått det rätt ska superdisc kunna göra den processen rätt enkel. Fungerar det inte med en större disk är det väll bara att byta tillbaka till den som sitter där nu?)
                            B!

Comment

Original inlägg av Mr_B Visa Inlägg
                              Allt jag egentligen vet är att den bootar till Avalaunch 0.49.1. Det känns som om även disk är en av de där sakerna jag helt enkelt ska "ge fan i" (alternativet är ju att byta disk, om jag förstått det rätt ska superdisc kunna göra den processen rätt enkel. Fungerar det inte med en större disk är det väll bara att byta tillbaka till den som sitter där nu?)
                              B!
                              Japp, det finns flera liknande skivor, med mindre "skit" på ;D Superdisc ligger det massa program på och emulatorer och skit... samt installerar den EvoX dashen
                              Google is your friend!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused:
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X