Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flasha bios på Aladdin EX

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av rejjo
    Jag är inte helt säker men jag tror det, fast du behöver du ju löda en kabel till bt där den ska vara på aladdin. Starta upp med Duo-X2 genom att hålla d0 på chippet (låt BT vara fastlödd), ta av det från pinheadern, sätta på aladdin-chippet och hålla d0 och BT mot chippet samtidigt som du väljer flashbios i evox menyn...
    Ok nu är det dags men en fråga är d0 samma han har ju 1.1 jag har 1.6 ?
    tacksam för snabbt svar annars blir et ingen sömn

Comment

Nej alltså d0-punkten är inte samma på 1.6 och 1.1, men om du ska hotflasha så spelar det ingen roll, bara du har en kabel från rätt d0-punkt på rätt moderkort och håller den mot chippet...

Hoppas du klarade natten iaf!
      Original inlägg av rejjo, 5 april -06

"Har du inget och göra, skriv en guide!"

Comment

Original inlägg av rejjo
        Nej alltså d0-punkten är inte samma på 1.6 och 1.1, men om du ska hotflasha så spelar det ingen roll, bara du har en kabel från rätt d0-punkt på rätt moderkort och håller den mot chippet...

Hoppas du klarade natten iaf!
        jag klarade den natten men kanske inte den som kommer det står flash not writeble vad betyder det är det något man ska göra i början när man startar med duox2, som med aladdin ska man ju hålla inne ca 5 sek har jag läst??

Comment

Det beror på vilket aladdin du har, vissa behöver man hålla inne, andra inte. Men exakt vad är det du gör nu när du får flash not writeable?

Comment

Original inlägg av rejjo
            Det beror på vilket aladdin du har, vissa behöver man hålla inne, andra inte. Men exakt vad är det du gör nu när du får flash not writeable?
            jag startade med duox2 och sen tog jag bort d0 och sen hela duox2 chippet från pinhållarn. bt kabeln som går från ejectknappen satt iof kvar på det chippet men det borde väl inte spela någon roll?. Sen satte jag dit aladdin chippet och sen dit med d0 och bt sen tryckte jag på flash with internal flasher och sen valde jag det bios jag ville ha.

Comment

Flash with internal flasher, var hittar du det? Flashar du genom evox eller? Det låter som om du gör helt rätt, är du säker på att chippen verkligen får kontakt med kablarna också? Du kan ju löda på bt-kabeln till aladdinet, alltså den som går från moderkortet.

Comment

Original inlägg av rejjo
                Flash with internal flasher, var hittar du det? Flashar du genom evox eller? Det låter som om du gör helt rätt, är du säker på att chippen verkligen får kontakt med kablarna också? Du kan ju löda på bt-kabeln till aladdinet, alltså den som går från moderkortet.
                kanske inte stod så kommer inte ihåg men det var iaf ifrån superdisk jag körde med samma program jag använde när jag gjorde fel ja jag kan ju löda dit kabeln till bt på chippet men det spelar väl ingen roll att bt-kabeln på duox2 sitter kvar? ska försöka ikväll igen. men det är inget speciellt man ska göra när man startar med duox2 för att kunna flasha väl?

Comment

Nej jag tror inte du ska behöva göra något speciellt. Det kan vara så att det inte går att hotflasha om man switchar mellan Duo-X2 och Aladdin, men jag vet inte riktigt. Du kan ju försöka igen, bara var säker på att alla punkter får kontakt!

Sen kan du ju prova själv lite också, löd bort Duo-X2's bt-kabel helt och se om det fungerar osv...

Comment

Original inlägg av rejjo
                    Nej jag tror inte du ska behöva göra något speciellt. Det kan vara så att det inte går att hotflasha om man switchar mellan Duo-X2 och Aladdin, men jag vet inte riktigt. Du kan ju försöka igen, bara var säker på att alla punkter får kontakt!

Sen kan du ju prova själv lite också, löd bort Duo-X2's bt-kabel helt och se om det fungerar osv...
                    har provat flera ggr men det vill sig inte under www.psxcare.com finns ju antingen flash using xflash eller flash using EVO-X internal flasher.
                    jag kör med den senare, nu får jag istället unknown flash type istället, det var nog dålig kontakt förut. jag har ju xbmc och inte evox som dash så jag kan ju inte göra exakt som jag gjorde med polarns box. finns det nåt prog som flashar som går att starta därifrån tror du?

Comment

Ja men nu ska det nog fungera, det enda som saknas är "flashdekoder" eller vad det nu heter, du får unknown flash type eftersom xboxen inte känner igen aladdin-chippet. När man flashar via evox så lägger man dessa i sin evox.ini, men när man flashar som du nu gör så har jag ingen koll på var man lägger dem. Ett alt. är att du installerar evox på din xbox så att du kan komma åt det från xbmc, och går in där och flashar. Här är raderna iaf:

flash = 0x01d5,"AMD - Am29F080B",0x100000;
                      flash = 0x04d5,"FUJITSU - MBM29F080A",0x100000;
                      flash = 0xadd5,"Hynix - HY29F080",0x100000;
                      flash = 0x20f1,"ST - M29F080A",0x100000;
                      flash = 0xbf61,"SST SST49LF020",0x40000;
                      flash = 0x89a6,"Sharp LHF08CH1",0x100000;
                      flash = 0xda8c,"Winbond W49F020",0x40000;
                      flash = 0x01a4,"AMD - Am29F040B",0x80000;
                      flash = 0xda0b,"Winbond - W49F002U",0x40000;
                      flash = 0xc236,"MACRONIX - MX29F022NTPC",0x40000;
                      flash = 0x20b0,"ST M29f002BT",0x40000;
                      flash = 0x01da,"AMD - Am29LV800B",0x100000;
                      flash = 0x04a4,"FUJITSU - MBM29F040C",0x80000;
                      flash = 0xadb0,"Hynix - HY29F002TT-90",0x40000;
                      Flash = 0xbf52,"SST SST49LF020A",0x40000;

Hur du flashar via Evox: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25894

Comment

Original inlägg av rejjo
                        Ja men nu ska det nog fungera, det enda som saknas är "flashdekoder" eller vad det nu heter, du får unknown flash type eftersom xboxen inte känner igen aladdin-chippet. När man flashar via evox så lägger man dessa i sin evox.ini, men när man flashar som du nu gör så har jag ingen koll på var man lägger dem. Ett alt. är att du installerar evox på din xbox så att du kan komma åt det från xbmc, och går in där och flashar. Här är raderna iaf:

flash = 0x01d5,"AMD - Am29F080B",0x100000;
                        flash = 0x04d5,"FUJITSU - MBM29F080A",0x100000;
                        flash = 0xadd5,"Hynix - HY29F080",0x100000;
                        flash = 0x20f1,"ST - M29F080A",0x100000;
                        flash = 0xbf61,"SST SST49LF020",0x40000;
                        flash = 0x89a6,"Sharp LHF08CH1",0x100000;
                        flash = 0xda8c,"Winbond W49F020",0x40000;
                        flash = 0x01a4,"AMD - Am29F040B",0x80000;
                        flash = 0xda0b,"Winbond - W49F002U",0x40000;
                        flash = 0xc236,"MACRONIX - MX29F022NTPC",0x40000;
                        flash = 0x20b0,"ST M29f002BT",0x40000;
                        flash = 0x01da,"AMD - Am29LV800B",0x100000;
                        flash = 0x04a4,"FUJITSU - MBM29F040C",0x80000;
                        flash = 0xadb0,"Hynix - HY29F002TT-90",0x40000;
                        Flash = 0xbf52,"SST SST49LF020A",0x40000;

Hur du flashar via Evox: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25894
                        ok perfekt. Ja det där har jag läst nånstans, men minnet är ju bra men kort.
                        det borde ju finnas en evox.ini på superdisk som går att ändra, får kika på det när jag kommer hem

Comment

Original inlägg av nalle077
                          ok perfekt. Ja det där har jag läst nånstans, men minnet är ju bra men kort.
                          det borde ju finnas en evox.ini på superdisk som går att ändra, får kika på det när jag kommer hem
                          jippie det ordnade sig nu jag la in dessa rader i evox.ini och brände en ny superdisk,sen lödde jag inte utan höll med en probe emot bt på moderkortet sen fixade det sig.
                          men sedan fick jag ett annat problem. jag såg inga av de gamla filerna på hårddisken inget problem iof då vi nu kan utnyttja hela hårddisken men det vore kul om det gick att fixa på nåt vis. annars är det väl bara att köra install c,e,f väl? jag har använt bioset M8_LBA48_IGR_C-06.bin

Comment

Vad har du för dashboard på den xboxen där du inte ser dina gamla filer? Vad är det för filer? Hur stor hårddisk har du i den?

Comment

Original inlägg av rejjo
                              Vad har du för dashboard på den xboxen där du inte ser dina gamla filer? Vad är det för filer? Hur stor hårddisk har du i den?
                              det är hm evox dash (heter den väl) 160GB HD i den som inte utnyttjades fullt förut det står att det bara är 9 GB kvar precis som det gjorde innan men det finns inga filer eller program det finns inget

Comment

Hmm, om du ansluter vid ftp så borde du kunna se dem, förmodligen så är det bara en liten sak du behöver skriva till i din evox.ini.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X