Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem att lägga in bios

Collapse
X
  •  
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Jag fingrade oxo på den innan jag strulade till det. Vad jag kunde se så är det en vanlig etherboot. Har meckat med det tidigare på en vanlig PC och det är inte helt lätt att få till det. I princip vad som händer är

Klienten går ut och frågar DHCPn som vanligt
    DHCP servern ger klienten adress m.m. + info om var den kan hämta boot-loaders o sånt
    Klienten hämtar bootloader m.m. därifrån och sedan är det upp till bootloadern vad som ska göras. I mitt fall laddades nån pxelinux eller likn. som senare laddade hem linuxkärnan, bootade, monterade root-partitionen via NFS m.m.

Så.... har man väl satt upp servern så är det säkert ett jättesmidigt sätt att boota linux på. I princip kan du kasta ut HDn från XBoxen o köra allt över nätverket.

I de flesta fall här så tror jag att man väljer alternativet med att köra in till stan o köpa DVD-R skivor =)

Comment

Eller så lär man sig att läsa manualer bättre. Hade missat helt att man var tvungen att köra någon typ av linux t.ex., brände en vanlig cd-rw skiva med e*urasia_pro_generic_flash_disc_1_2.iso och sedan stoppa i en likadan fast med bios.bin när den efterfrågades. Jag har suttit hela kvällen och försökt få grundsystemet att ladda in bios-filen hehe.

Comment

Hej!
        Jag har ett stort problem! Efter att försökt flashat om cromwell med en "bios.bin" utan framgång gick jag in på forumet och hittade att man måste använda "*******_pro_generic_flash_disc_1_2". Laddade hem denna och brände ut enligt anvisningarna som följde med. Men: Det händer fortfarande inget.
        Sätter i skivan och trycker på "a", inget händer! Vad ska jag göra?
        Har provat att bränna genom att lägga till "flash discen" som data på skivan och genom att mounta den i daemon. Men det går inte!
        Kan jag byta till bank 1 "Flash Bios" och bara bränna "BIOS.BIN" och lägga i den?
        Måste ha hjälp!
        Snälla! Tack!

Hej igen!
        Jag fixade senare problemet. Brände med alcohol 120% istället för nero. funkade med en gång! men varför är det så? förstår inte varför det blir nån skillnad. menmen...nu är dte löst iaf! gött! nu ska jag bara få ström därhemma med efter stormen så jag kan spela! (snart 2 veckor utan....(jag dör!))! ha det bra alla!
        Last edited by Gangzta4; 2005-01-20, 15:33. Anledning: Fixade problemet

Comment

förlåt att jag inte ha svarat (jag hadde sagt prova med att bränna med alchol) men hinner inte se alla mäjl då jag har ungar och fru som är och ockuperar datorn (hämtar hem mäjl och gör dom som lästa )hoppas du har fått tillbaka strömen

Comment

Hejsan!
            Det e ingen fara...men varför är det nån skillnad mellan nero och alcohol...varför e det bättre att bränna med alcohol? Hehe nej jag har FORTFARANDE inte fått tillbaka strömen! Har nu tagit min xbox till en polare och dessutom datorn så jag kan bränna ut spelen och lira dem! har abstinens nu! men tck så mycket!
            MVH Gangzta

Comment

Gangzta !

Vilken Xbox version har du? Och vad har du för DVD-ROM läsare? Bra att veta om du har samma som mig, isåfall gör jag som du gjort.

MVH
              Kim
              //Raa2000//
              ----------------------------------------------------
              XBox V1.4?DuoX 2 Cromwell/EvoxM8+FC?200G HDD?24mbit

"Att lära sig saker handlar om att plötsligt förstå något man alltid förstått, men på ett nytt sätt."
              - Doris Lessing

Comment

YES !!! Det har löst sig kanonfint för mig.

Jag har nu startat upp DuoX 2 Cromwell med Bank 0 (Linux Bios). Matade in en CD-RW skiva med E_u_r_A_s_i_a Pro Generic Flash Disc v1.2 (inkl dummmyfil på 50mb). När E_u_r_A_s_i_a programmet laddat klart växlade jag över modchipet till Bank 1. Sedan matade jag in ny Bios skiva CD-R med Evox M8 (512kb) samt dummyfil på 101mb. 512mb M8 Bioset gjorde jag med hjälp av EVtool. Sedan var det bara att låta E_u_r_A_s_i_a göra jobbet med att flash om Bank 1.

Å så skönt !!! Jag som trodde chippet var förstört. :-)
                //Raa2000//
                XBox V1.4?DuoX 2 Cromwell/EvoxM8+FC?200G HDD?24mbit

"Att lära sig saker handlar om att plötsligt förstå något man alltid förstått, men på ett nytt sätt."
                - Doris Lessing

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                Auto-Saved
                Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad:
                x
                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                x
                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                Working...
                X