Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flasha X-ecuter 2 LITE version 2.x från CD

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Flasha X-ecuter 2 LITE version 2.x från CD

X-ecuter 2 Lite version 2.2 levereras med ett speciellt "Linuxbios".

Det är mycket enkelt att flasha in ett eget BIOS:

Du behöver följande:

1st CD-RW skiva
    1st 1024K stort BIOS
    1st brännprogram
    1st cd-rw brännare

Om ditt bios är 256K, gå till DOS och gör följande:

copy /b 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin BIOS.BIN

(om ditt bios inte heter 256kbios.bin så får du givetvis skriva det filnamn som du använder istället!)

Lite övriga filer, c:a 50MB för utfyllnad.

Starta ditt brännprogram.

Bränn BIOS.BIN samt c:a 50MB skräpfiler så att skivan blir lättare att läsa.

Se till att du bränner med följande inställningar:

Använd INTE Joliet (stöd för långa filnamn), kryssa bort det alternativet.

Du skall INTE bränna som UDF eller göra en XISO som annars ofta rekommenderas när man bränner saker som XBOX skall kunna läsa. Nu skall vi bränna så att LINUX kan läsa skivan...

Använd ISO level 2 (8+3 tecken långa filnamn)
    Använd "Mode 1" och inte "Mode 2 XA"
    Se till att välja "Finalize disc", dvs stäng skivan så att det inte går att göra fler sessioner på den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Hmm nu vart jag lite osäker då ni säger olika saker.. denna sida verkar ju inte riktigt hålla med dig om joliet inställningen där.

http://www.xbox-scene.com/articles/flashbios.php

Comment

Isåfall spelar det antagligen ingen roll, inställningarna jag beskrev är exakt de jag använde när jag brända skivan som våra tekniker använder tiotals gånger varje dag...
      Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Om man vill ha en "bank" med nåt x2bios och en med cromwell kan man skriva följande då:
        copy /b x2bios.bin + x2bios.bin + cromwellbios.bin + cromwellbios.bin BIOS.BIN

Eller ska man köra:
        copy /b x2bios.bin + cromwellbios.bin + x2bios.bin + cromwellbios.bin BIOS.BIN

Hoppas ni fattar vad jag menar.
        Last edited by Mr_Walker; 2003-11-19, 19:03.
        /Mr Walker - Xbox n00b

Comment

Kolla dina storlekar på bioserna först, e dom 256k stora så skall du göra på följande sätt:

copy /b x2bios_256k.bin + x2bios_256k.bin + cromwellbios_256k.bin + cromwellbios_256k.bin 1024k.bin

E dom däremot 512k stora så gör du:

copy /b x2bios_512k.bin + cromwellbios_512k.bin 1024k.bin

alltså du måste få ihop till 1024k
          265k+256+256k+256k=1024k
          "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Ok, tänkte mest på ordningen när man la ihop dom.
            /Mr Walker - Xbox n00b

Comment

Denna ordning:

copy /b x2bios_256k.bin + x2bios_256k.bin + cromwellbios_256k.bin + cromwellbios_256k.bin 1024k.bin
              "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Verkade ju mest rimligt, men jag ville bara vara säker.
                /Mr Walker - Xbox n00b

Comment

Tanken är ju att ha ett cromwell bios man kan välja att boota från om man vill flasha igen. Är detta något som fungerar som jag tänkt eller?

Anledningen är att jag inte tänker byta/installera nån annan dashboard, större HD etc.
                  /Mr Walker - Xbox n00b

Comment

Originally posted by Mr_Walker
                    Tanken är ju att ha ett cromwell bios man kan välja att boota från om man vill flasha igen. Är detta något som fungerar som jag tänkt eller?

Anledningen är att jag inte tänker byta/installera nån annan dashboard, större HD etc.
                    Ja, det borde ju fungera alldeles utmärkt säger jag som aldrig provat detta.

Comment

4981.06_256k.bin

Hur flaschar man boxen med ett X-ecuter 2 4981.06_256k.bin bios, om man har ett X-ecuter 2 Lite+ chipp??
                      Last edited by sjolindereboy; 2004-02-29, 23:49. Anledning: Glömde nämna chippet!

Comment

Precis som det är beskrivet här...

Comment

men om chippet är tomt och inte har nått bios.. hur får man då in bioset på chippet när man har skivan med allting på i handen??

tack//emil

Comment

Varför skulle chippet vara tomt, det levereras med Cromwell.
                            Har du flashat fel så måste du ha en x-ecuter 2 lite programmerare eller lämna in chippet till någon som har en sådan.

Comment

När jag köpte chippet häromveckan sa dem att det inte följer med nått bios och att jag var tvungen att tanka hem ett eget... och att när jag då skulle starta xboxen med chippet i så skulle cd släden komma ut och då skulle jag sätta i skivan med bios:et på...men det är ju klart det följer med ett bios till det annars skulle ju inte släden följa komma ut .... men varför ska man ha ett 1024 kb stort bios när man flashcar den... räcker det inte med ett 256 KB bios när man flaschar ett X-ecuter 2 lite+??

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X