Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätverks problem(igen)

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Och om du skriver
    ping 192.168.1.1

?

Comment

svar från 192.168.1.1 byte =32 tid < 1 ms TIL=128
      För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

Comment

Ok, då finns det två saker som kan ha gått fel:
        1. XBOX'en har inte fattat den ip/subnätmask du skrivit in. (192.168.1.2/255.255.255.0)
        2. Kabeln mellan PC och XBOX är inte korsad. (crossover).

Om du använder samma nätverkskabel som du hade till routern är det garanterat nr 2 som är felet. Du måste använda en korsad kabel.

Comment

hmm den bör vara korsad.
          ska kolla. bör ha en till liggandes

Comment

nyss provat med en annan kabel jag har. samma fel. men nu kan det ju vara så att båda skulle vara raka. går det att kolla på något sett hurvida det är så?

annars blir det väl att investera i en router som är kompatibel med xboxen.

Comment

Om du håller kabelns kontakter brevid varandra, så kan du jämföra hur färgerna på de små trådarna sitter. Om de ser likadana ut i båda ändar är den rak.

edit: sen kan man väl säga så att om hela kabeln är gul så ökar sannolikheten att den är korsad. Men det behöver inte vara så.
              Last edited by frejac; 2006-07-16, 13:30.

Comment

tack för infon. så klart så var båda kablarna raka. ber om ursäkt för allt du har fått gått igenom
                kunde svära på att den första kabeln var korsad då jag frågade först innan jag handlade den på clas ohlsson.

hursom helst. då blir det att investera i en ny router
                har en gammal Topcom skyr@cer hemma. men den är nog inte kompatibel med xbox live

Comment

har du en router så kan du köra med raka kabler mellan routern & xboxen
                  "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Haha det är lugnt. Lycka till.

Comment

Rak eller korsad kabel?
                      Rak TP kabel är den vanligaste varianten och används mellan tex dator och switch eller vägguttag. Korsad kabel används för direkt anslutning mellan två lika enheter, tex switch-switch eller nätverkskort-nätverkskort.
                      De flesta hubbar och switchar har minst en sk Uplink-port med möjlighet att byta mellan korsad/rak i själva kontakten. Nyare nätverksenheter har sk Auto-MDI/MDIX på sina portar. Denna funktion känner av om kabeln är rak eller korsad och ställer om sig automatiskt.
                      "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Comment

Har nu kopplat i routern och allt sånt. lämnade IPn så som frejac sa det. och nu står det IP confirmed. men dock så står det Computer failed.
                        är det kanske några speciella ports man ska öppna på routern?

Comment

har konfigureratroutern, sätt den på DHCP?
                          Vad är det för ett märke olika märken har olika ipnr till den tex D-link har 192.168.0.1 eller 100.
                          I webläsaren skall du skriva in http://192.168.0.1 då kommer du till et webbaserat GUI.

Comment

DHCP är enabled. och ipn till routern är "192.168.1.100"

Comment

du har inte skrivit ngt i XP ip config för nic kortet det skall stå tomt

Comment

hur menar du?
                                det enda jag ställt in är i xboxen. jag bytte IPn till 192.168.1.103(så jag skulle hamna mellan DHCP serverns start IP och end IP

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X