Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga RRoD

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Måste bara låna tråden lite, hade e-74 fel, rengjorde gpu cpu.på med ny kylpasta... Funkade perfekt i 6 mån, sen förra veckan fick jag e74 igen, skruva bort allt och gjorde samma sak.. Funkade igen, bara det att efter man lirat ett tag 2-5 min så blir det grafikfel, blåser jag på gpu flänsen så försvinner grafikfelen.. Flänset är riktigt varmt, fläktarna blåser inte på full hastighet.. Så va e problemet..

Comment

E74 är även relaterat till ANA/HANA chippet, testa att värma det också
      Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Skulle man med fördel kunna sätta nån liten kylfläns på ana/hana chippet eller det spelar ingen roll?

Comment

Original inlägg av bleppmasta Visa Inlägg
          Skulle man med fördel kunna sätta nån liten kylfläns på ana/hana chippet eller det spelar ingen roll?
          har man jätte stora problem kan man ta en liten kylfläns, det har ingen jätte stor effekt, men en liten... och det bör inte användas om det fungerar som det ska redan som det är...
          Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

ja... vad var nu Griddle på svenska?

Om inte Hansi kommer ihåg kan ni kanske läsa texten på maskinen??
            nått kanske kan ge en ledning?!

Comment

Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
              ja... vad var nu Griddle på svenska?

Om inte Hansi kommer ihåg kan ni kanske läsa texten på maskinen??
              nått kanske kan ge en ledning?!
              http://en.wikipedia.org/wiki/Griddle
              / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Comment

den sidan hjälpte ju.... NOT

Jag har sett en annan guide där dom oxo använde en "griddle" där hade dom borrat hål i griddlen och monterat M5 skruvar för att fixera moderkortet till "griddle"

Swissy säger ju att PSXcare har en passande.. så varför är det så svårt att få ett swar.. eller det är bara lögn?

Comment

den sidan hjälpte ju.... NOT

Jag har sett en annan guide där dom oxo använde en "griddle" där hade dom borrat hål i griddlen och monterat M5 skruvar för att fixera moderkortet till "griddle"

Swissy säger ju att PSXcare har en passande.. så varför är det så svårt att få ett swar.. eller det är bara lögn?

Våra tekniker har allt dom behöver för att reparera 360 här, behöves något vi inte har så är det bara att peka i en katalog så har vi det här senare samma dag eller nästa dag...

Ett bra svenskt ord för "griddle" borde väl vara "värmehäll", kan även heta "förvärmingsplatta" eller liknande.
                  Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

jag har märkt att det blyfria lödtennet som "microsoft" använder smälter vid högre temeraturer än normalt lödtenn.... eftersom ni sysslar med reflow så måste ni ju ha koll på vilken temp som krävs mellan moderkort och GPU??

Comment

Hur svårt är det att lixa RROD själv?
                      Har ganska goda elektronik-kunskaper eller vad man nu ska kalla det.
                      Borde väl inte vara så svårt?

Har inte läst på så mycket i ämnet men på denna tråden verkar det vara en hel del att tänka på?
                      Hur vet jag till ex vilken felkod mitt xbox ger?

Comment

Original inlägg av malajo Visa Inlägg

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=29160

Comment

jag har märkt att det blyfria lödtennet som "microsoft" använder smälter vid högre temeraturer än normalt lödtenn.... eftersom ni sysslar med reflow så måste ni ju ha koll på vilken temp som krävs mellan moderkort och GPU??
                          vi kör med värme (230 grader, 260 grader och 230 grader igen) direkt mot GPU/CPU/RAM etc... vi kör alltså såhär:

230 grader i 2 minuter
                          260 grader i 40 sekunder
                          230 grader i 1 minut

det brukar hjälpa, fråga mig inte varför, eller hur... men det brukar fungera på dom fixarna där det inte räcker med att helt enkelt låta Xboxen värma om sig själv...
                          Google is your friend!

Comment

Hur svårt är det att lixa RROD själv?
                            Har ganska goda elektronik-kunskaper eller vad man nu ska kalla det.
                            Borde väl inte vara så svårt?

Har inte läst på så mycket i ämnet men på denna tråden verkar det vara en hel del att tänka på?
                            felkoden hittar du genom att hålla synk knappen intryckt samtidigt som du trycker på eject knappen, felkoden är en fyrsiffrig kod (vanligaste felkoderna är: 0020, 0102, 0110) detta är då dom "sekundära" felkoderna, dom "primära" felkoderna är t.ex. E74, E65, E66 etc.

det är inte så jätte extremt svårt att laga RROD själv, man kan köpa materialet till att fixa dom på clas ohlson/kjell & company, eller åtminstone större delarna av lagnings materialet... det finns ganska många metoder att laga dom flesta felkoderna på, ingen kan säga att du gör rätt eller fel direkt, om din fix fungerar måste du ha gjort något rätt

*edit:*
                            om du vill ha tips och idéer på sätt och vis att fixa just ditt "fel" kan du ta en titt på vad det står om din felkod på den här sidan: http://www.xbox-experts.com/errorcodes.php där hittar jag info om fel jag inte stött på tidigare, eller när jag får idé torka för någon lagning inte vill som jag vill
                            Last edited by Swizzy; 2010-02-16, 21:25.
                            Google is your friend!

Comment

Oki

Och var hittar jag info om hur jag fixar den då?
                              Nån guide kanske?
                              Helst på svenska

Och vad är den där förvärmningsgrejen det snackas om?
                              Det behövs inte alltid eller?

Testar man bara med den "enkla" lösningen först och om den inte funkar kör man förvärmningen eller?
                              Last edited by malajo; 2010-02-17, 18:28.

Comment

Oki

Och var hittar jag info om hur jag fixar den då?
                                Nån guide kanske?
                                Helst på svenska

Och vad är den där förvärmningsgrejen det snackas om?
                                Det behövs inte alltid eller?

Testar man bara med den "enkla" lösningen först och om den inte funkar kör man förvärmningen eller?
                                det finns ingen direkt guide för en lagning som gäller alla felkoderna, för varje felkod har en egen fix... däremot kan jag säga att majoriteten av lagningarna du kommer stöta på hjälper en så kallad "X-Clamp fix" det betyder att du byter ut fästena för kylningen och sätter dit skruvar istället... eller något annat...

"förvärmningsgrejen" är om det inte riktigt fungerar med en simpel x-clamp fix ja, du kan använda dig av en värmepistol eller whatever som blir runt 230/260 grader varm... gärna något du kan ställa in temperaturen ganska precis på 230 och 260... man kan även använda sig av en vanlig hederlig hushållsugn till att värma om kretsarna, men för att du ska kunna göra det utan att förstöra dom värmekänsliga kretsarna måste du skydda dessa... guider för hur du gör det finns på sidan jag länkade till (xbox-experts)
                                Google is your friend!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X