Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Flashning av BenQ VAD6038

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Har nu uppdaterat guiden med lite hjälp hur man plockar hem de flesta programvaror genom Xbins istället för bara Internetlänkarna då det känns lite mer safe. Fixat till lite stavfel och annat jox. Kommer att småpilla med lite allt möjligt dom närmaste dagarna. Ska även skriva om den v1.4 då alla kommer att köra med den iaf.

Kommentera gärna om ni har önskemål eller synpunkter på vad jag kan lägga till eller förändra.

Uppdatering:

Har nu försökt skrivit om den för v1.4. Dock var det en polares 360 jag flashade som jag inte har här längre. Men jag har laddat hem firmwaren och kollat den och vad jag kan se så är det väl ingen skillnad i tillvägagångsätt jämfört med v1.1 (vid själva flashingen alltså). 1.4 har ju olika hastigheter (2x, 5x, 8x, 12x samt Non Stealth) istället för enbart fast eller quiet. Men det är bara det jag märkt.

En sak jag upptäckt angående iPrep är att det tydligen bara är i v.0.0.1 (inte 0.0.6) som "Force Device List" samt "Custom Serial ATA" finns tillgängliga. Jag ska ta reda på vad funktioner heter i v.0.0.6 också så jag kan uppdatera det. Vill ni exakt följa min guide så rekommenderar jag v.0.0.1 så stämmer det till 100%.

Sen ett tack till alla som gett respektpoäng. Tack!
    Last edited by pemani; 2007-12-11, 16:28.
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

Comment

Tack för guiden!
      Väldigt enkel att följa.

Dock har jag kört fast vid punkt 12 i avsnitten om avläsningen av firwmwaren.

"12. Stäng då av Xboxen och starta den sedan omedelbart igen. Ni bör då få "Status: 0x73" och sedan "Reading Bank" 0-3...OK! Och sedan ett "Reading Finished! DataSum: xxxx"

Står bara och bläddrar mellan 0x51 och 0xD1 varje gång jag slår på xboxen/läsaren.
      Har provat med 4st olika datorer nu (inkopplat på moderkortets SATA-kontrollrar), och det blir samma varje gång.
      Även testat med dosflash 1.3 och 1.4.

Är ett nytt kontrollerkort lösningen på mitt problem?
      Last edited by Magnus2074; 2007-12-11, 23:48.

Comment

Original inlägg av Magnus2074 Visa Inlägg
        Tack för guiden!
        Väldigt enkel att följa.

Dock har jag kört fast vid punkt 12 i avsnitten om avläsningen av firwmwaren.

"12. Stäng då av Xboxen och starta den sedan omedelbart igen. Ni bör då få "Status: 0x73" och sedan "Reading Bank" 0-3...OK! Och sedan ett "Reading Finished! DataSum: xxxx"

Står bara och bläddrar mellan 0x51 och 0xD1 varje gång jag slår på xboxen/läsaren.
        Har provat med 4st olika datorer nu (inkopplat på moderkortets SATA-kontrollrar), och det blir samma varje gång.
        Även testat med dosflash 1.3 och 1.4.

Är ett nytt kontrollerkort lösningen på mitt problem?
        Du har alltså stängt av och satt på Xboxen efter att du fått den att växla mellan 0x51 och 0xD1?

Här se du vilka chipset som är kompatibla:
        http://www.xbox-scene.com/xbox360-tools/DosFlash.php
        Har du något av dessa? Annars skulle jag starkt rekommendera VIA 6421 som funkar för både BenQ och Samsung.

360 JTAG Backup Console
        360 JTAGable Console

Comment

Original inlägg av pemani Visa Inlägg
          Du har alltså stängt av och satt på Xboxen efter att du fått den att växla mellan 0x51 och 0xD1?

Har du något av dessa? Annars skulle jag starkt rekommendera VIA 6421 som funkar för både BenQ och Samsung.
          Och hitatchi :P
          Tröttna på Verbatim DL +, kör nu PS3 med PS3key. HDD is the shit.

Xbox 360 Slim som väntar på lösning
          Xbox 360 Ixtreme (Pension)

Comment

Original inlägg av Playtoy Visa Inlägg
            Och hitatchi :P
            Den glömde vi ja, får sluta skriva forum så här sent :P

360 JTAG Backup Console
            360 JTAGable Console

Comment

Original inlägg av pemani Visa Inlägg

Ja, jag har stängt av och satt på Xboxen.
              När man stänger av stannar växlingen mellan 0x51 och 0xD1.
              När man slår på den igen fortsätter växlingen som tidigare.
              Har ett Intel 82801FB/FW (ICH6/ICH6W) chipset i min dator, vilket dosflash ska stöda.
              Får väl prova att köpa ett VIA 6421 kort om jag inte får det att fungera.

Comment

Efter lite noggrannare läsning av texten i länken du skickade såg jag följande.

- BenQ optimization in unlocking the flash chip, it should now be possible to read/write/erase the flash without any soldering or wire tricks, the drive is polled for the correct mtk unlocking status after power on, this only works for VIA cards and NForce boards atm

Verkar som man får investera i ett VIA-kort ändå.
                /Mvh

Comment

Ja, jag har stängt av och satt på Xboxen.
                  När man stänger av stannar växlingen mellan 0x51 och 0xD1.
                  När man slår på den igen fortsätter växlingen som tidigare.
                  Har ett Intel 82801FB/FW (ICH6/ICH6W) chipset i min dator, vilket dosflash ska stöda.
                  Får väl prova att köpa ett VIA 6421 kort om jag inte får det att fungera.
                  Jag har för mig att jag fick samma fel från början. Då berodde det på att jag hade fel portadress. Alltså de 4 siffror/bokstäver man skriver i dosflash-kommandot. Du är 100 på att du har rätt adress? Tog du den genom msinfo eller iPrep?

360 JTAG Backup Console
                  360 JTAGable Console

Comment

Efter lite noggrannare läsning av texten i länken du skickade såg jag följande.

- BenQ optimization in unlocking the flash chip, it should now be possible to read/write/erase the flash without any soldering or wire tricks, the drive is polled for the correct mtk unlocking status after power on, this only works for VIA cards and NForce boards atm

Verkar som man får investera i ett VIA-kort ändå.
                    /Mvh
                    Jaha där ser man. Läste det inte så noga själv heller. Men det är 300 välinvesterade kr iaf :P

360 JTAG Backup Console
                    360 JTAGable Console

Comment

En sak till som kanske borde stå med, på mitt nforce3 behövde jag bara starta xboxen en gång för att läsa/skriva firmware. Inget sätta på-stänga av-sätta på här inte.

Comment

Original inlägg av mackan2 Visa Inlägg
                        En sak till som kanske borde stå med, på mitt nforce3 behövde jag bara starta xboxen en gång för att läsa/skriva firmware. Inget sätta på-stänga av-sätta på här inte.
                        09. Skriv där "dosflash r XXXX 1 a0 1 4 C:\Original.bin 0" (utan citat-tecknen och där XXXX är ER SATA portadress) följt av Enter.
                        10. Ni ska då få ett felmeddelande i stil med "MTK Vendor Intro failed..." och sedan frågan YES/NO för att "resend the command". Välj Y för YES och sedan Enter.
                        11. Då ska det stå "Status: 0x7F. Starta då 360:n och ni kommer att märka att statusen ändras konstant mellan 0x51 och 0xD1.
                        12. Stäng då av Xboxen och starta den sedan omedelbart igen. Ni bör då få "Status: 0x73" och sedan "Reading Bank" 0-3...OK! Och sedan ett "Reading Finished! DataSum: xxxx".

Är det här du menar att man inte behöver göra steg 12? Man väljer alltså "Y" och "Enter" och sedan börjar den läsa av firmwaren direkt till mediat?

Som jag skrev så har jag en Samsung läsare i min box och det var en polares BenQ jag flashade. Den har jag ju inte här och kan testa själv dessvärre. Återkom gärna så uppdaterar jag guiden.

360 JTAG Backup Console
                        360 JTAGable Console

Comment

Så, fick mitt VIA-kort idag och nu fungerar det klockrent.
                          Provade även DosFlash32 i windows med bra resultat med, fast lite smidigare.

Comment

Så, fick mitt VIA-kort idag och nu fungerar det klockrent.
                            Provade även DosFlash32 i windows med bra resultat med, fast lite smidigare.
                            Jovisst är Dosflash32 mkt smidigare men samtidigt mkt osäkrare. Men kul att det funkade bra för dig med VIA kortet. Lira lugnt.

360 JTAG Backup Console
                            360 JTAGable Console

Comment

Att få över sitt serienummer från sitt original fw till det nya hackade är väl väldigt viktigt, men i guiden står det ej någonting om detta alls. Fixar programmet detta själv eller?

Comment

Original inlägg av Faur Visa Inlägg
                                Att få över sitt serienummer från sitt original fw till det nya hackade är väl väldigt viktigt, men i guiden står det ej någonting om detta alls. Fixar programmet detta själv eller?
                                "03. Kopiera in er "Original.bin"-fil från USB-minnet till den mappen ni väljer.
                                04. Där skall ni se en fil vid namn "Make iXtreme firmware.cmd". Dubbelklicka på den och ni bör få ett grönt "*** SUCCESS ***"-meddelande på skärmen om allt gått enligt planerna (kolla all text i rutan så ni inte fått något annat felmeddelande någon annanstans)."

^ de steget... det står även vilken key som använts när man kör iXtreme cmd'n.. men förutsätter ju att man läst ut orig.bin'en föståss... du kan även ta backup på nuffrorna via 360FW-Toolbox-46 tex (och dubbelkolla att det är samma siffror på både orginalet och patchade bin filen om man är riktigt nojjig)
                                Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X