Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Flasha liteon

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Original inlägg av superlinken Visa Inlägg
    Hej!
    Hur flashar jag min Lite-On från LT+1,0 till LT+ 2,0 med hjälp av Maximus Lizard 360? Finns det någon bra och tydlig guide på svenska som någon kan visa mig? Allt från att öppna upp xboxen, flasha tillbaks till original, uppdatera dash och sedan lägga in nyaste LT+2,0.
    Jag är mycket tacksam för all tydlig hjälp jag kan få. Är väldigt "grön" på det här...
    Mvh / Superlinken
    Lärde du dig inte engelska i skolan?

Lizard är rätt kass om jag ska vara ärlig, du behöver dock inte återställa till original innan du uppdaterar, du kan köra upp till 2.0 direkt sen uppdatera dashboarden
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

• Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
      Lärde du dig inte engelska i skolan?

Lizard är rätt kass om jag ska vara ärlig, du behöver dock inte återställa till original innan du uppdaterar, du kan köra upp till 2.0 direkt sen uppdatera dashboarden
      Varför anser du att "Lizard är kass"? Vad är det som är så dåligt med den i jämförelse med liknande produkter? Kan man verkligen lägga in 2,0 direkt? Flashar inte dashboarduppdateringen om läsaren till original då och man kan även bli bannad? Har hört att det ska vara mycket säkrare att först lägga in originalflashen och SEN uppdatera.

Comment

• Original inlägg av superlinken Visa Inlägg
        Varför anser du att "Lizard är kass"? Vad är det som är så dåligt med den i jämförelse med liknande produkter? Kan man verkligen lägga in 2,0 direkt? Flashar inte dashboarduppdateringen om läsaren till original då och man kan även bli bannad? Har hört att det ska vara mycket säkrare att först lägga in originalflashen och SEN uppdatera.
        Den tar inte bort flashen nej, det ryktas om att det är säkrare att återställa mellan, visst logiskt sett är det jue det, eftersom MS då inte får så mycket att säga till om, det vill säga det är lägre risk för liveban, men änsålänge har inte MS gjort någonting sådant...

Anledningen till att jag tycker att Lizard är kass är för att den är byggd att funka med Lizard Toolbox som i sig var (kanske fortfarande är, jag vet inte inte testat på skit länge) j*vligt buggig, när jag skulle testa en Lizard på jobbet krashade programmet flera gånger för mig, då i ett OS det sas att det var testat i, inte bra betyg i mina ögon... Sen är den j*vligt jobbig med att du måste pilla på en liten dosa med en display för att utföra i princip allt...

Xecuters produkter är bättre i mina ögon, även andra här på forumet delar min åsikt på den fronten att Xecuter produkterna funkar bättre mycket eftersom dom utvecklas i samarbete med Team Jungle som gör JungleFlasher (det bästa programmet för att flasha 360's med)
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

• Jag får väl fråga en gång till då...

Jag får väl fråga en gång till då...

Hur flashar jag min Lite-On från LT+1,0 till LT+ 2,0 med hjälp av Maximus Lizard 360? Finns det någon bra och tydlig guide på svenska som någon kan visa mig? Allt från att öppna upp xboxen, flasha tillbaks till original, uppdatera dash och sedan lägga in nyaste LT+2,0. Och, JA, jag vill även veta hur man flashar tillbaka till original innan jag uppdaterar dashboard! Och vad händer efter att jag uppdaterat min dashboard? Har jag helt plötsligt en NY ORIGINAL nyckel då? Tacksam för all hjälp. Inget snack om andra saker utan jag vill helt enkelt bara ha en guide som talar om hur jag ska göra.

Mvh /

Comment

• Jag har letat och hittar det inte, trots att jag vet att jag läst det här nånstans, så jag får fråga...
            Jag har en Lite-On DG-16DS4 9504 som jag tänkte flasha med LT2.0.
            Frågorna:
            1. Om jag har förstått det rätt så skall man ALLTID först uppdatera dashboard innan man flashar, för annars kommer M$ att flasha tillbaka till original vid uppdatering. Är detta riktigt?
            2. Gäller ovanstående även om jag aldrig kommer att spela online med den?
            3. Skall man alltid uppdatera till senaste dashboard, eller det finns nån som spärrar flashningen?
            4. Är det bara att plocka ned updaten från M$ eller det är andra modifierade som gäller?
            5. Kommer LT2.0 att spärra gamla utbrända spel? Jag menar om det finns nån verifiering i LT2.0 som man inte visste tidigare och att den då inte tillåter äldre "osäkra" spel spelas?
            6. Efter updaten kommer då min dvd-läsare heta 0272 istället för 9504, och jag skall då använda "LTPlus-0272-v2.0.bin"?
            7. Något annat som man behöver tänka på, förr skulle man löda, kapa banor och en massa annat för att få ut all data som behövs, men det gör man inte längre eller?

Hoppas att det inte är allt för självklara saker som jag frågar om, men hittar ingen uppdaterad guide/info om flashning av slim.
            Last edited by Game_Freak_se; 2011-11-17, 18:53.
            Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Comment

• 1. Ja
              2. ^
              3. Änsålänge ingen som spärrat flash helt...
              4. Kör den här: http://whipland.no-ip.org/.downloads/$SystemUpdate_13604.zip
              5. Allt ska funka...
              6. Yes, exakt
              7. Du får ut key utan lödningar och skit på slims, men du kan inte skriva till dom utan att antingen kapa banor eller borra i kretsen (olika beroende på vilken krets du har)
              Google is your friend!

Comment

• Uppdaterade till den från whipland, testade så att det gick att starta originalspel, och det fungerade.
                Kopplade upp den mot min dator, men får den inte i vendormode nu.
                Enligt JF tut. skall man nu välja fliken "DVDKey 32", välja slimkey-knappen, svara nej på om man vill skicka "unlock", svara ja på att skicka om vendor intro och då enligt infoskylten stänga ström och sätta på den igen inom en sekund. Då skall dummyfilen skapas.
                Hur jag än försöker så hamnar den inte den inte i vendorläge utan misslyckas.
                Jag har en MXIC-krets så jag bör ju kunna låsa upp den med motstånd, men jag måste väl ha ur min dummy-fil först eller?
                Jag läste ur nyckeln innan jag uppdaterade till senaste dashboard så den har jag sparad. Räcker det med den eller?

Suck, så trött jag blir på mig själv....
                Om jag orkat läsa vidare i tut. så hade jag sett att det är ju för f*n nu jag skall använda kapad bana/motstånd fö att få den i vendormode!!
                Sorry, får fortsätta imorgon =)
                Last edited by Game_Freak_se; 2011-11-18, 00:28.
                Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

Comment

• Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
                  Uppdaterade till den från whipland, testade så att det gick att starta originalspel, och det fungerade.
                  Kopplade upp den mot min dator, men får den inte i vendormode nu.
                  Enligt JF tut. skall man nu välja fliken "DVDKey 32", välja slimkey-knappen, svara nej på om man vill skicka "unlock", svara ja på att skicka om vendor intro och då enligt infoskylten stänga ström och sätta på den igen inom en sekund. Då skall dummyfilen skapas.
                  Hur jag än försöker så hamnar den inte den inte i vendorläge utan misslyckas.
                  Jag har en MXIC-krets så jag bör ju kunna låsa upp den med motstånd, men jag måste väl ha ur min dummy-fil först eller?
                  Jag läste ur nyckeln innan jag uppdaterade till senaste dashboard så den har jag sparad. Räcker det med den eller?
                  det räcker med den ja... underligt att den inte vill nu då, för att låsa upp måste du i vilket fall som gå in i vendor mode... vad har du den kopplad mot?
                  Google is your friend!

Comment

• Som jag editerade ovan inatt så fortsatte jag att läsa vidare i tuturial och såg då att det fanns en speciell del för "locked 0272".
                    Under tiden så han du Swizzy svara och nu blev jag osäker igen, heheh.
                    Är "russian hack" med kapning av bana + 10 ohms motstånd för att sätta i vendormode eller vad är den till för?
                    på sid 207 är rubriken "LiteOn Slim FW Ver. 0225, Locked 0272, 0401, 1071" och man gör som ovan för att få ut dummy.bin o.s.v. - Detta fungerar inte för mig.
                    på sid 234 är rubriken "Locked Slim LiteOn Drives" där man skall använda russian hack.

Skall det fungera att få den i vendormode UTAN russian hack?

Förvirrad innan och inte blev det bättre av det här...

Såg ett klipp på youtube av russian hack och där trycker de på "outro / ATA reset" innan slim unlock. Kan det vara så att jag fastnat på nåt sätt innan? Vågar ju knappt trycka på några knappar när man inte vet vad de gör, utan följer slaviskt guider!!
                    Last edited by Game_Freak_se; 2011-11-18, 10:27.

Comment

det räcker med den ja... underligt att den inte vill nu då, för att låsa upp måste du i vilket fall som gå in i vendor mode... vad har du den kopplad mot?
                      Kör direkt mot ett ASUS M2N-MX SE PLUS moderkort, skulle tro att det är NVIDIA chipset på det.

Har inte haft problem alls med det tidigare med andra läsare.
                      Jag vet att det står att 0272 är känsligt för "dåliga" SATA, men då borde väl dvd:n inte hittas alls eller?

Har även provat på ett ASUS M4N78 PRO med NVDIA chipset på med exakt samma fel...
                      Känns som om dvd:n verkligen låst sig...

Ska det gå att sätta maskinen i vendorläge utan att kapa banan där jag i ett senare skede ska proba, eller är det när jag probar den som jag sätter den i vendorläge?

Comment

Kör direkt mot ett ASUS M2N-MX SE PLUS moderkort, skulle tro att det är NVIDIA chipset på det.

Har inte haft problem alls med det tidigare med andra läsare.
                        Jag vet att det står att 0272 är känsligt för "dåliga" SATA, men då borde väl dvd:n inte hittas alls eller?

Har även provat på ett ASUS M4N78 PRO med NVDIA chipset på med exakt samma fel...
                        Känns som om dvd:n verkligen låst sig...

Ska det gå att sätta maskinen i vendorläge utan att kapa banan där jag i ett senare skede ska proba, eller är det när jag probar den som jag sätter den i vendorläge?
                        Den ska gå in i vendor mode även om den är låst... det "låsta" läget är SPI lock (status 0x8C)

Din chipset är troligen inte fullt kompatibel med 0272... som du själv säger är det lite kinkigt

Russian hack är att du kapar en bana och kortsluter en punkt mot GND och har ett motstånd på 10-12ohm
                        Google is your friend!

Comment

Den ska gå in i vendor mode även om den är låst... det "låsta" läget är SPI lock (status 0x8C)

Din chipset är troligen inte fullt kompatibel med 0272... som du själv säger är det lite kinkigt

Russian hack är att du kapar en bana och kortsluter en punkt mot GND och har ett motstånd på 10-12ohm
                          Min tanke var att det kanske inte gick att få den i vendormode UTAN att kapa banan, för det har jag inte gjort ännu.

Comment

Min tanke var att det kanske inte gick att få den i vendormode UTAN att kapa banan, för det har jag inte gjort ännu.
                            Ok, nää, det spelar ingen roll om du kapat banan eller ej... den ska gå in i vendor mode när du skickar intro /device ID till läsaren
                            Google is your friend!

Comment

• Ok, ska prova med deltaco sata>USB, har ett par olika modeller av dem, annars skiter jag i det...
                              Synd att man inte flasha den när den var 9504, för då hade man i alla fall kunnat spela alla de gamla spelen om man gav fan i atta uppdatera dashboard....
                              Men 99% av allt jag hittade var att man ALLTID skall uppdatera innan flash.

En förhoppningsvis sista fråga:
                              Skall den kapade banan byglas igen efter flashning eller det behövs inte?
                              Last edited by Game_Freak_se; 2011-11-19, 12:28.

Comment

• tjena jag har flashat en 83850 v1 till Lt+2.0 utan problem vad jag kan se i Jf. men jag kan enbart köra orginalskivor nu.
                                jag la in senaste updaten via usb och flashade sedan senaste Lt fw.
                                nån som kan se nått fel?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

JungleFlasher 0.1.89 Beta (284)

Session Started Fri Nov 18 18:05:16 2011

This is a Wow 64 process running on 2 x 64 bit CPUs

portio64.sys Driver Installed

portio64.sys Driver Started, thanks Schtrom !

Found 4 I/O Ports.

Found 1 Com Ports.

Found 8 windows drives C: D: E: F: G: H: I: J:

Found 1 CD/DVD drives J:

Drive is Lite-On..

Key found in KeyDB at record (1 - org till lt+v2.0)

Key is: 0F83681824F7C4B117E439A8D0Axxxxx

Key has been tested and verified, thanks C4eva !

Drive is Lite-On..

Key found in KeyDB at record (1 - org till lt+v2.0)

Lite-On barcode found, key verified, thanks C4eva !

0000: 05 80 00 32 5B 00 00 00 - 50 4C 44 53 20 20 20 20 ...2[...PLDS

0010: 44 47 2D 31 36 44 32 53 - 20 20 20 20 20 20 20 20 DG-16D2S

0020: 30 32 35 31 30 43 20 20 - 00 00 00 00 00 00 00 00 02510C ........

0030: 00 00 00 00 00 00 00 00 - 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

0040: 00 00 00 00 00 00 00 00 - 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

0050: 00 00 00 00 00 00 00 00 - 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

0000: 05 80 00 32 5B 00 00 00 - 50 4C 44 53 20 20 20 20 ...2[...PLDS

0010: 44 47 2D 31 36 44 32 53 - 20 20 20 20 20 20 20 20 DG-16D2S

0020: 30 32 35 31 30 43 41 30 - 41 30 44 36 30 38 43 47 02510CA0A0D608CG

0030: 37 33 38 38 30 38 30 30 - 33 34 38 20 20 20 00 00 73880800348 ..

0040: 00 00 00 00 00 00 00 00 - 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

0050: 00 00 00 00 00 00 00 00 - 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

Inquiry String saved to C:\Users\Infowars\Pictures\fredde\Inquiry.bin

0000: C0 85 00 00 00 00 00 00 - 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

0010: 00 00 00 00 44 36 30 38 - 43 47 37 33 38 38 30 38 ....D608CG738808

0020: 30 30 33 34 38 20 20 20 - 00 00 00 00 00 00 32 30 00348 ......20

0030: 31 35 43 30 20 20 4C 50 - 53 44 20 20 20 20 47 44 15C0 LPSD GD

0040: 31 2D 44 36 53 32 20 20 - 20 20 20 20 20 20 20 20 1-D6S2

0050: 20 20 20 20 20 20 20 20 - 20 20 20 20 20 20 00 00 ..

0060: 00 00 00 0B 00 00 00 04 - 00 02 06 00 00 00 00 00 ................

0070: 00 00 00 00 00 00 00 00 - 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

0080: 03 00 78 00 78 00 E3 00 - 78 00 00 00 00 00 00 00 ..x.x...x.......

0090: 00 00 00 00 00 00 00 00 - 02 02 00 00 68 00 00 00 ............h...

00A0: 00 00 00 00 00 00 00 00 - 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

00B0: 20 20 00 00 ..

Identify String saved to C:\Users\Infowars\Pictures\fredde\Identify.bin

0000: 44 36 30 38 43 47 37 33 - 38 38 30 38 30 30 33 34 D608CG7388080034

0010: 38 20 20 20 FF FF FF FF - FF FF FF FF FF FF FF FF 8 ............

0020: FF FF FF FF FF FF FF FF - 41 30 FF FF FF FF FF FF ........A0......

0030: FF FF FF FF FF FF FF FF - FF FF FF FF FF FF FF FF ................

0040: FF FF FF FF FF FF FF FF - FF FF FF FF 41 30 FF FF ............A0..

Serial String saved to C:\Users\Infowars\Pictures\fredde\Serial.bin

Dummy.bin file saved to Dummy.bin

Loading firmware from buffer

Inquiry string found

Identify string found

Drive key @ 0xA030 0F83681824F7C4B117E439A8D0Axxxxx

Firmware Osig: [PLDS DG-16D2S 0251]

Firmware is:

Key database updated

Auto-Loading firmware file C:\Users\Infowars\Desktop\JungleFlasher v0.1.89 Beta (284)\firmware\LTPlus-025-v2.0.bin

MD5 hash: 0264149996f783b54629c1598072e50e

Genuine LT plus v2.0

Drive key @ n/a FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Firmware Osig: [PLDS DG-16D2S 0251]

Firmware is: LT-Plus 2.0

Spoofing Target

DVD Key copied to target

Target is LT - ID strings not copied to Target

Serial data already matches

Target rev is LT 02510C, serial info not copied

Sending Lite-On-Erase request to port 0x9C00

..............

Drive returned Status 0x0

.....

Serial flash found with Status 0x72

Manufacturer ID: 0xC2

Device ID: 0x11

Flash Name: MXIC(MX25L2005)

Flash Size: 262144 bytes

Getting Status from port 0x9C00

SPi flash found with Status 0x72

Sending Chip Erase to Port 0x9C00

Erasing:

Writing target buffer to flash

Writing Bank 0: ................

Writing Bank 1: ................

Writing Bank 2: ................

Writing Bank 3: ................

Flash Verification Test !

Reading Bank 0: ................

Reading Bank 1: ................

Reading Bank 2: ................

Reading Bank 3: ................

Write verified OK !

Sending Vendor Outro to port 0x9C00

Drive is Lite-On..

Key found in KeyDB at record (1 - fredde)

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :(
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X