Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamecube kan starta nerladdade spel!

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Gamecube kan starta nerladdade spel!

===============
    Edit: Nu har det äntligen kommit en fungerande chip till Gamecube, så man kan köra spel från mini-dvd-r eller dvd-r skivor

Mer om det i forumet:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=19178

Prylar i webshoppen:
    http://www.psxcare.com/section.php?xSec=29

Viperchip downloads:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=20019
    ===============

Nu har det publicerats sådan programvara och information som gör att man kan ladda både kommersiella spel och hemgjorda program över nätverket från sin PC och köra dom på en GameCube med nätverksadapter.

Man behöver spelet Phantasy Star Online, vilket utnyttjas för att ladda in en "bootloader" som i sin tur kommunicerar med ett program man kör i sin PC för att ladda spelets image över nätverket.

Från max************:

How to load Gamecube games over a LAN
    posted by malloc at 05:18 pm on 13-10-2003
    How to load Gamecube games over a LAN

Written by B0B - some text taken from the PSUL documentation

Files needed:
    =============

. PSUL 1.1 - Gamecube Code Uploader (c) Titanik/CZN
    . EUR-ACL1.EXE - ******* PC Animal Crossing Loader 1.1
    . EUR-ACL1.DOL - ******* GC Animal Crossing Loader 1.1
    . EUR-ACGC.GCM - Animal Crossing image

Extra Hardware/software needed:
    ===============================

. Phantasy Star Online 1&2 'PSO' (USA,JAP,EURO)
    . Nintendo Broadband Adapter,
    . PC to GameCube cable (UTP CAT5),
    . PC Ethernet card

Initial Setup:
    ==============

In Windows, Go to Control Panel/Network/LAN Connection/TCPIP properties
    and change the PC IP address to 192.168.1.100, subnet should be 255.255.255.0

In Phantasy Star Online..

1) In Main Menu, go to Options -> Network Option -> Provider Option
    2) Go to Network Setup in the Network Setup Menu
    3) In Select network Information settings, hit Edit
    4) In Edit ISP name, you don't need to change anything
    5) In Ethernet settings, choose
    - Manually set an IP address
    - Do not automatically disconnect
    6) In IP address manual-settings put
    - IP address: 192.168.1.32
    - Subnet mask: 255.255.255.0
    - Default router: 192.168.1.100
    - Primary DNS: 192.168.1.100
    - Secondary DNS: leave it blank
    - DHCP Hostname : Not set
    7) In Browser settings, you don't need to change anything
    8) Hit save to save all the net info, and you can go back to main menu.

First connection
    ----------------
    The purpose of the first connection is to let PSO save the user info into
    the memcard so you don't have to enter them every time... If you already
    played PSO online, you don't need to do that.

In Windows, open up Command Prompt/DOS

- run psul -s
    - In Main Menu, choose Online game, and create a new character
    - Enter any Serial Number, Access Key and Password (you won't have to
    remember them), and skip the useless menus
    - Save the Password to the memory card when prompted
    - The GC should connect to the PC and you should get this message on PC :
    Saving user info on memory card...
    Done... Now everything should be set up!!

To upload a Gamecube game:
    ==========================

In windows, Create a desktop icon for PSUL.EXE, and EUR-GCAL.EXE, then you can drag the loader file and the game files over the desktop icons to upload them to the Gamecube.
    If you dont do that, then you have to go into Command Line DOS to use them.

- Drag the gamecube game image onto the EUR-GCL1.EXE icon, to initiate sending.
    (or From DOS Run: EUR-GCAL.EXE EUR-ACGC.GCM)

- Start psul with the file EUR-ACL1.DOL (by dragging EUR-ACL1.DOL onto the PSUL icon)
    - Turn on Gamecube and load Phantasy Star Online,
    - Go into Online gaming, and choose the character you made. PSO will
    then connect to the PC and loader will be uploaded and run.

- The ******* intro will boot on GC, you can change boot method
    from A/B using D-pad. Press START to boot.

If everything is working correctly the DOS screen will begin
    to fill with dots. The TV screen should go from loading, black,
    Red Nintendo Logo, black screen, sound, title screen, music.

On some sytems the entire game will load in 1 minute, on other
    systems this process may take several minutes! Please be patient,
    As long as dots are filling the DOS screen then Animal Crossing
    is loading.

If you are having problems with hanging, or the console is filling
    up with X's and transfer rate is very slow, try using the delay
    switch to slow down transfer rate from PC.

Delay usage from command line: eur-acl1.exe eur-acgc.gcm -d10 -f16
    Delays for 10ms every 16 packets.

If no -f switch is given the frequency of delay will default to
    every one packet which is far slower and perhaps no more reliable
    that a given frequency value. Experiment to find the optimum
    settings for your system if you are having long loading times.
    Last edited by Hansi; 2004-12-30, 21:16. Anledning: ...lade till info om viperchip...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

===============
    Edit: Nu har det äntligen kommit en fungerande chip till Gamecube, så man kan köra spel från mini-dvd-r eller dvd-r skivor

Mer om det i forumet:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=19178

Prylar i webshoppen:
    http://www.psxcare.com/section.php?xSec=29
    ===============

Svensk översättning av mig själv:

Hur man laddar GameCube spel över en LAN anslutning

Skriven av BOB - viss text tagen från dokumentationen till PSUL

Filer som behövs:
    =============
    . PSUL 1.1 - Gamecube Code Uploader (c) Titanik/CZN
    . EUR-ACL1.EXE - ******* PC Animal Crossing Loader 1.1
    . EUR-ACL1.DOL - ******* GC Animal Crossing Loader 1.1
    . EUR-ACGC.GCM - Animal Crossing image

Extra Hård/mjukvara som behövs:
    ===============================
    . Phantasy Star Online 1&2 'PSO' (USA,JAP,EURO)
    . Nintendo Bredbandsadapter,
    . Nätverkskabbel mellan PC och GameCube (UTP CAT5),
    . PC Ethernetkort

Grundläggande Inställningar:
    ============================

I Windows:

Gå till kontrollpanelen, Nätverk, Lokal Nätverksanslutning, TCPIP Egenskaper. Ändra IP-adress till 192.168.1.100 med subnet 255.255.255.0

I Phantasy Star Online:

1) I huvudmenyn, välj Options -> Network Option -> Provider Option
    2) Gå till Network Setup i menyn Network Setup
    3) I Select network Information inställningarna, välj Edit
    4) I Edit ISP name behöver du inte ändra något
    5) I Ethernet settings, välj
    - Manually set an IP address
    - Do not automatically disconnect
    6) I IP address manual-settings skriv följande:
    - IP address: 192.168.1.32
    - Subnet mask: 255.255.255.0
    - Default router: 192.168.1.100
    - Primary DNS: 192.168.1.100
    - Secondary DNS: lämna det tomt
    - DHCP Hostname : Not set
    7) I Browser settings behöver du inte ändra något
    8) Välj save för att spara nätverksinställningarna och gå tillbaka till huvudmenyn.

Hur man upprättar anslutningen första gången
    --------------------------------------------
    Den första gången man ansluter låter man Phantasy Star Online spara användarinställningarna till minneskortet så att man inte måste mata in dom varje gång. Om du redan varit online med PSO så kan du hoppa över detta steg.

Öppna ett DOS fönster i Windows (Start->run->cmd eller start->run->command. Run=Kör i svensk Windows.

- kör psul -s
    - I Main Menu, välj Online game, och skapa en ny karaktär
    - Ange valfritt Serial Number, Access Key och Password (du måste inte komma ihåg dom) och hoppa över alla onödiga menyer
    - Spara lösenordet på minneskortet när du får upp det valet
    - Din GameCube skall nu ansluta till din PC och du bör få detta meddelande på din PC:
    Saving user info on memory card...

Klart...Nu skall alla inställningar vara klara!!

Hur man laddar in ett Gamecubespel:
    ===================================

Skapa en desktopikon för PSUL.EXE och EUR-GCAL.EXE, sedan kan du göra drag&drop med loaderfilen och dina spelfiler direkt till ikonerna på skrivbordet för att ladda upp spelen till din gamecube. Om du inte gör så måste du använda kommandorader i DOS för att använda dom.

- Dra en imagefil med ett gamecubespel till ikonen för EUR-GCL1.EXE för att påbörja överföringen. (Använder du DOS så skriver du EUR-GCAL.EXE EUR-ACGC.GCM)

- Starta psul med filen EUR-ACL1.DOL (genom att dra EUR-ACL1.DOL till PSUL ikonen)
    - Sätt på din Gamecube och starta Phantasy Star Online
    - Gå in i Online gaming, och välj karaktären du skapade. PSO kommer att ansluta till din PC och loadern kommer överföras och starta.

- Euroasia introt kommer starta, du kan ändra bootmetod mellan A/B med D-paden. Tryck på START för att boota.

Om allt fungerar korrekt kommer DOS fönstret fyllas med prickar. TV-skärmen kommer visa. Loading, bli svart, Röd Nintendo Logo, bli svart, ljud, title screen, musik.

På vissa system startar spelet på 1 minut, på andra system tar det flera minuter. Ha tålamod. Så länge prickarna kommer upp i DOS-fönstret så pågår överföringen.

Om du har problem med hängningar, eller om du får upp massor med "X" och överföringen går långsamt så prova kommandoradsparametern för delay för att sakta ner överföringshastigheten.

Exempel på delayparamter:
    eur-acl1.exe eur-acgc.gcm -d10 -f16
    Pausa 10ms efter varje 16 paket.

Om du inte använder växeln -f så kommer pausen mellan varje paket, vilket är mycket långsammare men antagligen inte säkrare än något annat värde på f. Experimentera för att hitta den bästa inställningen för ditt system.
    Last edited by Hansi; 2004-12-29, 20:54. Anledning: ...lade till info om viperchip...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

PSOLoad version 1.1

Om du är registrerad användare i forumet kan du ladda hem PSOLoad 1.1 här
      Attached Files

Comment

Om du är registrerad användare i forumet kan du ladda hem Animal Crossing Loader 1.1 (EUR-ACl1) här:
        Attached Files

Comment

Nice översättning Hansi!

Tänkte bara fråga ifall det då finns någon möjlighet att köra exempelvis NTSC spel på en PAL maskin då genom detta tricket?

/TraZer

Comment

Originally posted by TraZer
            Nice översättning Hansi!

Tänkte bara fråga ifall det då finns någon möjlighet att köra exempelvis NTSC spel på en PAL maskin då genom detta tricket?

/TraZer
            Jag ser ingen anledning till att det INTE skulle fungera. Är inte den "releasade" versionen av Animal Crossing som detta trick ursprungligen var till för en NTSC version? Isåfall fungerar det garanterat :-)

Comment

Jag ser ingen anledning till att det INTE skulle fungera. Är inte den "releasade" versionen av Animal Crossing som detta trick ursprungligen var till för en NTSC version? Isåfall fungerar det garanterat :-)
              Tackar för informationen!

Då vill det bara till att man skaffar sej en bredbandsadapter och PSO till kuben, kruxet är bara det att bredbandsadaptern verkar vara lite svår att få tag på just nu... ni får möjligtvis inte in några?

/TraZer

Comment

Jag får väl jaga rätt på lite adaptrar och PSO innan dom tar helt slut...och sälja ett litet "paket" :-)

Comment

Tycker jag låter som en riktigt bra idé!!

/TraZer

Comment

Phantasy Star Online

Bredbandsadapter

Comment

Lade precis min beställning men upptäckte att de redan var slut på lager, hur lång tid tar det innan ni får in nya tror du? :\

/TraZer

Comment

Distributören jag beställde av skulle få in en leverans nästa vecka. Dom har tydligen varit bristvara en tid, så det lär vara rykande åtgång.

Comment

Det känns som att brandväggar och dylikt kan ställa till det! vet du något om det Hansi?
                          ~~~~~Ps2~~~~~

Comment

Originally posted by Gatufight
                            Det känns som att brandväggar och dylikt kan ställa till det! vet du något om det Hansi?
                            Ja, har man inte konfigurerat brandväggen så att trafiken mellan pc:n och gamecuben släpps igenom så blir det garanterat problem...Men det är ju bara att rycka bort bredbandet och stänga av brandväggen. Du behöver ingen brandvägg när du bara kör lokalt nätverks...

Comment

Ett trevligt litet GUI som snart kommer för just detta trick
                              http://www.rypp.net/

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X