Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PSP G.P.S modulen (PSP-290)

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• PSP G.P.S modulen (PSP-290)

Då har man skaffat en ny leksak tack vare Hansi

Tänkte vi i denna tråd kunde Diskutera och kanske komma på skojjiga saker kring detta tillbehör. ( Om Hansi orkar klistra eller så )

Jag har precis fått tag på denna mojäng men jag tänkte vi alla kunde hjälpas åt att få produkten att fungera här i Sverige så alla hjälpsamma svar o funderingar emottages tacksamt

Folk med erfarenhet är givet välkomna

3 stegs Guide för hur du får det att fungera med Deniskas MapThis program
    Ansvarsavsägelse: Jag tar inget som helst ansvar för om din PSP kommer fungera efter denna guide, det fungerade för mig och jag följde mina steg medans jag gjorde denna guide, så så länge du inte "hoppar" över något eller strular till det "bör" det fungera för dig med.

Vad du behöver: En PSP med Custom Firmware 3.52 M33-2 + GPS modulen (PSP-290) samt en PC med internetanslutning. ( Ett stort minneskort beroende på hur stor kartdel du vill ladda ned, jag tog ett stort område och fick vänta 12 timmar på att ladda ned 1.5Gb data inehållande kartor. )

Steg 1 - Extrahera egna .prx filer för att få USB + GPS funktionerna att fungera i MapThis.

För att få igång GPS modulen på din PSP måste du först extrahera två .prx filer från din PSP som heter: usbacc.prx and usbgps.prx
    Denna guide hjälper dig med detta.

Först och främst skall Du koppla in en USB sladd till er PSP från er PC och sedan "Kallboota" starta er PSP medans Du håller ned R1 knappen, detta tar Dig in i en Recoverymeny och väl inne där skall Du välja Advanced och aktivera Toggle USB (Flash0) när detta är gjort har Du öppnat Flash0 minnet så ni kommer åt den via Din PC.

Nu skall Din PSP dyka upp som en flyttbar enhet ( i Mitt fall enhet G: )
    Väl inne på PSPns minne går Du in i katalogen som heter kn och i den skall Du kopiera "inte flytta" filerna usbacc.prx and usbgps.prx och spara dem på Din PC för senare bruk.

Jag har gjort en liten flashguide ni kan se här: Klicka här för att se videoguiden
    Steg 2 - Generera egna kartor.

OBS!! Detta steg är under uppbyggnad, det tar lite tid att göra Flashguider men ni som är otåliga kan följa dessa guider så länge.

Tack xodx för dessa:
    Kartor gör du med programet gmdl som du kan tanka här:
    http://www.in7ane.com/psp/
    OBS! Jag kommer använda denna fil i Guiden gmdl0.4.18a.zip <- Texten är klickbar

Här kan du se min flashguide för hur man gör: *OBS! Denna är på engelska, svenska kommer strax.
    Http://www.vampire.se/misc/PSP/flash...s_us/index.htm
    Här kan du läsa lite om hur du gör kartorna:
    http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=60230

Steg 3 - Sammanfoga MapThis med .prx filerna samt lägga in kartorna.

Nu när du har genererat egna kartor och extraherat dina .prx filer är det dags för det roliga, att få allt att fungera ihop.

Till detta steg i guiden behöver du:
    1. Ladda ned denna fil: MapThis0499_beta.rar

2. Dina egenextraherade kartor i en katalog som heter maps om du inte gjort det innan.

3. Dina två egenextraherade .prx filer.

Klicka här för att komma till flashguiden för att få allt att samspela.
    Övrigt nyttigt:
    Då jag nu sitter och Hjälper MapThis skapare Deniska med att översätta o buggtesta samt komma med förslag på kommande versioner av MapThis tänkte jag dela med mig lite mer gobitar till mina Svenska vänner här

Jag har översatt och gjort en Custom configfil för just Sverige + gjort en Custom bild för menyerna på Svenska.

Bild:

Sverige: Configuration + Hjälpfil Version 1.0 by Pendragon - [config.txt v1.0] - [help.txt v1.0]

Filmer:
    MapThis testas med vanliga kartor och sen med Hybrid/Satelit och sist hastighetsvarning som är satt till 90 Km/h
    http://www.youtube.com/v/bgi8w5-JobM

Sen en liten glutt på normala kartor, satelit/hybrid + menyerna
    http://www.youtube.com/v/n5JyqNKUahQ
    Länk till Webshoppen där GPS modulen går att köpa: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=619&xSec=64
    Fortsättning följer! Stay tuned

MapThis med Holux M1000 GPS enhet + Egentillverkad kabel:
    Tack vare Hansi på PSXCare har jag fått en Holux M1000 GPS enhet och en Fjärrkontrollskabel till en PSP att laborera med, Det jag lyckades åstakomma med det var en egentillverkad kabel som inte bara för vidare signalerna från GPS enheten utan även laddar både min PSP och GPS modul samtidigt.

Laddningen sker genom en svart kabel som slutar i en USB hane som stoppas in i en Ciggarettuttags USB omvandlare som har en USB hona monterad i andra änden. Denna mojäng stoppar man in i bilens ciggarettuttag så ger den ström till USB enheter.

Kabeln modifierade jag så den lyser upp en blå LED då den har en extern strömkälla inkopplad och laddar både PSP och GPS modul. Det jag däremot skippade på prototypen var en kabel som för vidare ljudet från min PSP till Bilstereon eller liknande.

Attached Files
    30
    Ja det är ju Störtbra att ha i Bilen!
    73.33%
    22
    Varför då ? Finns ju karta och Kompass!
    26.67%
    8
    Last edited by Pendragon; 2007-09-04, 16:49.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Vad fick du betala för den?
    Finns det kartor och sånt eller? Svenska alltså =)
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

Comment

Original inlägg av SlayerX_ Visa Inlägg
      Vad fick du betala för den?
      Finns det kartor och sånt eller? Svenska alltså =)
      Jag fick Personalrabatt av Hansi *skratt* hur mycket avslöjar jag aldrig, inte ens under tortyr Han tar annars 800 Kr för den i Webshoppen!

Länk till produkten i Webshoppen på PSXCare: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=619&xSec=64

Angående Kartor etc. så har jag inte hunnit kika så mycket på den, men flest grejjer innan han dör vinner hette det visst *garvar*

Nej jag testade Kameran jag fick samtidigt till min PSP aldeles nyss, har inte hunnit packa upp GPS modulen o testat ännu, har inga program med kartor eller så

Hoppas på lite hjälp av någon som hunnit testa mer än mig om jag inte hinner före

Actionshot 1:
      Last edited by Pendragon; 2007-07-26, 19:17.
      / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Comment

Det här låter inte illa!
        Har du testat nåt?

Comment

Original inlägg av daydreamer Visa Inlägg
          Det här låter inte illa!
          Har du testat nåt?
          Japps, kameran funkar finfint även utan programmet Go!Edit som jag postat i en annan tråd om, GPS modulen sitter fint på plats den med o blir ljummen men PSPn måste ha ett program till den för att den skall "Göra grejjer"
          MGS spelet kan man ragga nya karaktärer i tydligen men jag vill ju se vart jag är på en karta o inte spela spel

Har inte fått igång den ännu o skrivit ett e-brev till Sony o kikat om jag kan få lite "Support"
          / Pendragon

Comment

Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
            GPS modulen sitter fint på plats den med o blir ljummen men PSPn måste ha ett program till den för att den skall "Göra grejjer"
            MGS spelet kan man ragga nya karaktärer i tydligen men jag vill ju se vart jag är på en karta o inte spela spel

Har inte fått igång den ännu o skrivit ett e-brev till Sony o kikat om jag kan få lite "Support"
            Till gps:en behöver du ett program som heter Map This, jag tror du vet var du kan hitta det

För att göra kartor använder du ett program som heter gmdl (google map download). Kartorna hämtas alltså från google så det är inga problem att få ner Sverigekartor.

Jag hoppas att detta kan göra ditt liv lite enklare

Comment

Original inlägg av xodx Visa Inlägg
              Till gps:en behöver du ett program som heter Map This, jag tror du vet var du kan hitta det

För att göra kartor använder du ett program som heter gmdl (google map download). Kartorna hämtas alltså från google så det är inga problem att få ner Sverigekartor.

Jag hoppas att detta kan göra ditt liv lite enklare
              Japps
              Map this har jag laddat ned men den inehöll ingen readme elelr .txt fil alls o är lite knepig.... har inte fått igång den.

Har besökt ett danskt forum där de har massor med länkar till behövliga applikationer men många viktiga länkar är "Trasiga" *Mutter

Så den som har lyckats o få igång något åt gps modulen får gärna skriva steg för steg o länka till program eller så

Skulle upskattas oerhört då vi på detta forum älskar information
              / Pendragon

Comment

Börjar se ett ljus i tunneln
                Postar lite info o börjar testa så fort jag hinner.

Kikade in på Deniskas sida o hans forum och lyckades hitta en länk som inte var trasig har även reggat mig hos honom o ställt en fråga om hur

MAP THIS! version 0.461S (beta) with support for PSP-290 GPS accessory

Update:
                Using the 3.02+ fw prx modules seem to slightly speed up the satellite acquisition, as they "memorize" the latest known location and use for faster "warmup" next time. To generate 3.03 prx modules you'll need to use C+D psar dumper with 3.03 FW update psar and user "dump w/o decryption" option..

DIGG THISThis is the first beta version to support Sony's original GPS accessory (PSP-290)
                This version does not have support for generic gps receivers.

Get it here:
                http://deniska.dcemu.co.uk/bin/MapThis_0461S_beta.rar

Länken fungerade inte för mig men denna gör det:
                http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/att...9&d=1173991847
                /Pendragon
                NEW FEATURES:
                - GPS-290 support (dhaa :-)
                - GPS info screen with satellite data
                - Screen rotation in map mode
                - Trip reset option added to menu. Trip data does not get reset when you switch to map mode.
                - Fixed a bug in TRACK UP mode. (should not switch the mode when approaching to map's boundaries.

NOTE: some features, like gps data re-play & wifi-download are disabled in this version...

INSTALLATION:This version must be ran under 3.03 custom kernel!
                It was briefly tested with 3.03 OE-B custom firmware, but may work with older custom FW version (although installation may vary)

1) Copy mapViewer folder in to /PSP/GAME303/

2) Put usbacc.prx & usbgps.prx in MapViewer folder. Note that prx files are not supplied with this distribution.
                I tested with usbacc.prx from 2.71 FW distribution and usbgps.prx bundled with Maplus software.
                You can try using usbgps.prx from 2.71 FW, but it seems to have a problem reporting negative longitude;
                so if you are in Europe and Asia it may work for you... (the 3.03 FW usbgsp.prx does not seem to work for me)

3) Generate a map for your area with gmdl tool and copy it inside the maps folder.

4) Attach the usb gps-290 accessory and you should be good to go...

CONFIGURATION:added new variable to config.txt:
                INITLOCATION=1
                It should accept values 0,1,2 which may affect the initial satelite lookup algorithm..
                Play with the values and see if it make any difference...
                ------------------------------------------------
                Special thanks to people who donated money and time to this project.
                ------------------------------------------------

A few notes about the receiver:
                The unit that I got from Play Asia seems to have a pretty bad sensitivity (compared to holux gpslim236). It would take ~5 minutes to get the first fix and frequently drop the connection. My holux receiver would connect withing 45 seconds and never drop the fix under the same conditions, scoring much better precision too.
                Please let me know if you experience same problems with PSP-290....
                Last edited by Pendragon; 2007-07-31, 19:17.
                / Pendragon

Comment

Jo jag har själv gps:en, och har fått den att fungera bra. Men nu när jag uppgraderade från 3.10 oea till 3.52 m33 får jag den inte att fungera längre
                  Vad jag har förstått har även du den fw:n Pendragon, så du kan ju hojta till om du får det att fungera

Comment

Jo jag har själv gps:en, och har fått den att fungera bra. Men nu när jag uppgraderade från 3.10 oea till 3.52 m33 får jag den inte att fungera längre
                    Vad jag har förstått har även du den fw:n Pendragon, så du kan ju hojta till om du får det att fungera
                    Jag har ju en PSP till som kör 3.03 OE-C så kan vi kanske stråla ihop lite info kan vi tilsammans hitta på något kuligt.

Jag har reserverat ett minneskort på 500Mb för ändanmålet
                    Kan du på något sätt kasta över en fullt fungerande för 3.03-3.10 config med filer o allt vore det guld värt.
                    Kan kika om man kan lägga dem i game150 mappen eller så eller byta lite prx filer.

Men om du kunde skicka en hemlig länk eller så så vore det uppskattat
                    mitt nick +77@hotmail.com så har du min skräp e-post
                    / Pendragon

Comment

Jag har ju en PSP till som kör 3.03 OE-C så kan vi kanske stråla ihop lite info kan vi tilsammans hitta på något kuligt.

Jag har reserverat ett minneskort på 500Mb för ändanmålet
                      Kan du på något sätt kasta över en fullt fungerande för 3.03-3.10 config med filer o allt vore det guld värt.
                      Kan kika om man kan lägga dem i game150 mappen eller så eller byta lite prx filer.

Men om du kunde skicka en hemlig länk eller så så vore det uppskattat
                      mitt nick +77@hotmail.com så har du min skräp e-post
                      Jag vet inte om det är så mycket hemligt men det enda du behöver finns i map this-mappen som du hade laddat ner. Visst tog du den senaste versionen, 0.499?

Ifall du har den; skapa sedan en mapp som heter mapviewer placera den i GAME150 eller vad du föredrar , i den ska du lägga följande:

EBOOT.PBP (finns i PSP-290_EBOOT-mappen),

mappen "system",

Du ska även ha två prx filer. Prova de som ligger i mappen src. De heter: usbacc.prx och usbgps.prx.
                      Det är dessa två filer som kan ställa till problem, man kan behöva andra till olika fw. Men prova dessa och se om de fungerar.

Till sist skapar du en mapp som heter "maps", där du sedan placerar dina kartor.
                      Alla filer ska du kunna hitta i MapThis0499_beta-mappen som du laddat ner.

För att sammanfatta ska det se ut så här:

mapviewer /
                      EBOOT.PBP
                      system
                      usbacc.prx
                      usbgps.prx
                      maps / dina kartor

Om jag inte har glömt något ska det nog vara allt. Lycka till

Comment

Jag vet inte om det är så mycket hemligt men det enda du behöver finns i map this-mappen som du hade laddat ner. Visst tog du den senaste versionen, 0.499?
                        Nej jag hittade bara MapThis0497_beta.rar efter mycket om o men i deras forum, deras länk var trasig men i forumet hittade jag en hel, men det verkar vara ett bantat paket *morr*
                        / Pendragon

Comment

Nej jag hittade bara MapThis0497_beta.rar efter mycket om o men i deras forum, deras länk var trasig men i forumet hittade jag en hel, men det verkar vara ett bantat paket *morr*
                          Senaste versionen (0.499) hittar du på psp-hacks.

Nu har jag även fått gps:en att fungera på fw 3.52 m33-2.

För att det ska fungera på den här fw:n behöver man nya prx-filer.
                          De hämtar man så här:

How to get the PRXs from flash0 in Recovery Mode.
                          1. Connect PSP to PC whit USB.
                          2. Boot your PSP into recovery mode by fully turning it off, and
                          then turn it back on while holding the "R" button.
                          3. Select "Advanced" in "Main menu".
                          4. Select "Toggle USB (flash0)".
                          5. Now you can see the files in flash0 on your PC. Find the PRXs
                          and copy them to the PC. Don't do anything else whit flash0, I
                          belief it can brick your PSP.
                          De två filerna man ska hämta heter: usbacc.prx och usbgps.prx.

Sedan ska du ha följande mappstruktur:

mapviewer /
                          EBOOT.PBP
                          system
                          usbacc.prx
                          usbgps.prx
                          maps / dina kartor

Lägg sedan mappen mapviewer (och dess innehåll) i GAME352-mappen på ditt minneskort.
                          Ändra sedan till 3.52 kernel i Recovery Menu.

Om du följer anvisningarna så bör det fungera eftersom det fungerar för mig

Comment

Bifogade filer finns i första inlägget i tråden
                            Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Senaste versionen (0.499) hittar du på psp-hacks.

Nu har jag även fått gps:en att fungera på fw 3.52 m33-2.

För att det ska fungera på den här fw:n behöver man nya prx-filer.
                              De hämtar man så här:

De två filerna man ska hämta heter: usbacc.prx och usbgps.prx.

Sedan ska du ha följande mappstruktur:

mapviewer /
                              EBOOT.PBP
                              system
                              usbacc.prx
                              usbgps.prx
                              maps / dina kartor

Lägg sedan mappen mapviewer (och dess innehåll) i GAME352-mappen på ditt minneskort.
                              Ändra sedan till 3.52 kernel i Recovery Menu.

Om du följer anvisningarna så bör det fungera eftersom det fungerar för mig
                              Extraherat prx filerna nu men innan jag gjorde det råkade jag formatera flash1 och resetta settings o sket nästan på mig *skratt*
                              Jag slant med styrspaken *Lol* och fick ställa in PSPn på nytt o lägga in en stilig bakgrundsbild igen Verkar som den funkar iaf

Nu har jag laddat ned 0499 versionen o när jag packade upp den såg det ut såhär katalogmässigt:

HOLUX_EBOOT
                              HOLUX_KXPLOIT
                              PSP-290_EBOOT
                              russian__language_pack
                              src
                              system

Hittade även 4.0 filen: http://www.psp-hacks.com/file/939
                              Den inehöll lite mer

Det jag gjorde var en katalog på min PC som jag sammanställer allt innan jag skall föra över dem till minneskortet o då trollade jag såhär.

I rooten på den katalogen har jag kopierat över katalogen System från mapthis rarfilen + mina två PRX filer "usbacc.prx + usbgps.prx"

I rarfilen har jag extraherat katalogen mapViewer + mapViewer% från katalogen HOLUX_KXPLOIT till katalogen jag kallar för Root på min PC.

Sen vet jag inte riktigt villken EBOOT jag skall ha i rooten
                              den från katalogen HOLUX_EBOOT eller PSP-290_EBOOT ?

Just nu ser det ut såhär i min Rootkatalog:
                              mapViewer/
                              mapViewer%/
                              system/
                              usbacc.prx
                              usbgps.prx

Alla filnamn med / efter är en katalog

Vart hittar jag kartor och med vilket program
                              Last edited by Pendragon; 2007-08-01, 14:28.
                              / Pendragon

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                              Auto-Saved
                              Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o
                              x
                              Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                              x
                              x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                              Working...
                              X