Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att flasha LT+

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av SWEwillow Visa Inlägg
    Skall testa och hoppas det funkar,men denna gång skall jag köpa ett kit för säkerhets skull bra att ha om inte annat.

Hoppas bara jag har kvar man key men tror jag hittat den.
    För problemet sist då jag råkade radera key var att det inte funkade med benq unlock av någon anledning stod det något typ internal error.
    då kan man testa att bara köra intro också
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
      gör såhär:

Steg 1. Koppla in driven till ett CK3 eller motsvarande samt med en SATA kabel till VIA kortet

Steg 2. Gå in på firmware tool32 och välj din dump fil som source

Steg 3. Låt den autoladda rätt firmware åt dig och välj sedan Save to File nere i högra hörnet (spara din nya firmware)

Steg 4. Gå in på MTKFlash32 och välj rätt port

Steg 5. TRyck på Liteon Erase... svara ja på båda frågorna om du är 100% säker på att du har rätt nyckel och sådär...

Steg 6. Starta om driven medans du kör Liteon erase (slå av sen på kitet)

Steg 7. Tryck på Write... låt den göra sitt...

Steg 8. Tryck på Outro...

Steg 9. Koppla ur och testa att du gjort rätt :O
      Om jag väljer att köra utan Connectivity kit vad betyder det på steg:

Steg 1 : (Koppla in driven) Ska jag köra halvägs in med CD-rom och gå vidare till sen steg 2?
      Steg 6: Vad menar du med (Starta om driven medans du kör Liteon erase). Hur gör jag med ström kabel? man kan väl inte stänga av driven medans den eresa väl?

Somvanligt det är jag som är trög.
      Last edited by feifam; 2010-11-26, 01:32.

Comment

Original inlägg av feifam Visa Inlägg
        Om jag väljer att köra utan Connectivity kit vad betyder det på steg:

Steg 1 : (Koppla in driven) Ska jag köra halvägs in med CD-rom och gå vidare till sen steg 2?
        Steg 6: Vad menar du med (Starta om driven medans du kör Liteon erase). Hur gör jag med ström kabel? man kan väl inte stänga av driven medans den eresa väl?

Somvanligt det är jag som är trög.
        Steg 1... du kör bara igång så att driven är påslagen...

steg 6... det är precis det du ska göra!
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

Du använder då 360'n som ström till dvd'n, och rycker strömmen från moderkortet, det är dock riskabelt och allmänt jobbigt... du måste dessutom jorda 360 chassit mot dator chassit...

Mja, enligt rykte loggar xboxen om den startats upp utan att få kontakt med dvddriven via SATA-interfacet, det kan ju mkt väl vara en parameter som används för att säkerställa att boxen flashats vid flaggning för ban. Sedan är det ju den där lilla prylen att boxen gör powerdown när den varit igång en stund utan att dvddriven svarar, så man får vara snabb i vändningarna. Lite surt om den gör det lagom tills man skriver den nya firmwaren.

-------

Själv använder jag ett hemtrampat bygge för matningen, tar ström från antingen en SATA-powerconnector i datorn, eller från ett separat nätagg. Har connectors för båda parallellkopplade. Man kan skippa 3,3v-kanalen helt och ta ström från en vanlig molex om man vill, den används inte. När jag byggde matningsboxen visste jag inte om det, då jag byggde min box helt baserat på en beskrivning av dvddrivens powerconnectors pinout jag hittade på xbox-scene. Fast det förstås, det kanske är lika bra att ta med den för sakens skull :>

Det som behövs är en 1-polig switch för att öppna/stänga skivsläden, en 3-polig switch för att bryta strömmen till driven (2-polig om man skippar 3,3v) och en 12-polig connector i samma stuk som en vanlig IDE-connector, men med 2 mm håldelning, som passar på dvddrivens connector. Jag snodde en med fler poler ur en gammal skrivare, och kapade ner den till rätt storlek. Och till sist behövs någon form av connector på matningssidan, antingen en SATA-powerconnector man snor från en död hårddisk, en ATX-powerconnector man snor från ett dött moderkort, eller en vanlig molexhane om man skiter i 3.3v-kanalen. Och ja, givevis behövs en del sladd att binda ihop allt med. Och en liten box att bygga in switchar och sånt om man är bögig och bryr sig om det, och det är man väl, eller?

Här är ett kopplingsschema jag kladdade ihop åt nån som frågade hur jag byggt min box för ett par år sedan:

(om inte bilden funkar, använd den här länken, det stod nåt om att hotlinking var ajabaja på ladda-upp.com)

Det smidigaste och bästa är nog fortfarande att skippa antingen mecket att bygga en egen mojäng, eller risken att strömmata med xboxen Men annars kan jag tänka mig att det är ganska exakt såhär CK3 är uppbyggd, om man bortser från att den har extragrejer för att dumpa vissa drivefirmwares via RS232 om jag inte missminner mig.

[edit] Nu ser jag att jag dabbat mig när jag ritade bilden. Där det står SATA-nätagg i bildtexten ska det givetvis stå ATX-nätagg. Alla dessa förkortningar....
          Last edited by kaputnik; 2010-11-26, 02:45.

Comment

Jao, det nog något åt det hållet som Maximus/CK3 kiten bygger på som du säger, med några extra funktioner för att kunna få in hitachi i mode b utan o hålla på trassla med slax [tidigare modellerna av hitachi iaf...] samt för att kunna dumpa liteons över RS232 (COM) och även emulerad COM via USB

Lättaste sättet är att helt enkelt köpa en sådan, det kan även bli billigare i slutändan om man inte är säker på vad man håller på med
            Google is your friend!

Comment

Jao, det nog något åt det hållet som Maximus/CK3 kiten bygger på som du säger, med några extra funktioner för att kunna få in hitachi i mode b utan o hålla på trassla med slax [tidigare modellerna av hitachi iaf...] samt för att kunna dumpa liteons över RS232 (COM) och även emulerad COM via USB

Lättaste sättet är att helt enkelt köpa en sådan, det kan även bli billigare i slutändan om man inte är säker på vad man håller på med

Mja, visst är det enklast, men det är ju så tråååkigt att köpa färdigt Och hembyggen kan man utveckla vidare. Har högtflygande planer för vidare mods för att kunna flasha boxen utan att behöva öppna den om det nu blir så att vi pga ap25 måste uppdatera dvdfirmwaren i tid och otid

[edit] Apropå det, ni råkar inte ha nån gammal skrotad xbox man kan få köpa satakabeln och powerkabeln till dvddriven från för en symbolisk summa till det projektet? Vore ju kul att inte ha slaktat originalgrejerna om det visar sig att det visst blir jidder med signalekon och sånt :>
              Last edited by kaputnik; 2010-11-26, 10:20.

Comment

Tror det blir en original Connectivity kit dessutom slipper man kanske bli flaggad för modifiering.

Comment

Om man har läst ut sin originalnyckel en gång så man har den backupad. vi säger att man har flashat till LT.

Sen råkar det gå fel när man ska läsa in LT+ som exempel så läsaren är tom.

Har man inte sparat sin originalnyckel är man rätt körd antar jag.

Men om man har kvar sin originalnyckel är man aldrig körd och läsaren går alltid att återställa.

Har jag rätt?

Comment

Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
                    Mja, visst är det enklast, men det är ju så tråååkigt att köpa färdigt Och hembyggen kan man utveckla vidare. Har högtflygande planer för vidare mods för att kunna flasha boxen utan att behöva öppna den om det nu blir så att vi pga ap25 måste uppdatera dvdfirmwaren i tid och otid

[edit] Apropå det, ni råkar inte ha nån gammal skrotad xbox man kan få köpa satakabeln och powerkabeln till dvddriven från för en symbolisk summa till det projektet? Vore ju kul att inte ha slaktat originalgrejerna om det visar sig att det visst blir jidder med signalekon och sånt :>
                    Sata kabeln kan du köra med vilken sata kabel som helst

Ström kabeln kan du väl få ngra till schysst pris pm'a mig din adress så kollar jag upp frakt och sådär så kan jag skicka några till dig
                    Google is your friend!

Comment

Original inlägg av superpalten Visa Inlägg
                      Om man har läst ut sin originalnyckel en gång så man har den backupad. vi säger att man har flashat till LT.

Sen råkar det gå fel när man ska läsa in LT+ som exempel så läsaren är tom.

Har man inte sparat sin originalnyckel är man rätt körd antar jag.

Men om man har kvar sin originalnyckel är man aldrig körd och läsaren går alltid att återställa.

Har jag rätt?
                      Sålänge du har en dump av din mjukvara någonstans går det alltid att fixa, om du råkar supa bort den eller sådär går det att fixa om konsollen är JTAG-Hackbar...
                      Google is your friend!

Comment

Sata kabeln kan du köra med vilken sata kabel som helst

Ström kabeln kan du väl få ngra till schysst pris pm'a mig din adress så kollar jag upp frakt och sådär så kan jag skicka några till dig

Mja, det vet jag, men så ska man få tag på en satakabel som inte är 7 mil lång också, och det är lättare sagt än gjort Har du en över av den förkrympta xboxmodellen så vore det alltså kalas, och om inte så är det kanon att du kan fixa fram strömkabeln iaf!

Drar iväg ett PM med namn och adress, behöver du nå mer detaljer så finns jag i er kunddatabas sedan gammalt

Comment

Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
                          Mja, det vet jag, men så ska man få tag på en satakabel som inte är 7 mil lång också, och det är lättare sagt än gjort Har du en över av den förkrympta xboxmodellen så vore det alltså kalas, och om inte så är det kanon att du kan fixa fram strömkabeln iaf!

Drar iväg ett PM med namn och adress, behöver du nå mer detaljer så finns jag i er kunddatabas sedan gammalt
                          http://www.modtraders.co.uk/dvd-linker.html

Comment

Det där kitet har jag köpt in ett gäng av förut, borde finnas i något hörn av webshopen.
                            Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
                              Det där kitet har jag köpt in ett gäng av förut, borde finnas i något hörn av webshopen.
                              Jag la upp dom idag också på webshoppen: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1341

ska fixa en bättre produkt bild senare... när jag får mer tid, eller om stan64 eller ngn gör det istället
                              Google is your friend!

Comment

Fungerar det att flash utan att köpa CK3 och via-sata-controller ?

jag testade enligt JF guide, men stannar vid att JF inte hittar min lite-on läsare, den dyker dock upp i windows enhetshanteraren med installerade med drivrutiner.

i JF finns de 6 olika portar, men ingen hänvisar till lite-on.

This is a 32 bit process running on 2 x 32 bit CPUs
                                portio32.sys Driver Installed
                                portio32.sys Driver Started, thanks Schtrom !
                                Found 6 I/O Ports.
                                Found 1 Com Ports.
                                Found 5 windows drives C: D: E: F: G:

Tacksam för svar!

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X