Visst, men jag kan säga att butiken kommer att säga att du ska höra av dig till microsoft.
Viktigt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Legaliteten ved banningen
Collapse
X
-
Fast vad ska man till butiken egentligen och göra? Det är ju inte de som har förstört xboxen.
Det är ju ms och då borde det vara de som man ska vända sig till.
Om de nu är så petiga med vad man får eller inte får göra med boxen så ska de väl också ta reklamationerna i det här fallet
Lätt och skylla ifrån sig på de stackars butikerna som inte har en aning om vad som pågår från ms sida.
- Citat
- Flag
Comment
-
Ja, men vill man luta sig mot konsumentköplagen så får man gå den vägen.
Reklamera i butiken, när man nekas så kan man klaga till allmänna reklamationsnämden.
Alternativet är att skicka en stämning direkt till microsoft och räkna med att få anlita en flock advokater som vill ha 3000:-/tim per skalle...
Vill man vara lite rättshaverist mot microsoft så se till att ringa supporten oavbrutet tills den bryter ihop. Vill man vara cyberkriminell så går det säkert att belasta vissa specifika ip-adresser med onödig trafik.Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
- Citat
- Flag
Comment
-
Jag drog iväg ett mail till Web-hallen
Hej.
Prekär fråga kommer nu här.
1.) Jag köpte 1st Xbox360 ELITE med hårddisk från Er.
2.) Firmwareuppgraderade så jag kunde spela "backupade" spel.
3.) Xbox LIVE bannade mig, och förstörde således chansen för mig att använda min hårddisk, media center funktionen + en del annat.
Min frågeställning är (eftersom Microsoft säger att det är till sin återförsäljare man skall vända sig) får jag komma och reklamera/byta ut denna mot en ny? (inte speciellt troligt va?)
Microsoft har ju modifierat saker jag köpt ifrån Er på ett icke lagligt sätt enligt konsumentköpslagen (och en HEL del andra lagar!)
Det enda avtal jag godkänt eller skrivit under på är:
1.) Att jag blir bannad från Xbox LIVE om jag använder modifierad hårdvara
2.) Att min garanti går åt pipan om jag använder modifierad hårdvara.
Jag har INTE godkänt att Microsoft tar sig rätten till att SJÄLVA modifiera MIN hårdvara. Men som sagt, de hänvisar till återförsäljarna och ni är min återförsäljare och jag önskar klarhet i frågan.
- Citat
- Flag
Comment
-
Vill du reklamera en vara och har rätten till det (då MS inte följer lagarna etc.) så ska du absolut inte ställa frågor! Du ska kräva det direkt, det är det bästa sättet att få som du vill.Original inlägg av vazze Visa InläggJag drog iväg ett mail till Web-hallen
- Citat
- Flag
Comment
-
visst kan man "kräva" att dom ska byta ut den, men hur troligt är det på en skala mellan 1 och 10 att det fungerar tror du? nej, är man trevlig och frågar dom om vad man ska göra kan man få hjälp hellre än ett standard mail: ta kontakt med MS...Original inlägg av 4everapple1 Visa InläggVill du reklamera en vara och har rätten till det (då MS inte följer lagarna etc.) så ska du absolut inte ställa frågor! Du ska kräva det direkt, det är det bästa sättet att få som du vill.Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare
- Citat
- Flag
Comment
-
Det man vill ha är ett skriftligt nekande så att man har något att ta med sig till arn...handlar bara om att starta processen, och om tillräckligt många gör det så får det uppmärksamhet.Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
- Citat
- Flag
Comment
-
Då MS byter ut defekta nätagg gratis om när man hör av sig till supporten, undrar jag hur det verkligen står till med just reklamationen?
Samma sak gäller en vän till mig, vars DVD-läsare slutade fungera. Han hade köpt den privat (utan kvitto på *******), hörde av sig till MS och de hämtade den med UPS samt skickade tillbaka den utan kostnad.
---
Här har vi alltså två st privatpersoner, som utan att gå till butik för att reklamera defekt hårdvara fått den utbytt direkt av MS.
Om de reparerar maskiner, borde de inte då ta emot och reklamera dem?
Vill mig även minnas att 1st.gen-Xbox hade problem med defekta nätadapters, dessa fick man utbytta direkt genom att höra av sig till MS som privatperson. Jag fick det själv nämligen.
------------
Gällande reklamationer
När jag får många år sedan arbetade i butik så tog butiken emot reklamationer och ersatte/bytte ut varan, efter att vi skickat den till respektive tillverkare och fått deras bedömning i frågan.
Var det något som vi kunde reparera eller byta ut som reservdel gjorde vi det i butiken med.
Så är fallet inte med 99% av de flesta elektronikhandlare då de inte har ett lager med reservdelar.
Därför borde svaret vara även där för MS att neka reservdelar och be konsument att vända sig till butiken. Eller gäller reklamation endast mot butik?
Går jag till affären och ber dem byta ut nätagg "reklamerar" jag min juh eg mitt köp.
- Citat
- Flag
Comment
-
Man fick en jordfelsbrytare...Original inlägg av Henkad Visa Inlägg1 gererationens Xbox hade väl inga nätagg? eller jo men det var ju inbyggt i boxen så jag tvivlar starkt på att MS skickade ut reservdelar där man var tvungen att öppna själva boxen för att byta.Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
- Citat
- Flag
Comment
-
Konsumentköplagen är tvingande och gäller mellan säljande företag och köpande konsument.Original inlägg av Epluribus Visa InläggDå MS byter ut defekta nätagg gratis om när man hör av sig till supporten, undrar jag hur det verkligen står till med just reklamationen?
Samma sak gäller en vän till mig, vars DVD-läsare slutade fungera. Han hade köpt den privat (utan kvitto på *******), hörde av sig till MS och de hämtade den med UPS samt skickade tillbaka den utan kostnad.
---
Här har vi alltså två st privatpersoner, som utan att gå till butik för att reklamera defekt hårdvara fått den utbytt direkt av MS.
Om de reparerar maskiner, borde de inte då ta emot och reklamera dem?
Vill mig även minnas att 1st.gen-Xbox hade problem med defekta nätadapters, dessa fick man utbytta direkt genom att höra av sig till MS som privatperson. Jag fick det själv nämligen.
------------
Gällande reklamationer
När jag får många år sedan arbetade i butik så tog butiken emot reklamationer och ersatte/bytte ut varan, efter att vi skickat den till respektive tillverkare och fått deras bedömning i frågan.
Var det något som vi kunde reparera eller byta ut som reservdel gjorde vi det i butiken med.
Så är fallet inte med 99% av de flesta elektronikhandlare då de inte har ett lager med reservdelar.
Därför borde svaret vara även där för MS att neka reservdelar och be konsument att vända sig till butiken. Eller gäller reklamation endast mot butik?
Går jag till affären och ber dem byta ut nätagg "reklamerar" jag min juh eg mitt köp.Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
- Citat
- Flag
Comment
-

Comment