Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Definitivt svar på hårddiskfrågan

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Jag har letet lite överallt men inte riktigt lyckats hitta svar tänkte om någon här kanske satt inne på svaren.
    Min box blev bannad i den senaste vågen och har fått den skadliga koden, tänkte att jag skulle ge mig på att fixa NAND chippet i boxen. Kommer det gå att flytta HDDn mellan den bannade boxen som inte vet om att den är bannad och en obannad box helt utanvidare? Tänkte främst på saves och gamerscoren.....

Sedan funderade jag på om hur min profil kommer tycka om att jag fixar NAND och sedan kör på samma box där det ligger saves som är flaggade? eller måste man använda con flagg remover på dem? Har bara spelat ett spel sedan banningen så jag kan faktist tänka mig att offra den saven bara för att allt ska vara smidigare.

Hoppas ni förstår något av det jag skrivit och att det finns någon som kanske kan hjälpa mig...

Comment

du kan flytta runt din Hårddisk precis som vanligt efter det ja, men ha INTE ngn nätverkskabel inkopplad i den bannade boxen... någonsin!

vad gäller profilen kan du ladda hem den på nytt på din obannade konsoll, och köra med där istället, om några av dina saves blivit korrupta (låsta/flaggade) måste du låsa upp dessa igen med datorns hjälp...
      Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
        du kan flytta runt din Hårddisk precis som vanligt efter det ja, men ha INTE ngn nätverkskabel inkopplad i den bannade boxen... någonsin!

vad gäller profilen kan du ladda hem den på nytt på din obannade konsoll, och köra med där istället, om några av dina saves blivit korrupta (låsta/flaggade) måste du låsa upp dessa igen med datorns hjälp...
        sålänge han har uncripplat sin nand/hdd så kommer alla savegames fungera som förr, de ska fungera lika bra på den andra boxen.

Comment

ok, så man behöver inte låsa upp dom då om dom blivit låsta int?
          Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

Ok, jag hade tänkt att fixa NAND någon dag i mellan dagarna... Men måste jag då använda en annan icke bannad box för att köra en recovery på min gamerprofile? Eller kommer den att funka i alla fall? Dvs funkar det att fixa NAND lira på och någon gång i framtiden flytta över HDDn till en annan box utan att allt skiter sig då så att säga...

Tack för svaren förresten

Comment

Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
              ok, så man behöver inte låsa upp dom då om dom blivit låsta int?
              är int ehelt hundra men har för mig att de låses upp när du laddar dem på igen på den "upplåsta" konsolen.

Comment

ok låter kanon, annars blir det väll ett problem att lösa då om det uppstår... Nu återstår det bara att fia lite komponenter, får smita förbi elektro labbet i plugget imorrn och hoppas att man kan låna lite grejjer.. =)

Får se om jag orkar göra ett försök i helgen, hoppas på att det är 16mb nand i låddan bara så man slipper bli gråhårig. Hör av mig hur det går.

Comment

Original inlägg av ompa Visa Inlägg
                  ok låter kanon, annars blir det väll ett problem att lösa då om det uppstår... Nu återstår det bara att fia lite komponenter, får smita förbi elektro labbet i plugget imorrn och hoppas att man kan låna lite grejjer.. =)

Får se om jag orkar göra ett försök i helgen, hoppas på att det är 16mb nand i låddan bara så man slipper bli gråhårig. Hör av mig hur det går.
                  256/512mb nand har du enbart på en Arcade med inbyggt minne
                  Google is your friend!

Comment

Skulle bara höra, ska köpa en Arcade, Jasper med iXtreme 1.6 av en privatperson som flashat själv, 1500. Den har inte haft i nätverkskabel efter flash. Hur var det nu, har inte hängt med, är det bara att formatera hårddisken på min bannade Elite och sätta i nya Arcaden och allt ska funka fint? För jag har spelat lite efter ban så jag antar sparfilerna är korrupta, men det bryr jag mig inte om. Kan göra en ny profil på den nya med om det är så, bryr mig inte om Gamerscore heller.

Comment

Original inlägg av AshTray Visa Inlägg
                      Skulle bara höra, ska köpa en Arcade, Jasper med iXtreme 1.6 av en privatperson som flashat själv, 1500. Den har inte haft i nätverkskabel efter flash. Hur var det nu, har inte hängt med, är det bara att formatera hårddisken på min bannade Elite och sätta i nya Arcaden och allt ska funka fint? För jag har spelat lite efter ban så jag antar sparfilerna är korrupta, men det bryr jag mig inte om. Kan göra en ny profil på den nya med om det är så, bryr mig inte om Gamerscore heller.
                      ja, du kan formatera och använda den i en annan konsol. du kan även föra över dina gamla sparfiler som du inte laddat (gjort korrupta) till din pc via tranfer-kit eller liknande för att sedan lägga in dem igen efter formateringen/recover gamertag på din nya obannade konsol.

Comment

Tack!

Comment

Nu funkar boxen som den ska igen (dvs går att installera till HDDn). Tog en hel del tålamod, kaffe och öl för att få det att funka tillslut . Fick dumpa nanden 4 ggr även då var det inga som stämde 100 % med varandra, kunde dock lista ut att en av dem var ok mha de tre andra.. Det var 16mb nand som Swissy sa, var inte riktigt säker eftersom den var inne på service för ett år sedan och kom tillbaka med ett nytt mb, hade någon extra kylare på gpu.

Mina saves och dyl funkade precis som vanligt efteråt, även dem jag laddat. Gamerprofilen var därmed också ok. För dem som undrar...

Comment

Original inlägg av ompa Visa Inlägg
                            Mina saves och dyl funkade precis som vanligt efteråt, även dem jag laddat. Gamerprofilen var därmed också ok. För dem som undrar...
                            detta låter ju helt gudomligt!

vad är det egentligen man gör när man läser ut nanden? och vad behöver man?

Comment

Original inlägg av pimmen Visa Inlägg
                              detta låter ju helt gudomligt!

vad är det egentligen man gör när man läser ut nanden? och vad behöver man?
                              man läser ur programvara ur ett chip (nand) för att sedan ändra den och skriva tillbaka igen.

kolla denna tråden så ser du vad vi pysslar med.

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=37881

Comment

men är detta saker man löser hemma rakt av? man behöver inga specialgrejjer o sådär? har köpt transfer cable osv

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X