Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Hur man flashar en Samsung MS25/MS28

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Köp vårt via sata kort så slipper du löda. Köp ett connectivitykit v2 också.

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=501
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
      Köp vårt via sata kort så slipper du löda. Köp ett connectivitykit v2 också.

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=501
      det står ju i början av tuten också du har ju filerna du behöver till via sata kortet på forumet också, tokenkelt

Comment

Jag fattar inte hur jag får tag på min key=dumpar min orig.bin

har skapat en boot cd i xtreme boot maker dock att när jag laddade iXtreme 1.4 2X (vet inte vad 2x står för???) stod det proceed with caution och vad jag har fattat rätt så måste man ha en bootskiva eller dylikt för att kunna dumpa orig.bin

Dock när jag är inne i dos och skriver mtkflash r \m \sata orig.bin så står det Bad or incorrect demand mtkflash eller dylikt Fattar nada vill verkligen han iXtreme 1.4 Plix Help me

har via sata kort och connectivity kit!

Jag löste det Tack för giude tips: går att använda minneskort ist för usb efter som den bootade snabbare på min dator
        Last edited by Neocon; 2008-01-14, 15:52.

Comment

Har köpt satakort härifrån. Och skulle börja följa guiden för ms28 som jag har i min box. Tvärstopp direkt.
          iprep funkar inte som det skall kommer in i programet med kan inte ändra någonting. Kan det bero på Vista??
          Och bootmaker funkar ända tills jag skall ladda firmware då tar det stopp. Funkar inte det heller med Vista???

Edit: Har löst det själv...installerade xp istället, och följde instruktionerna från skärmen och inte guiden och då funkade det klockrent!
          Last edited by joakim_ni; 2008-01-13, 17:31. Anledning: problemet löst

Comment

Vart hittar man NTFS-FOR-DOS? Har googlat utan resultat....
            "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
            Maxtor D-Max 200gig
            v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

http://www.free-av.com/antivirclassi..._ntfs4dos.html
              Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
              » Xbox360 FAQ

Comment

Med NTFS4DOS så gick det inte att ta sig in på C:\ med hjälp av "CHDIR"-kommandot. Så det var ju inte mkt att ha för mig iaf. Sen ville mitt bios/min dator inte heller boota ifrån usb eller SD-kort, och självklart hade den inte en simpel jävla diskettläsare.
                Så jag fick låna farsans dator (Scaleo X) som hade en simpel jävla diskettläsare. Och vipps så funkade det! Disketten bootade och Ipreps lilla dos-kommandotolk kom upp. Men den använde jag inte utan jag gick direkt till mtkflash som låg under "Tools\" och läste och flashade. Funkade perfekt!

Det var bättre förr.... Då hade datorerna iaf en diskettläsare....
                "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
                Maxtor D-Max 200gig
                v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Comment

skumt, funkade fint för mig. använt det vid varje flashning som behöver dos

Comment

hello..
                    köpte via sata:kortet av er, funkar klockrent med ms28,

Comment

slänger upp min gamla guide här, då den hamnat i benq-tråden, vet inte vad man tänkte på?!

-----------------------------------------------------------------------------------------

har sett lite runt om på nätet att folk har problem med iprep 101 v0.0.6, dels för att de har bytt ut kommandon och dels för att den inte hittar läsare lika enkelt som innan (det verkar hända iaf). många använder nyaste iprep då nya ixdef med checksum för ixtreme 1.4 endast finns för den.

när jag flashade min samsung ms28 gjorde jag såhär. valde den äldre iprep 101 v0.0.2 då den är väldigt enkel. guiden förutsätter att man vet lite saker innan. tex vad via chip är, allmänt om en dator (ej windowsmiljö).

förberedelse: (samsung ms28)

1. packa upp iprep 101 v0.0.2. http://dwl.xbox-scene.com/xbox360pc/...ep_101-002.rar
                      2. leta upp ixdef.xml filen och öppna den i anteckningar.
                      3. ersätt allt i den filen med detta: (att man gör detta beror på att de nya ixdef filerna har en annorlunda struktur.)

Kod:
                      <?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
                      <main	Def="5" Prg="1">
                        <firmware	md5="a5c6dc2269e6f03b95ad183bdc430ada">
                          <name>iXtreme v1.2c - Quiet</name>
                        </firmware>
                        <firmware	md5="c91c95b51d77823f2cfbc60fe538a841">
                          <name>iXtreme v1.2c - Fast</name>
                        </firmware>
                          <firmware	md5="3B5E9BBD57DD11CCF90D6BF6EAF7E26B">
                          <name>Samsung iXtreme v1.4 - 2x</name>
                        </firmware>
                        <firmware	md5="B20665B24F5B56496B2E067C6CBA67FC">
                          <name>Samsung iXtreme v1.4 - 5x</name>
                        </firmware>
                        <firmware	md5="E31D9DC0981607D6A208962DC54D942B">
                          <name>Samsung iXtreme v1.4 - 8x</name>
                        </firmware>
                        <firmware	md5="1FCF7616BAACEB21CA35703FE0971C18">
                          <name>Samsung iXtreme v1.4 - 12x</name>
                        </firmware>
                        <firmware	md5="4BC77F39C4CC65D61B7CDC2574119912">
                          <name>Samsung iXtreme v1.5 - 12x</name>
                        </firmware>
                        <firmware	md5="BE2239005CE598587D607C557088D6E2">
                          <name>Samsung iXtreme v1.51 - 12x</name>
                        </firmware>
                      </main>
                      spara filen.

4. starta iprep, välj firmware.
                      5. kryssa i "force device list" och "custom serial ata".
                      6. tryck "list scsi based controllers", välj "VIA VT6421".
                      7. välj target drive. jag rekommenderar usb-sticka och inte diskett. (stor chans att få läsfel med diskett.)
                      8. kryssa i "format/make device bootable".
                      9. tryck "do it". klart.

tips / dumping / flashing.

tips:

förbered att koppla in boxen med connectivity-kit eller inte.
                      http://www.psxcare.com/product.php?xProd=463&xSec=89

obs! se till att sata-kabeln är kopplad till den lägsta porten (channel) på via kortet. dvs. står det 1,2,3 så ska du använda port 1. det behöver inte vara porten "bak på pc'n". på det kort jag använde var det istället den kontakt som pekade rakt in i lådan. det fanns 3 kontakter på det kortet.

tar du ström från din xbox och kopplat in dvd till din pc, se till att fixa jordning genom att ställa din xbox's chassi mot din pc's så de har kontakt, slipper på så vis krokodil-klämmor mm som endel använder sig av. se till att det är "ren plåt" kontakt och inte mot målat chassi. det säger sig självt iofs.

många kopplar ur andra sata-kablar till hdd etc innan flashing, det behövs igentligen inte, men får du problem är det en bra början, men somsagt, de ska inte behövas.

dessa steg nedanför går fort att utföra. när du startar din box, gör då stegen, gå inte och gör annat under tiden då xboxen kan stänga av sig efter 4-5minuter då man inte har en video-kabel isatt. är du borta 4 minuter sen får för dig att tex flasha den och den stänger av sig.. då har du problem.
                      dumping:

1. starta din pc med (tex usbstickan) isatt. den bootar upp och kommer visa en dosprompt.
                      2. starta din xbox.
                      3. skriv idump 1234567 12345
                      4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
                      5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
                      6. den kommer att läsa ur din firmware och kopiera din nyckel till ixtreme firmwaren.

obs!
                      vissa startar om sin pc här gör backuper på nyckeln.. har du din nyckel lagrad sen innan behövs det inte. se bara till att du skriver av dvd-nyckeln.
                      flashing:

1. stäng av xbox. (efter urläsning och nyckelkopiering.)
                      2. starta din xbox.
                      3. skriv iflash 1234567 12345
                      4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
                      5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
                      6. flashing påbörjas.
                      7. klart. stäng av xbox.
                      Last edited by int21; 2009-03-07, 12:28. Anledning: checksum för iXtreme 1.51

Comment

Tänkte flasha efter guiden ovan.. Men när jag trycker på ESC och kommer in på bootmenyn så väljer jag mitt USB-stick (Sandisk USB-flash drive)
                        Men när den börjar ladda så står den bara blinkar på skärmen. Kommer aldrig till någon dos-prompt.

Någon som vet vad som kan vara fel? Måste USB-minnet vara helt formaterat innan jag lägger över filerna? Just nu är det partionerat till N: och M:
                        På M: ligger en del U3-filer och Sandisk-filer och på N: har jag en U3-fil och resten är tomt.
                        Kan för övrigt boota från detta USB-minne. Har kört Ubuntu på det tidigare så.

Tacksam för hjälp
                        Last edited by saifer; 2008-04-30, 20:06.

Comment

Original inlägg av saifer Visa Inlägg
                          Någon som vet vad som kan vara fel? Måste USB-minnet vara helt formaterat innan jag lägger över filerna? Just nu är det partionerat till N: och M:
                          På M: ligger en del U3-filer och Sandisk-filer och på N: har jag en U3-fil och resten är tomt.
                          Kan för övrigt boota från detta USB-minne. Har kört Ubuntu på det tidigare så.

Tacksam för hjälp
                          som jag fattar det så har du två partitioner på ditt usb-minne nu... spara det du har på usb-minnet och kryssa i "format/make device bootable" så formateras det och alla "iprep" filer + "boot" filer kopieras till usb minnet.

annars får du kopiera boot-filer separat till usb's första partition. du kan ta dem från vilken msdos boot-diskett som helst igentligen. att du kan starta ubuntu på det är väl för dess boot-loader är skiven till usb-minnet etc.

Comment

Original inlägg av int21 Visa Inlägg
                            som jag fattar det så har du två partitioner på ditt usb-minne nu... spara det du har på usb-minnet och kryssa i "format/make device bootable" så formateras det och alla "iprep" filer + "boot" filer kopieras till usb minnet.

annars får du kopiera boot-filer separat till usb's första partition. du kan ta dem från vilken msdos boot-diskett som helst igentligen. att du kan starta ubuntu på det är väl för dess boot-loader är skiven till usb-minnet etc.
                            Thx för snabb respons

Har gjort detta nu, bootat med USB-stickan, kommer in i MSDOS-prompten, startar Xboxen, skriver idump 1234567 12345.
                            Sen kommer detta upp:

MTKFLASH By Joseph Linn, MTK 1998 (ver 1.83c)
                            Drive scanned:
                            1. IDE SEC MASTER
                            2. IDE SEC SLAVE

Stänger av xboxen.

Har testat med båda men absolut nada händer när jag trycker på Enter. Står bara o blinkar

Har självklart satt på Xboxen 10sek efter jag valt alt 1 lr 2 och tryckt på enter

Någon som vet vad som kan fela nu?

Comment

Original inlägg av saifer Visa Inlägg
                              MTKFLASH By Joseph Linn, MTK 1998 (ver 1.83c)
                              Drive scanned:
                              1. IDE SEC MASTER
                              2. IDE SEC SLAVE

Någon som vet vad som kan fela nu?
                              du borde få fram ett XTREME val. du kan alltid prova att rycka ur andra sata-enheter i datorn etc innan du bootar. valde du under "list scsi based controllers"? kopplade du direkt från moderkortet? om du gjorde det och det inte fungerar så är ett VT6421 kort ett måste.

finns många av dem... http://images.google.se/images?hl=sv&q=VT6421

Comment

Verkar som mina SATA-controllers inte fungerar o flasha med då

Surt när man är "gräsänkling" i helgen o äntligen får spela hur mycket man vill

Ingen här på forumet som bor i Göteborg som vill hjälpa till med flashning kanske? Kan komma förbi på studs isåfall

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X