Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Flashning av BenQ VAD6038

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Damn, jag behöver någon form av hjälp. Jag lyckades läsa ur, radera och sen flasha vilket enligt det som syntes på skärmen gick bra. Dock ska jag berätta att jag inte fick någon situation där statusen alternerade mellan två olika koder utan den körde på direkt när konsolen sattes på.

Problemet är nu att boxen varken läser original eller backup spel. Den läser typ bara DATA skivor med AVI filer osv. Jag får upp det ökända "To play this disc, put it in an Xbox 360 console". Det jag kan tänka mig gick fel är skapandet av min Ixtreme 1.4 firmware. Den skrev filen och sa att den var klar men jag fick aldrig upp något "SUCCESS".

The system cannot execute the specified program.

BenQ iXtreme v1.4 firmware created: ix14.bin

Press any key to continue . . .
    I övrigt... Körde med nforce4 och det var inte lätt att veta vilken kanal som var SATA port 3 men det fixade sig och jag var tvungen att köra "List IDE based controllers". Därifrån lyckades jag utesluta alla förutom två och provade sedan när jag var i Win98.

Fat32 formaterade jag med först men det fungerade inte alls eftersom jag fick "Invalid boot disc" så jag formaterade med vad jag antar var fat16 (FAT) och då gick det bra.

Comment

Original inlägg av who_carres Visa Inlägg
      Igentligen är jag väl inte det, men ja tog den som stog i iprep och när ja kör en portscan i dosflash så hittar den något på den adressen med, samt att när ja trycker av och på xboxen så blir det ju någon form av respons i statusen.

Det borde vara rätt då va?
      Det känns väl som det. Vilken version av iPrep körde du? Jag använde 1.0.1 och fick välja mitt VIA kort i lista och då då stod det en harrang till höger vid "DEV: IO". Det fyra första är ju er SATA portadress.

Jag vet att v1.0.6 ser väldigt annorlunda ut. Har du testat den så gör ett försök med 1.0.1 i så fall.
      PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
      PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
      PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

360 JTAG With 500 GB USB External Drive
      360 JTAG Backup Console
      360 JTAGable Console

Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

Comment

Original inlägg av razor1394 Visa Inlägg
        Damn, jag behöver någon form av hjälp. Jag lyckades läsa ur, radera och sen flasha vilket enligt det som syntes på skärmen gick bra. Dock ska jag berätta att jag inte fick någon situation där statusen alternerade mellan två olika koder utan den körde på direkt när konsolen sattes på.

Problemet är nu att boxen varken läser original eller backup spel. Den läser typ bara DATA skivor med AVI filer osv. Jag får upp det ökända "To play this disc, put it in an Xbox 360 console". Det jag kan tänka mig gick fel är skapandet av min Ixtreme 1.4 firmware. Den skrev filen och sa att den var klar men jag fick aldrig upp något "SUCCESS".

I övrigt... Körde med nforce4 och det var inte lätt att veta vilken kanal som var SATA port 3 men det fixade sig och jag var tvungen att köra "List IDE based controllers". Därifrån lyckades jag utesluta alla förutom två och provade sedan när jag var i Win98.

Fat32 formaterade jag med först men det fungerade inte alls eftersom jag fick "Invalid boot disc" så jag formaterade med vad jag antar var fat16 (FAT) och då gick det bra.
        Ja fick du inget "Success" så känns ju helt klart som att det är felet. Du har väl kvar den utlästa original firmwaren? Testa och kör den igen. Du kan väl ev testa v1.1 också då v1.4 inte verkar fungera så mkt bättre angående stealth då många blivit bannade iaf. Är det en taskig release så är det.

360 JTAG Backup Console
        360 JTAGable Console

Comment

Tack för svar och tack för guiden. Jo jag har originalet kvar på flera ställen. Jag har provat alla hastigheter för 1.4 och det ger mig samma fel som ovan. Sen provade jag nu 1.1 fast och jag får ett liknande fel:

The system cannot execute the specified program.

BenQ iXtreme v1.1 firmware created: benq-ix.bin

edit:

Nu fick jag till det. Jag var tvungen att köra .bat filen i ett terminalfönster.

2007-12-27 21:52 <DIR> fw
          2007-12-05 22:25 903 Make iXtreme firmware.cmd
          2007-12-27 21:44 262 144 ORIG.BIN
          2007-12-06 22:17 1 282 ReadMe.txt
          4 File(s) 288 025 bytes
          3 Dir(s) 52 555 169 792 bytes free

J:\360flash\ixtreme_1.4_all_versions\Benq.iXtreme. v1.4\Benq iXtreme v1.4\12x>"Ma
          ke iXtreme firmware.cmd"

----------------------------------------------------------------------------
          | firmtool v1.2 by caster420 |
          ----------------------------------------------------------[360mods.net]-----

Drive Key: *BORTTAGET*

Original Firmware Version: BenQ VAD6038-64930C
          Hacked Firmware Version: BenQ VAD6038-64930C [iXtreme v1.4-12]

*** SUCCESS ***
          Drive key copied.
          Drive serial copied.

Your hacked firmware is now ready to be flashed!

BenQ iXtreme v1.4 firmware created: ix14.bin

edit2:

Det var precis som jag trodde. Drivekey kom inte med i Ixtreme firmware:n.
          Last edited by razor1394; 2007-12-28, 14:42.

Comment

Nu har jag flashat och backups fungerar finfint. Som ni ser flashade jag med iXtreme 1.4 12x och det fungerar finfint.

Comment

Du öppnade kommandotolken och körde det därifrån? Tänkte om det kunde vara nåt för guiden..

Super att du fick igång det iaf =)

360 JTAG Backup Console
              360 JTAGable Console

Comment

Ja precis, jag fick öppna kommandotolken, navigera dit och sen köra batfilen därifrån.

Comment

Ingn som kommit på vad som kan varar fel för mig?

Har nu även prövat en till dator med samma resultat.
                  blir så jävla less..

Har läst runt lite med andra som haft liknande problem men det verkar inte vara någon som riktigt vet vad som är fel.

har prövat lite fler saker som tex, flasha biosen på moderkortet till det nyaste och det funka inte..

Är det mitt moderkort asus p5b som gör det eller är det jag som är kass.

Har även prövat boota från cd och köra från HD och det blev samma sak
                  Last edited by who_carres; 2007-12-29, 14:37.

Comment

Väldigt fin guide lär ja säga...tack och bock..
                    En fråga bara... Nån som vet om de funkar med ett abit kn8 ultra kort?
                    Har kolla att N-force 4 ide controller va med i listan av de som funkade...
                    Har ja förstått rätt att ja har de?
                    tack på förhand

Comment

Kan mitt pci kort ha gått sönder eller?

Fast det fungerade på en samsung precis innan.

Comment

Original inlägg av nysen Visa Inlägg
                        Väldigt fin guide lär ja säga...tack och bock..
                        En fråga bara... Nån som vet om de funkar med ett abit kn8 ultra kort?
                        Har kolla att N-force 4 ide controller va med i listan av de som funkade...
                        Har ja förstått rätt att ja har de?
                        tack på förhand
                        Det bör fungera ja.

360 JTAG Backup Console
                        360 JTAGable Console

Comment

Kan mitt pci kort ha gått sönder eller?

Fast det fungerade på en samsung precis innan.
                          Den andra datorn du testade, kopplade du in VIA kortet till den och körde? Eller körde du på moderkortet direkt? Tänkte om du kunde testa en annan PC direkt med portarna på moderkortet och skippa VIA kortet ifall det har gått sönder.

360 JTAG Backup Console
                          360 JTAGable Console

Comment

En sak jag har tänkt på är att jag får olika io adresser i windows och dos..

SÅ ska det väl inte vara?
                            I windows står det BC00 i både msinfo och iprep.

Men kör jag auto skanning i dosflash så HIttar den något på CC00.

När jag trycker på och av xboxen så ändras ju statuse.. Så den i dos borde ju vara rätt eller?

Comment

En sak jag har tänkt på är att jag får olika io adresser i windows och dos..

SÅ ska det väl inte vara?
                              I windows står det BC00 i både msinfo och iprep.

Men kör jag auto skanning i dosflash så HIttar den något på CC00.

När jag trycker på och av xboxen så ändras ju statuse.. Så den i dos borde ju vara rätt eller?
                              Men har du testat båda då? För när jag körde msconfig fick jag en som jag testade och den funkade inte alls. Då körde jag iPrep och fick en helt annan som funkade perfekt.

360 JTAG Backup Console
                              360 JTAGable Console

Comment

Hej igen..

Jag fick till det på en annan dator via moderkortets sata port. Då gick det på en gång. Jag prövade även att köra via mitt pci kort men det funka inte heller på den datorn, kan det vara trasigt då?

Men det skumma är att jag flasha en samsung till på det idag och det fungerar i alla fall. Kan det vara trasigt i alla fall?

När pci kortet satt i datorn så fungerade det inté heller utan jag var tvungen att plocka ur det.

Men IO adresserna jag fick i windows via Iprep och msinfo32 var fel.. Iprep och msinfo32 visade samma adresser men var helt fel i dos.
                                Nu när jag har läst som en tok på olika forum så har jag sett att det är fler som haft det så.

Kanske kan vara ett tips till guiden att man kan kolla sin IO adress genom att skriva dosflash bara när xboxen är i gång och göra en portscan.

Men ja vill ju få till det på min dator med, tror ni att det skulle kunna hjälpa med att köpa ett nytt pci kort?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X