Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Flashning av BenQ VAD6038

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Original inlägg av gunvald89 Visa Inlägg
    Jaha. Nu fattar jag det i alla fall. Det jag inte riktigt fattar är vad man har Dosflash till? Är det inte bara att starta iprep och mounta den firmware man vill ha??
    Dosflash är ju byggt för dosmiljö där i princip inget kan gå fel (utom strömavbrott). Jag har ett par polare som i princip förstört sina boxar med iPrep (windowsmiljö) där en miljardsaker kan gå fel (MS shit of course). Men då har man ju en jäkla otur också.

För min del kändes det bara onödigt att chansa när man ändå slängt ut x-antal tusen kronor så vill jag gärna gå den "säkraste" vägen till flashingen.

Därav skrev jag den guiden för dosflash enbart.
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

Comment

• Original inlägg av pemani Visa Inlägg
      Jag har ett par polare som i princip förstört sina boxar med iPrep (windowsmiljö) där en miljardsaker kan gå fel (MS shit of course).
      hur lyckades dom med det? det är ju rätt "straight-forward" om man säger så.. sen är det klart.. man måste ju veta vad man pysslar med.. genom att bara läsa .bat filerna med iprep så har man ju alla kommandon man behöver.. så innan man börjar kan det vara bra att gå igenom sånt så man vet vad som händer.. ifall ett fel skulle komma.. men som sagt.. det är väl inte det alla tänker på det första de gör.. jag är däremot alltid nyfiken

Comment

• Original inlägg av int21 Visa Inlägg
        hur lyckades dom med det? det är ju rätt "straight-forward" om man säger så.. sen är det klart.. man måste ju veta vad man pysslar med.. genom att bara läsa .bat filerna med iprep så har man ju alla kommandon man behöver.. så innan man börjar kan det vara bra att gå igenom sånt så man vet vad som händer.. ifall ett fel skulle komma.. men som sagt.. det är väl inte det alla tänker på det första de gör.. jag är däremot alltid nyfiken
        Jadu säg det =) En vet jag att datorn låste sig för då hans säkerhetsprogram (Norton) började uppdatera mitt under processen. Den andra har jag inte frågat så ingående.

360 JTAG Backup Console
        360 JTAGable Console

Comment

• Har också en fråga. Har precis köpt mig en ny xbox 360 och har en benq-drive som jag alltså har tänkt flasha. Jag har ett ASUS P4C800-E Deluxe-moderkort (http://www.asus.com.tw/products.aspx...75&modelmenu=1) och jag blir hyfsat förvirrad över vilket chipset jag har. Verkar vara tre olika listade, Intel 875P, Intel ICH5R (verkar vara SATA-kontrollern (?)) samt VIA VT6307 chipset (verkar dock vara firewire). Behöver jag ett kontrollerkort?

När jag kör iPrep får jag under SCSI Based Controllers enbart upp:
          "SCSI/RAID Host Controller" (DOSFlash only)
          "WinXP Promise FastTrak 378 (tm) Controller" (MTKFlash & DOSFlash compatible)
          "WinXP Promise RAID Console SCSI Processor Device" (Not supported)

Om jag istället går in under IDE Based Controllers så får jag upp följande lista:
          "Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet" (MTKFlash & DOSFlash compatible)
          "Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet" (DOSFlash only)
          "Primär IDE-kanal" (DOSFlash only)
          "Sekundär IDE-kanal" (DOSFlash only)
          "Primär IDE-kanal" (Not supported)
          "Sekundär IDE-kanal" (Not supported)

Hur vet jag vilken jag ska välja här? Promise-kontrollern är ju min raidkontroller och därför känns det som att detta är fel, eller? Om nu mitt kontrollerkort är ICH5 så står det ju i dosflash-readmen att det är supportat, men hur vet jag vilka det är och hur får jag upp de fyra siffrorna om det nu bara är DOSFlash-kompatibelt?

Skulle vara nice om man kunde hitta ett sådant kontrollerkort någonstans, PSXCare tar 300 spänn vilket känns lite som ett rån med tanke på att det går att köpa för $4 på ebay (24 kr).
          Last edited by Peligroso; 2008-04-04, 15:32.

Comment

• Original inlägg av Peligroso Visa Inlägg
            Om nu mitt kontrollerkort är ICH5 så står det ju i dosflash-readmen att det är supportat
            det står:

the following controller list includes vendor and device IDs that are hardcoded to identify the controller type (IDE or SATA), this is needed if the BIOS uses IDE ports like 0x01F0 or 0x0170 as SATA and not as IDE channels, this list is NOT related to soft flashing
            - the following chipset support is added

- Intel ICH5
            http://forums.xbox-scene.com/lofiver...p/t641537.html

det är VIA eller nForce SATA chipset som gäller...

Comment

• jag har nforce4 chipset och tolkar det som att det borde fungera att använda det moderkortets sata portar för att flasha min benq läsare.

Men när jag kör:
              13. Klicka på knappen "List SCSI Based Controllers" och välj ert kontrollerkort i listan under.
              14. Ni skall då ovan till höger se "Dev IO:" och sedan en sträng med bokstäver och siffror. De fyra första är er SATA portadress (SKRIV NER DETTA!! VIKTIGT!!).
              Så finns det inget som stöds av programmet under:
              List SCSI Based Controllers.

Har någon ett bra tips eller är det som jag misstänker att jag måste köpa ett kontrollerkort?

Comment

• Hej ramviksrille.
                Jag har nforce4 chipset och jag kunde flasha mitt x-box och hos mig gick det bra att hitta min portadress är du säker på att du gör på rätt sätt?

Comment

• Original inlägg av ramviksrille Visa Inlägg
                  jag har nforce4 chipset och tolkar det som att det borde fungera att använda det moderkortets sata portar för att flasha min benq läsare.

Men när jag kör:
                  13. Klicka på knappen "List SCSI Based Controllers" och välj ert kontrollerkort i listan under.
                  14. Ni skall då ovan till höger se "Dev IO:" och sedan en sträng med bokstäver och siffror. De fyra första är er SATA portadress (SKRIV NER DETTA!! VIKTIGT!!).
                  Så finns det inget som stöds av programmet under:
                  List SCSI Based Controllers.

Har någon ett bra tips eller är det som jag misstänker att jag måste köpa ett kontrollerkort?
                  12b. Använder man ett nForce3-baserat moderkort (och inte VIA SATA-kontrollerkortet) så heter det "List IDE Based Controllers" istället för "List SCSI Based Controllers".

tadaah

Comment

12b. Använder man ett nForce3-baserat moderkort (och inte VIA SATA-kontrollerkortet) så heter det "List IDE Based Controllers" istället för "List SCSI Based Controllers".

tadaah
                    Bra att du går in och röjer upp lite =)

360 JTAG Backup Console
                    360 JTAGable Console

Comment

• Hej!

Tänkte chansa och köpa en Arcade variant imorgon.
                      Förhoppningsvis blir det ingen Lite-On variant, för då är det kört =/

Skulle bara kolla om denna iXtreme var ok att köra ifall att man har tur och det blir en Benq drive:
                      http://thepiratebay.org/tor/3989143/...reme_v1.41.rar ?

Dessutom är länken till HP USB Disk Storage trasig. Här är en länk som fungerar:
                      http://rs96.rapidshare.com/files/281...sk_Storage.rar

Comment

• Original inlägg av dnz Visa Inlägg
                        Skulle bara kolla om denna iXtreme var ok att köra ifall att man har tur och det blir en Benq drive:
                        http://thepiratebay.org/tor/3989143/...reme_v1.41.rar ?
                        japp, men jag skulle plocka firmware's från xbin's sida för att vara på den säkra sidan. ladda hem easy xbins här, kör xbins.exe så connectar den automatisk till deras ftp. där finner du alla firmwares, andra nyttiga program etc.

navigera hit och hämta din firmware. /XBOX 360/firmware/hacked firmware/Benq VAD6038/

Comment

japp, men jag skulle plocka firmware's från xbin's sida för att vara på den säkra sidan. ladda hem easy xbins här, kör xbins.exe så connectar den automatisk till deras ftp. där finner du alla firmwares, andra nyttiga program etc.

navigera hit och hämta din firmware. /XBOX 360/firmware/hacked firmware/Benq VAD6038/
                          Okey schysst, laddade hem därifrån istället

Comment

Okey schysst, laddade hem därifrån istället
                            Ja det är alltid säkrast att ta ifrån Xbins så är man 100 på att få en schyst firmware. Tyvärr finns det ju skojare på alltför många public torrentsidor som i värsta fall kan förstöra boxen =/

360 JTAG Backup Console
                            360 JTAGable Console

Comment

• En snabb fråga: När man ska koppla in dvd läsaren till datorns kontrollerkort (jag kör med nforce 3 så det blir rätt in i moderkortet (?)) ska den andra sladden som är kopplad till dvdn vara kvar?
                              För på videon kopplar de ut läsaren helt och kopplar sedan i någon connectivity sladd.

Comment

En snabb fråga: När man ska koppla in dvd läsaren till datorns kontrollerkort (jag kör med nforce 3 så det blir rätt in i moderkortet (?)) ska den andra sladden som är kopplad till dvdn vara kvar?
                                För på videon kopplar de ut läsaren helt och kopplar sedan i någon connectivity sladd.
                                antar du menar strömsladden till xbox dvd'n, den ska givitvis vara kvar annars får den ingen ström. har du istället ett connectivity kit kan du ge den ström utan att ha den kopplad till xboxen. connectivity kitet kom till för att boxen kunde ev. logga ett felmeddelande att sata kabeln i dvdn inte satt i, alltså att man pillat med boxen. varkar dock inte spela så stor roll om man flashar den med eller utan connectivity kit.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X