Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Flashning av BenQ VAD6038

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    antar du menar strömsladden till xbox dvd'n, den ska givitvis vara kvar annars får den ingen ström. har du istället ett connectivity kit kan du ge den ström utan att ha den kopplad till xboxen. connectivity kitet kom till för att boxen kunde ev. logga ett felmeddelande att sata kabeln i dvdn inte satt i, alltså att man pillat med boxen. varkar dock inte spela så stor roll om man flashar den med eller utan connectivity kit.
    Okey, tack för svar

Comment

• hej, tack för en fin tråd men har några frågor jag inte hittat nånstans på nätet.
      jag köpte min xbox premium hdmi med ixtreme från en annan sida och har sett att jag har benq dvdn.
      kan man på något sätt se vilken ixtreme man har i xboxen? (på ett enkelt sätt)
      när det släpps nyare versioner av ixtreme, lär man göra om hela proceduren för att uppdatera xboxen med nyaste?

Comment

• Original inlägg av aakerlind Visa Inlägg
        hej, tack för en fin tråd men har några frågor jag inte hittat nånstans på nätet.
        jag köpte min xbox premium hdmi med ixtreme från en annan sida och har sett att jag har benq dvdn.
        kan man på något sätt se vilken ixtreme man har i xboxen? (på ett enkelt sätt)
        när det släpps nyare versioner av ixtreme, lär man göra om hela proceduren för att uppdatera xboxen med nyaste?
        för att se vilken firmware du har måste du läsa ur den ur din dvd, alltså komma åt din dvd i xboxen, dvs plocka isär den. samma procedur gäller vid uppdatering av firmware, komma åt dvd'n för att flasha den med ny firmware. har du köpt den relativt nyss så antar jag du har ixtreme 1.4 eller 1.41 i den, annars får du ringa och fråga vad de använder. kan inte tänka mig de sätter in äldre firmware's om det inte är på kundens begäran.

Comment

• Tack för snabba svaret!
          Jo, då var det som jag trodde. Ja den är bara nån vecka gammal så antar det är senaste då.

Comment

• YAY köpte en Arcade (Lot 0744) och det var en Benq !
            Har efter mycket strul (med usb minne som inte bootade, hitta rätt SATA port (har 4st på moderkortet) m.m.) nu lyckats flasha min 360.
            Brände ut spel utan problem! Kollade först i mulleter och allting var ok, sen öppnade jag ImgBurn och brände .dvd filen som följde spelet (GoW) med hastighet 2.4x.
            Tusen tack för all hjälp

Comment

• Hej!

Jag har lite problem, får inte mitt USB minne att boota dos. =/ slängt in alla filer i DOS mappen till USB minnets root. testat 3 olika usb minnen men inget vill sig. har formaterat både i FAT och FAT32.

Comment

• Original inlägg av Daanjeel Visa Inlägg
                Hej!

Jag har lite problem, får inte mitt USB minne att boota dos. =/ slängt in alla filer i DOS mappen till USB minnets root. testat 3 olika usb minnen men inget vill sig. har formaterat både i FAT och FAT32.
                Har du ändrat i BIOS så att den bootar från USB?
                Testa även att koppla ur din hårddisk och allt annat så du endast har USB minnet att boota ifrån. Det var så det funkade för mig.

Comment

• det löste sig =) hitta den gammla usb stickan jag änvände för att flasha en samsung den gick bättre =)

btw tack för en bra guide
                  Last edited by Daanjeel; 2008-06-06, 10:49.

Comment

• Original inlägg av dnz Visa Inlägg
                    YAY köpte en Arcade (Lot 0744) och det var en Benq !
                    Har efter mycket strul (med usb minne som inte bootade, hitta rätt SATA port (har 4st på moderkortet) m.m.) nu lyckats flasha min 360.
                    Brände ut spel utan problem! Kollade först i mulleter och allting var ok, sen öppnade jag ImgBurn och brände .dvd filen som följde spelet (GoW) med hastighet 2.4x.
                    Tusen tack för all hjälp
                    Original inlägg av Daanjeel Visa Inlägg
                    det löste sig =) hitta den gammla usb stickan jag änvände för att flasha en samsung den gick bättre =)

btw tack för en bra guide
                    Kul att det funkade bra för er =)
                    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
                    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
                    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

360 JTAG With 500 GB USB External Drive
                    360 JTAG Backup Console
                    360 JTAGable Console

Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

Comment

• Hej Alla!
                      Jag har ett stort och jobbigt problem (tror jag)
                      Det började med att jag skulle flasha om mitt Xbox 360 men att min SATA port på moderkortet kanske inte fungerade (eftersom att numret i dosflash (efter MTK Flash~ saken då man ska stänga av och på Xboxet inte ändrades), så jag köpte ett Via VT6421 som då borde fungera? Jag pluggade sedan in kortet och installerade det etc~ och testade igen (tog DEV IO numret i iprep etc) men det stannar fortfarande på det där "0x7F" numret då man ska av och på med boxen... sen testade en annan method för flashning och samma sak där~, numret ändras ej... vad är det som kan vara fel? använder den fel port... den verkar ju inte hitta boxen?

obs. sitter på Windows Vista (och en "boot USB"), och har läst en massor med olika guider och sett massor med filmer om hur man flashar >.< börjar få ångest attacker haha, hjälp =) någon?

EDIT: jag är nästan 100 på att det är rätt port... testade med att byta plats på VIA kortet (lite högre upp) men det fungerar fortfarande inte... stannar på 0x7F i dosflash / iprepbooten
                      Last edited by mcclouder; 2008-06-10, 19:58.

Comment

• Hej !

Jag har problem med DOS bootningen, när jag stoppar in USB-stickan och bootar ifrån den så får man fram win98 loggan som laddar i drygt 3 sec, sen står det "EMM386: Unrecovable privileged operation error # 9 - Press Enter to reboot" har testat mer än 3 stickor nu.. och börjar undra om själva DOS 6.22 är fel på eller när man formaterar med HP programmet.. har testat 1.3b och 1.4b båda samma sak, körde Fat32 samt Fat, köpte ett VIA kort så adressen sitter som sten i mitt huvud.
                        Har testat med XP och Vista att formatera stickan men på båda så kan man inte välja "Make MS-DOS startdisk" USB stickorna jag kör med sätter jag in direkt i moderkortet(där bakom och inte i en USB-hub)
                        Så jag undrar om det finns något annat "medel" som startar upp DOS?

När jag kör med 360mods guide så kommer jag till steget där man får 0x7F i dos, men sen när jag startar xboxen så får jag ett pip ifrån boxen elr datorn.. och ett fel medelande något "To many stacks operational by COMMAND.exe bla bla" någon som vet något om det?

Comment

• Original inlägg av mcclouder Visa Inlägg
                          Hej Alla!
                          Jag har ett stort och jobbigt problem (tror jag)
                          Det började med att jag skulle flasha om mitt Xbox 360 men att min SATA port på moderkortet kanske inte fungerade (eftersom att numret i dosflash (efter MTK Flash~ saken då man ska stänga av och på Xboxet inte ändrades), så jag köpte ett Via VT6421 som då borde fungera? Jag pluggade sedan in kortet och installerade det etc~ och testade igen (tog DEV IO numret i iprep etc) men det stannar fortfarande på det där "0x7F" numret då man ska av och på med boxen... sen testade en annan method för flashning och samma sak där~, numret ändras ej... vad är det som kan vara fel? använder den fel port... den verkar ju inte hitta boxen?

obs. sitter på Windows Vista (och en "boot USB"), och har läst en massor med olika guider och sett massor med filmer om hur man flashar >.< börjar få ångest attacker haha, hjälp =) någon?

EDIT: jag är nästan 100 på att det är rätt port... testade med att byta plats på VIA kortet (lite högre upp) men det fungerar fortfarande inte... stannar på 0x7F i dosflash / iprepbooten
                          Vilken version av doflash kör du? Jag hade själv liknande problem med 1.4b medans 1.3b funkade klockrent. Är tydligen en bugg eller liknande i 1.4b som bara vissa råkar ut för medans det går perfekt för andra.

360 JTAG Backup Console
                          360 JTAGable Console

Comment

• Original inlägg av DeZ108 Visa Inlägg
                            Hej !

Jag har problem med DOS bootningen, när jag stoppar in USB-stickan och bootar ifrån den så får man fram win98 loggan som laddar i drygt 3 sec, sen står det "EMM386: Unrecovable privileged operation error # 9 - Press Enter to reboot" har testat mer än 3 stickor nu.. och börjar undra om själva DOS 6.22 är fel på eller när man formaterar med HP programmet.. har testat 1.3b och 1.4b båda samma sak, körde Fat32 samt Fat, köpte ett VIA kort så adressen sitter som sten i mitt huvud.
                            Har testat med XP och Vista att formatera stickan men på båda så kan man inte välja "Make MS-DOS startdisk" USB stickorna jag kör med sätter jag in direkt i moderkortet(där bakom och inte i en USB-hub)
                            Så jag undrar om det finns något annat "medel" som startar upp DOS?

När jag kör med 360mods guide så kommer jag till steget där man får 0x7F i dos, men sen när jag startar xboxen så får jag ett pip ifrån boxen elr datorn.. och ett fel medelande något "To many stacks operational by COMMAND.exe bla bla" någon som vet något om det?
                            Känns som nåt knas med datorn eller installationen. Du har ingen möjlighet att testa på någon annan dator? Har du testat 3 olika USB-minnen och dosflash 1.3b och 1.4b samt formaterat med FAT/FAT32 så bör ju nån variation ha fungerat.

360 JTAG Backup Console
                            360 JTAGable Console

Comment

• Original inlägg av pemani Visa Inlägg
                              Känns som nåt knas med datorn eller installationen. Du har ingen möjlighet att testa på någon annan dator? Har du testat 3 olika USB-minnen och dosflash 1.3b och 1.4b samt formaterat med FAT/FAT32 så bör ju nån variation ha fungerat.
                              Wow! tack för det snabba svaret man kan tro att det här är BenQ flashing support..

Aah jag ska testa med en annan dator som inte har Xp och vista installerat med dualboot, hoppas det funkar bättre då
                              För övrigt riktigt "straight forward" guide går inte att göra fel.. om inte andra faktorer stör

Comment

• Original inlägg av DeZ108 Visa Inlägg
                                Wow! tack för det snabba svaret man kan tro att det här är BenQ flashing support..

Aah jag ska testa med en annan dator som inte har Xp och vista installerat med dualboot, hoppas det funkar bättre då
                                För övrigt riktigt "straight forward" guide går inte att göra fel.. om inte andra faktorer stör
                                Det är ju BenQ Flashing Support

Jo det var precis därför jag skrev guiden då jag antog att väldigt många var i min situation där man aldrig flashat en 360 och känner sig osäker. Man hittar guider på nätet som består av 10 rader text där man får gissa sig till hälften då författaren ofta missar viktiga delar som kanske är självklara för denne men inte en rookie.

Enda problemet med guiden är ju att det på detta sätt fungerade perfekt på de BenQ jag flashat. Men det betyder ju tyvärr inte att det logiskt nog fungerar mot alla datorer och tillbehör då man ofta upptäcker konstiga problem =/

360 JTAG Backup Console
                                360 JTAGable Console

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X