Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Flashning av BenQ VAD6038

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tack för en bra guide! Är nybörjare inom detta område så att jag har en fråga.

Kan jag följa allt som står på sida ett förutom att jag uppgraderar till iExtreme 1.6?
    Eller är det någon ny version av något program som kommit ut som man måste använda, eller en uppdaterad guide?

Tack på förhand // Kim!

Comment

• kör på dosflash 1.7 eller 1.8 istället för 1.3/1.4~

annars är allt samma, och du kan byta till iXtreme 1.6 utan problem

du kan hitta firmwaren och dosflash 1.7 på min hemsida: www.swizzy.se/downloads.php
      Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

• Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
        kör på dosflash 1.7 eller 1.8 istället för 1.3/1.4~

annars är allt samma, och du kan byta till iXtreme 1.6 utan problem

du kan hitta firmwaren och dosflash 1.7 på min hemsida: www.swizzy.se/downloads.php
        Tack!

Comment

• Original inlägg av pemani Visa Inlägg
          04. Där skall ni se en fil vid namn "Make iXtreme firmware.cmd". Dubbelklicka på den och ni bör få ett grönt "*** SUCCESS ***"-meddelande på skärmen om allt gått enligt planerna (kolla all text i rutan så ni inte fått något annat felmeddelande någon annanstans)
          Denna fil finns inte i iXtreme 1.6 Benq mappen? :s
          Last edited by Kimpeh; 2009-09-27, 01:01.

Comment

• använd firmtool 1.3, skriv då istället:
            Kod:
            firmtool orig.bin ixtreme.bin
            (eller motsvarande namn)
            Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

• Tjena! Jag förstörde kanske som bekant en läsare för att den var i Modeb under flashningen. Svårt det där med rött och blått sken.

Nu har jag fått hem en läsare från e-bay som är helt tom. Ingen firmware eller nåt. Vart i guiden EXAKT kan jag börja. Jag antar att jag behöver ta reda på sata adressen och göra en bootbar usb-sticka. Är det bara att hoppa till Write delen och skita i läsa ur och så?

Tacksam för svar
              /Mats

Comment

• Jag har en benq flashad med 1.41, och har nu tänkt att flasha om den till 1.6.
                Har följt guiden tidigare och det funkade kanon, men nu är det lite värre...

Har nämligen installerat windows 7 (64-bitar) på samtliga datorer hemma, och alla jag känner verkar har gjort samma sak.

Varken Firmtool 1.3.1 eller Jungleflasher fungerar inte med 64-bitars windows så jag vet inte hur jag ska kunna fixa firmwaren. Tänkte prova med FW Toolbox men då läste jag att det inte är helt säkert...

Hur ska jag gå tillväga? :/

--
                Edit: Tydligen så är det själva flashningen som inte fungerar i jungleflasher, men jag lyckades fixa till en ny firmware med programmet. Så nu återstår bara att ta bort firmwaren på läsaren samt skriva in den nya.
                Last edited by Zoomink; 2009-10-07, 01:08.

Comment

• Original inlägg av ljungkullen Visa Inlägg
                  Tjena! Jag förstörde kanske som bekant en läsare för att den var i Modeb under flashningen. Svårt det där med rött och blått sken.

Nu har jag fått hem en läsare från e-bay som är helt tom. Ingen firmware eller nåt. Vart i guiden EXAKT kan jag börja. Jag antar att jag behöver ta reda på sata adressen och göra en bootbar usb-sticka. Är det bara att hoppa till Write delen och skita i läsa ur och så?

Tacksam för svar
                  /Mats
                  bara att köra write, du kanske vill köra en erease först dock...
                  Google is your friend!

Comment

• Original inlägg av Zoomink Visa Inlägg
                    Jag har en benq flashad med 1.41, och har nu tänkt att flasha om den till 1.6.
                    Har följt guiden tidigare och det funkade kanon, men nu är det lite värre...

Har nämligen installerat windows 7 (64-bitar) på samtliga datorer hemma, och alla jag känner verkar har gjort samma sak.

Varken Firmtool 1.3.1 eller Jungleflasher fungerar inte med 64-bitars windows så jag vet inte hur jag ska kunna fixa firmwaren. Tänkte prova med FW Toolbox men då läste jag att det inte är helt säkert...

Hur ska jag gå tillväga? :/

--
                    Edit: Tydligen så är det själva flashningen som inte fungerar i jungleflasher, men jag lyckades fixa till en ny firmware med programmet. Så nu återstår bara att ta bort firmwaren på läsaren samt skriva in den nya.
                    gör en bootningsbar USBSticka med DOS på och boota upp där, använd sedan Dosflash 1.7 eller 1.8 är att rekomendera...
                    Google is your friend!

Comment

• Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
                      bara att köra write, du kanske vill köra en erease först dock...
                      mmmmm ... Då börjar jag med write delen och behöver då inte köra en erase för den är tom ....

Jag HATAR ironi, och jag tror det var det från dig för jag behöver inte göra det??? Men likt förbannat måste jag fråga den dummaste frågan någonsin. Behöver jag erasa?

Comment

• Tjolahopp! Jag med min tomma vad6038 läsare nu då. Jag försökte ändå köra en erase och försökte få in den i vendor mode. Dock när den gläpper mellan de olika statusarna, och jag ska sätta av och på driven, så kommer den inte till status 0x73.

Jag provade att writa direkt men den var ju då förstås även där att jag hade var tvungen att få in den i vendor mode.

Jag är livrädd för Jungleflasher så jag vill gärna lösa det i dos. jag har ett connectivity-kit så jag gläpper väldigt snabbt!

Några tips?
                        /Mats

Comment

• prova att stänga av, låta den stå av i någon sekund eller 2 och starta den på nytt... du "gläpper" (som du kallar det) nog för fort...
                          Google is your friend!

Comment

• Nu har jag provat att vänta 5 sekunder, 2 sekunder, 1 sekund 2 hundradelar etc. Du förstår kanske.

Och det funkar ändå inte. Dock när jag trycker på yes resend the command och driven är avstängd så är det inte 0xFF som det står i guiden utan ja tror det var 0x7F (eller 0xF7)

Sen så blinkar den mellan 0x51 och 0xd1 som det står.

Jag var tvungen att plocka bort EMM386 filen ifrån usb stickan, för att få den till dos. Kan det vara den som spökar tro?

Igen, grymt tacksam för svar, Du är bäst Swizzy! (lite fjäsk)

Comment

• jag har tyvär ingen aning om vad den filen är till för... det ska fungera du läste ju ur den gamla? med smama metod antar jag?

jag ska försöka fundera ut lite mer saker du kan testa medans jag är i skolan sen... kommer jag på något så skriver jag ner det här sen om jag kommer ihåg det...
                              Google is your friend!

Comment

• hmm nej, jag använde jungleflasher då. Och då behöver man inte stänga av och så.

Kan man sätta den i vendor mode i jungleflasher och sen gå till dos och erasa samt writa?

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool: Mad :mad: Frown :(
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X